Drummin' and Dancin' - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Drummin' and Dancin' - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Drummin' and Dancin'

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 Maart 2005 | Ghana, Accra

Hallo lieve mensen!

Weer even een berichtje uit het warme Ghana. De zon heeft voor ontzettend veel zonne-allergie gezorgd, dus ik zit compleet onder de bulten. Ik dacht eerst dat het muggenbulten waren, maar 'gelukkig' zijn het over het algemeen bultjes van de zon. Jaja mam, je had me gewaarschuwd, ik had onder die zonnebank gemoeten! Hopelijk trekt het binnenkort allemaal een beetje weg, want ik zie er nu uit als een kind met een rare huidziekte :S Naja, overdreven gezien dan...
Gister zijn we opgehaald door Pearl van SYTO. Volgens haar zouden we naar het strand gaan, dus moesten we onze badkleding gaan aantrekken. We zouden eerst naar SYTO gaan en daar gingen we naar toe met de trotro: het vervoersmiddel in Ghana! Ik vind het helemaal niet prettig. Je zit met een stuk of 20 mensen in een oud afgeschreven volkswagenbusje, je zweet je te pletter en stinkt echt een uur in het windje van het open raam! Ook alle taxi's zijn hier trouwens afgeschreven vervoersmiddelen, vaak uit Duitsland, want er staat nog een D naast het nummerbord. Toen we aan een taxichauffeur vroegen waar die D voor stond, zei hij dat dat voor de collectie was hahaha!
Maargoed, eenmaal bij SYTO aangekomen werd het programma veranderd (we zijn er al aan gewend dat hier alles om de minuut veranderd wordt. Is het niet plan A, dan wordt het B en vaak komen we uiteindelijk uit bij plan C). We kregen namelijk orientatie over verschillen in culturen en over de problemen waar je tegen aanloopt in een gastfamilie. Het was allemaal superinteressant!
Na deze orientatie gingen we eten in een Frans restaurant! Ik had een heerlijke salade met tonijn en ei! Toen we dit opgepeuzeld hadden zijn we een stukje gaan wandelen en onderweg hebben we een ananas gekocht! Echt waar, ik heb nog nooit zoiets lekkers op haha! Een verse ananas in Ghana! Geweldig!
's Middags hebben we Afrikaans gedrumd en gedanst! Echt heel erg lachwekkend om te zien waarschijnlijk, 7 blanke vrouwen die Afrikaans dansen, maar we hebben wel heel veel lol gehad!
Gisteravond naar het vliegveld geweest om voor gelukkig de laatste keer te gaan kijken of Gwens bagage gearriveerd was! Thank God, zouden ze hier in Ghana zeggen :D
Vanmorgen moesten we alleen naar het SYTO-gebouw met een trotro. Dit is in een keer gelukt en daarom zijn we heel trots op onszelf haha! Bij SYTO hebben we een taalles Twi gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu de helft alweer vergeten ben!
Vanmiddag zijn we naar de stad geweest. We hebben het postkantoor gezien, de bank en nog wat andere belangrijke plaatsen. Tussen de middag gingen we eten in een typisch Ghanees restaurant en daar heb ik m'n eerste Ghanese maaltijd genuttigd! Banku met vis. Dit was echt het ranzigste wat ik ooit gegeten heb! Banku is een soort deeg gemaakt van mais en daar zit dan een hele pittige saus/soep bij en in die soep ligt dan een hele vis (en die kijkt je aan!!). Ik ging al over m'n nek toen ik het zag en toen ik het probeerde had ik echt overgeefneigingen. Toch heb ik een aantal happen naar binnen gekregen, maar ik weet zeker dat Banku niet mijn favoriete Ghanese eten zal worden!
Na het eten zijn we naar een memorial park geweest voor de eerste president van Ghana. Z'n naam is te moeilijk om te onthouden, dus helaas kan ik 'm jullie niet geven. Wil je het per se weten, googleze! Dit park was niet echt boeiend en zeker de gids was verschrikkelijk. Hij las op wat er bij de bordjes stond en dat was het haha! We mochten alleen foto's maken als we 15.000 cedi (1,5 euro) zouden betalen, maar dat hadden we niet gedaan. Wonder boven wonder is het ons toch gelukt foto's te maken! Ghanezen zijn denk ik gewoon te lui om ons in de gaten te houden! Ze vallen namelijk ook overal in slaap. Toen de gids ons in het museum alles liet zien, lag Pearl (van SYTO) te slapen in het museum! Zo ontzettend grappig!
Na het museum en het park zijn we naar een wijk in Accra geweest. Daar hebben we een voorstelling gehad van een stuk of 8 drummers! Zo ontzettend knap wat die jongens doen midden op de dag (wanneer het heel heet is). Ze zweetten zich kapot, maar bleven maar doorgaan. Qua muziek was dat werkelijk het knapste wat ik ooit heb gezien. Die 8 drummers maakten 10 keer zoveel lawaai als Harmonie Kaatsheuvel en dat zegt wat....
Nu zijn we net teruggekomen in het hostel. Onderweg heb ik nog even een ananas gekocht en helemaal opgepeuzeld. Had namelijk nog wel honger na die paar happen banku! Aan m'n vitamientjes kom ik hier wel!

Dit was het weer voor vandaag. Ik hoop dat het me morgen lukt wat foto's op de site te zetten, ik moet nog even uitvinden hoe dat precies moet!

Liefs,
Inge

  • 09 Maart 2005 - 16:32

    Anne Bögels:

    nou inge da's nog eens allemaal ghanees wat je daar meemaakt! vooral die vis! ieieieiek! zou het zelf ook niet kunnen eten hoor! heel leuk verhaal, heb echt genoten. 't komt wel goed hoor met je zonne-uitslag.

    liefs,

    Anne

  • 09 Maart 2005 - 16:40

    John, Carla, Monique, Edwin En Miranda:

    Hoi Inge,

    Wij hebben met veel belanstelling je verhalen zitten lezen en het klinkt goed in de oren.. vooral de vis die je aankijkt ;)!
    Ons moeder heeft hier thuis nog een kaart voor je liggen met succes erop... en die komt vast nog wel jou kant op...;)Ze was namelijk in de veronderstelling dat je dit weekend pas zou gaan.. shame on us..!!Maar goed..
    Nogmaals heel veel succes en wij houden je gebeurtenissen in de gaten! Veel plezier daar en we lezen het wel! :D

    Groetjes,
    -xx-
    Familie Mommers

  • 09 Maart 2005 - 16:54

    Mama:

    I told you so, sterkte met de jeuk!!!

    liefs mummy

  • 09 Maart 2005 - 17:22

    Mart:

    Drummin and dancing but not eating? Het lijkt me heerlijk om zo'n lekker vissoepje binne te werken vooral als zo'n vis je met beide ogen aankijkt. Ik ben nogal een visliefhebber maar ik geloof dat ik ook even zou passen als ik zoiets geserveerd kreeg. Dan zou ik meteen wat minder beleefd zijn. En dan te bedenken dat je dit in een restaurant kreeg. Kun je nagaan wat het straks wordt? :)
    Aan je schrijven merk ik dat je het naar de zin hebt. Klopt dat? Door dat kleine beetje tegenslag bij aankomst kan het alleen nog maar beter worden. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Mogelijk in het Ghanees? By the way: ik kan wel zien dat je afbeeldingen op de site hebt gezet maar ik kan die niet openen. Wat betekent overigens SYTO?
    groeten
    Mart Mommers and family

  • 09 Maart 2005 - 17:37

    Inge:

    Sorry het is niet gelukt foto's op de site te zetten, internet is hier way too old om foto's te uploaden! Sorry! Ik probeer het in Aflao (bij Klikor) nog een keer en anders zien jullie ze in Nederland!

  • 09 Maart 2005 - 19:23

    Marino:

    Bij dit soort Ghanese maaltijden, gaat zelfs bij jou nog het water in de mond staan, alleen al wanneer je denkt aan moeders boerenkool.
    Ben je daar al eens met je zak drop rondgegaan? Moet je die Ghanese bekken eens zien. Vooral bij die dubbelzoute........
    De Harmonie zoekt nog een aantal personen voor het percussiewerk; zeg maar dat ze een inschrijfformulier kunnen downloaden op www.harmoniekaatsheuvel.nl
    Geniet nog even van de 'luxe' in je hotel en in de grote stad; vrijdag gaat het echte werk beginnen. In Klikor hebben ze de vlag al uithangen voor die twee Hollandse blondines.......

  • 09 Maart 2005 - 20:32

    Mieke:

    Heee Inge!!

    Je bent de cultuur al letterlijk aan het proeven lees ik! Wat leuk. Je ziet dat niet iedereen zich gedraagt zoals wij in Nederland gewend zijn. Hoewel ik in Zuid-Amerika zit en jij in Afrika, zie ik toch wel wat overeenkomsten tussen onze ervaringen! Dat in slaap vallen bijvoorbeeld(!)...Liefs vanuit San Luis en succes! xxx

  • 10 Maart 2005 - 06:35

    Tante Dini:

    Haai Inge.
    Nou ik zie wel dat je al heel wat hebt gezien daar .
    hebben die mannen geen cd van die mooie muziek van hun anders kunnen we die ook eens horen.
    nou inge ik zie wel dat je het goed naar je zin hebt nog maar even genieten voor je daar aan het werk gaat .
    de groetjes maar weer en tot horen`s.
    XXXXXXXXXX tante Dini

  • 10 Maart 2005 - 08:09

    Nienke:

    Leuk dat je het land en de gewoontes al leert kennen. Ik vind het erg dapper, dat je van de vis hebt gegeten! Had ik echt niet gedurfd (je weet hoe ranzig ik vis vind).
    En ik hier al klagen over de service van de BBA. Ik zal voortaan aan je verhaal van de trotro denken, dan ben ik vast weer erg tevreden met de BBA!! Nog heel veel plezier en geniet nog maar even van het hotel!
    Groetjes Nienke
    p.s. Leuk dat de foto's het nu wel doen!!

  • 10 Maart 2005 - 08:19

    Des:

    hoi lieve inge!
    wat leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt. daar ben ik erg blij om. ben wel een beetje jaloers op je hoor.dat je zo'ngrote stap hebt durven zetten.. ik zou dat niet kunnen! en natuurlijk dat je het zonnetje hebt en wij hier alleen van die mooie donkere wolken ;) heel veel plezier nog!! we smsen nog!! dikke kus van mij.. mis je!! ( heb je btw al een nieuwe ring gekocht ;) )

  • 10 Maart 2005 - 08:27

    Ome Jan:

    Inge Kun je het recept opvragen van die visschotel ,ik heb namelijk nog wat visjes in mijn vijver die ik zal reserveren voor jou .
    Als je dan over enkele maanden weer thuis komt kun je thuis Marino en Wilma ook laten genieten

    Groetjes en tot ziens
    (xxx prik,prik) Ome jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 210095

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: