Een gospelsong, Vader Jakob en mijn nieuwe telefo - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Een gospelsong, Vader Jakob en mijn nieuwe telefo - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Een gospelsong, Vader Jakob en mijn nieuwe telefo

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 Maart 2005 | Ghana, Accra

Hallo iedereen!!

Net even met papa en mama aan de telefoon gezeten, was erg gezellig! Ik heb een nieuw telefoonnummer, een ghanees! Stoer he?!

Het nummer is:
00233243469170

Hierop kun je me dus voortaan smsen! En ik vind jullie smsjes echt onwijs leuk, dus blijf alsjeblieft sturen :D M'n oude telefoonnummer gebruik ik trouwens tegelijkertijd, dus als je daarop smst zie ik het uiteindelijk ook wel!

Goed, even over vandaag. Vanmorgen zijn we naar de bank geweest om travelercheques te wisselen! We hebben daar ongeveer 1,5 uur gezeten voor we ons geld kregen. Ik heb wel 10 keer m'n handtekening moeten zetten en wel 4 keer een adres moeten opschrijven, maar uiteindelijk ging ik de deur uit met 1.790.000 cedi! De cedi is inderdaad niks waard haha! Ik ben dus nu supermiljonair hier!

Nadat we van de bank terugkwamen zijn we gaan koken! Ghanees koken....en wij waren bang, dat kun je begrijpen, dat we banku zouden gaan maken. Gelukkig mochten we iets anders Ghanees bereiden, namelijk Stewed beans with baked plantain! Heeeerlijk jongens! Als ik terug in Nederland ben, mogen jullie dit allemaal een keer bij mij komen eten! Je zult ervan genieten! Ik heb het recept, dus over 2,5 maand weet ik nog wel hoe ik het moet maken. Bereid je wel voor op de bruine bonen....die kunnen voor darmongeregeldheden zorgen!

Na het eten zijn we naar SYTO (Ome Mart, Syto staat voor Student and Youth Travel Organisation, dit is de organisatie waarmee ik in Ghana vrijwilligerswerk doe!) gegaan en we zouden eigenlijk naar het strand gaan, maar je voelt het al aankomen: we zijn er nooit geweest. Het programma werd veranderd (as usual) en we hebben de hele middag in een airconditioned kamertje gezeten om onze visumverleningsformulieren aan te vragen. Op de terugweg weer een trotro gepakt (het begint te wennen, maar is nog steeds oncomfortabel! De BBA is superdeluxe vergeleken met de TROTRO Nienke !:P)
In het hotel heb ik papa, mama en Niels gebeld, erg gezellig! Ze zeiden dat ze zoveel leuke reacties hadden gehad op mijn berichtjes op internet, dus besloot ik nog even erachter te gaan. Dadelijk gaan we namelijk naar de dokter voor een medische orientatie. Die duurt tot ongeveer acht uur vanavond! Gelukkig krijgen we onderweg gezelschap van de chauffeur van Syto (ontzettend grappige jongen!) en hij gaat ons een gospelliedje leren! Wij gaan hem daarna vader Jakob leren, dus dat belooft wat!
Maandag hebben we gekwartet met een Ghanees en we hebben meer gelachen dan gespeeld! Dus ik denk dat het straks in het busje ook weer erg gezellig gaat worden! Vanavond vroeg naar bed, want 4 van de 7 vrijwilligers moeten om 4 uur vanacht hun bed al uit, omdat de bus naar Kumasi (waar zij heen gaan) al om 6 uur 's ochtends vertrekt! Wij mogen tot 10.00 in het hotel blijven en dan haalt David (gastvader) ons op bij Syto.
Spannend, want dan begint het echte werk!

Misschien zet ik vanavond nog wat foto's op het internet, maar nu ga ik toch eerst snel die Ghanese jongen Vader Jakob leren!!

xxxxies
Inge

  • 10 Maart 2005 - 19:03

    Wouter:

    Heeeeeeeey Inge je hebt het wel dik naar je zin daarhe? :) Ik kan echt genieten van je verhalen! ik hoop dat je het naar je zin krijg tin het nieuwe dorpje en ook stiekem dat je je site nog kan bijhouden ;) Heel veel plezier nog :) dikke kus van wouter

  • 10 Maart 2005 - 19:43

    Miriam:

    Hoi Inge,
    Wat jou reis naar Ghana al niet teweeg brengt. Om jou site te kunnen bezoeken heb ik les genomen in het aanzetten en gebruiken van de computer. Ik wens je een goede reis naar het dorp waar je de komende tijd zal verblijven. Ik blijf van nu af aan je verhalen volgen. Tot de volgende keer. Miriam.

  • 10 Maart 2005 - 21:37

    Marino:

    Is dat recept ook mogelijk met witte bonen, sperziebonen of boterbonen?
    Ik ben namelijk geen liefhebber van bruine bonen. Tevens brengt dit bij mij een intern chemisch proces teweeg, waar de rest van de familie niet over te spreken is.............
    Heel veel succes in Klikor (ga vanavond nog wel effe onder de douche; nu kan het nog zonder emmer)
    dikke kus XXXXX

  • 11 Maart 2005 - 07:14

    Corine:

    dat is dikke pret daar. Volgens mij kan het al niet meer stuk. Maar goed, nog een paar dagen en dan begint het. Alvast succes met het aanleren van vader jacob. Ik vind je berichtjes erg leuk om te lezen en ik hou het zeker bij.
    groetjes

  • 11 Maart 2005 - 07:40

    Nienke:

    Gelukkig valt niet al het Ghanese eten tegen! De berichtjes die je typt zijn ook erg leuk, omdat iedereen zo toch op de hoogte kan blijven. Ik hoop dus dat je in Klikor ook een internetverbinding hebt! Heel veel succes en plezier in Klikor toegewenst.
    Groetjes Nienke

  • 11 Maart 2005 - 10:30

    Tante Dini:

    hee Inge.
    nou ik wil graag een keer naar jou kookkunst komen kijken straks als je weer in nederland bent.
    en proeven natuurlijk ook.
    hebben ze geen leuke kookboeken daar.
    ik ben toch wel blij dat ik het computeren onder de knie heb,kei gezellig om alles te volgen van jou.
    nou succes met het leren van vader Jacob en nog veel lol.
    Groetjes van Tante Dini.
    XXXXX

  • 11 Maart 2005 - 13:22

    Ome Hans:

    Inge,ik hoef voorlopig nog geen recept uit Ghana.Ook zag ik op de foto's dat er tijdens het eten geen bestek op tafel aanwezig was.Hiervoor nog een laatste tip,als je met de handen moet eten. Eten met je rechterhand en met je linkerhand .......Veel succes in het dorpje Klikor en tot een volgend bericht.

  • 11 Maart 2005 - 14:51

    Babs V Laarhoven:

    Hoi Inge!
    Leuk joh, deze site. Ik hoorde van je pa dat je nu dus echt in Ghana zit en het enorm naar je zin hebt. Gelukkig maar, dat is erg belangrijk. Laat ik je ook wat dingen vertellen over het thuisfront waar jullie pap waarschijnlijk niks over vertelt. Gisteren vergadering gehad van de activiteiten commissie van de harmonie. Samen met Jeske Koolen, Henk Stubbe en Ad Beerens. Tja Inge, ik denk dat jij wel weet hoe zo'n vergadering eraan toegaat. De ene komt binnen met twee worsten (let wel: van Appie Heyn) en de ander vertelt om de 5 minuten een schuine bak. Overal zijn we mee bezig, behalve met vergaderen. Tja, en jullie pa die vind alles maar prachtig. Haha! Nee, zonder gekheid, het was erg gezellig! Leuk als je straks weer terugkomt bij de harmonie?! Ik schrijf dit met uitroep- en vraagteken, aangezien ik niet weet of jij al definitief 'ja' hebt gezegd. Ik hoor het wel. Inge, veel plezier, succes en ervaring toegewenst in het verre Ghana! Veel groetjes Babs

    Ps. als je terug bent, wil je dan geen bruine bonen maken voor jullie pap als wij vergadering hebben? Lijkt me geen prettige ervaring.....haha

  • 11 Maart 2005 - 16:22

    Ilona:

    hey!!!

    keileuk al die verhalen iedere keer. K kan jammer genoeg je foto's niet openen, maar die krijg ik vast en zeker nog wel n x te zien. Is t eten smeriger dan op kreta joh :)Nog heel veel succes en plezier daar!

    x ilona

  • 12 Maart 2005 - 08:08

    Rianne:

    Inge ik geniet van je verhalen en ik zie het al voor me een vis die je aankijkt vanuit de pan en daarna lekker klotsen in de trotro. Je begint al aardig te intergreren als je daar al aan gewend bent.
    Ga door met het schrijven van je verhalen (zo blijven we ook goed op de hoogte)maar ook in je dagboek want wat je nu allemaal in een week al meemaakt moet je later toch nog eens kunnen nalezen.Kun je om lachen als je 2 maanden verder bent.Het is ook wel prettig dat je via zo'n site alles van over de hele wereld kunt volgen,zo zit ik in zuid-amerika en dan weer in afrika.Nou meid de groetjes en hou je taai.o hier ook de groetjes van Sophie en de rest van de fam natuurlijk.

  • 12 Maart 2005 - 10:42

    Marie-jose:

    hoi inge
    leuk om van alles over je te lezen .
    vandaag sneeuwde het weer hier.
    Het is gek dat het bij jou zoveel warmer is.
    Ik hoop dat het erg leuk werk word daar met die kinderen .
    Als je heel oud bent zul je nog wel verhalen hebben over deze bijzondere tijd
    Heel veel groeten
    Ook van Marielle en Maarten

  • 12 Maart 2005 - 19:35

    Wendy En Roland:

    Hé Inge! Wat leuk zeg dat we zo al je avonturen kunnen meebeleven in Ghana! Je bent er nu een week en hebt al een hoop meegemaakt. Ook wijzijn erg benieuwd wat je de komende weken weer gaat meemaken en zien er naar uit om het weer te lezen. Heel veel plezier en succes. Groetjes Wendy en Roland

  • 12 Maart 2005 - 19:57

    Karin(MT):

    Hey Inge,
    leuk al die berichtjes. Ik hoop dat je het heel erg naar je zin hebt in Ghana. Maar ik zou niet teveel van die Banku eten als het net zo vies smaakt als het er uitziet.
    Groetjes Karin

  • 14 Maart 2005 - 07:40

    Anja:

    Hoi Inge. We hoorde van je pap en mam dat je zondag heerlijk onder de palmboom een boekje lag te lezen. We zijn daar toch wel jaloers op terwijl het hier alsmaar regent maar na regen komt zonneschijn en daar begint het nu een beetje op te lijken. We wensen jou nog erg veel plezier toe en succes met het leren van vader jacob Je berichtjes houden we goed in de gaten We vinden ze erg leuk om te lezen
    Heel veel groetjes van ons allemaal Arie Anja Chantal Bas en Freek

  • 14 Maart 2005 - 17:38

    Jeske Koolen:

    Hej Inge!
    Wat leuk om te lezen wat je nog allemaal meemaakt! Hoorde donderdag van je pa op de vergadering dat je het erg naar je zin hebt! (We hebben overigens erg gelachen, Marino kent nog een leuke mop..) Ik wens je nog heel veel plezier en geniet ervan! Liefs Jeske

  • 14 Maart 2005 - 17:42

    Jeske:

    Oops..Ook toevallig, ik lees net babs haar berichtje pas! Schrijven beide over hetzelfde :-) Ben het met Babs eens, over een paar maanden gewoon weer mn klarinetmaatje, ik mis dt ouwehoeren wel!! Groetjesssssssss (btw..Hoe is het daar met de mannen, loopt er nog wat bijzonders rond???) :-) :-)

  • 15 Maart 2005 - 08:18

    Ymke En De Family De Rooij:

    Hi Inge,
    Onze ouders hebben wel avontuurlijke kinderen zeg, ze hebben het maar druk met al die websites bij houden ;) !!Geweldig wat je daar mee maakt, echt leuk om te lezen!Vooral de cultuurverschillen, nu krijg ik alleen nog maar meer zin in mijn avontuur naar China!!Geniet er van voor je het weet zit je weer in het saaie Nederland :):) !!Groetjes Ymke

  • 16 Maart 2005 - 19:18

    Marieke En Koen:

    Ha die Inge,
    Zo te horen vermaak je je prima. Hopelijk kun je ons vanaf je nieuwe stekkie ook op de hoogte houden van alle gebeurtenissen. Veel succes en we lezen je verhalen met veel plezier!
    Groetjes van Koen en Marieke

  • 17 Maart 2005 - 11:52

    Chantal:

    eejzz inge, tis leuk om te horen dat je het daar naar je zin hebt. kben wel erg jaloers op je zit daar onder de palmbomen een boekje zit te lezen!! veel plezier daarzo nog en khou alles bij!!! groetjes chantal

  • 17 Maart 2005 - 15:35

    Marloes:

    Heyz Inge,
    Aaaah, klinkt echt kei leuk joh. Fijn dat je t zo naar je zin hebt. Was ook helemaal trots op mn smsje uit Ghana :p . Echt lachuh. Ben benieuwd of je die jongen ook echt vader Jakob hebt kunnen leren :p . Hhahaha, we lezen \'t wel!! Veel plezier nog, ben benieuwd naar je volgende verhaaltje!!!
    Kuzz Marloes

  • 04 Maart 2006 - 16:23

    Inki:

    Hoi Inge ! Mijn man Danny is juist terug van Ghana (een professionele opdracht) en heeft plantains meegebracht. Kun jij ons het recept bezorgen van banku? Het schijnt heel pikant te zijn, klopt dat ? En kun je ons ook vertellen wanneer een plantain rijp is ? En hoelang je hem kunt bewaren ?
    Met héél veel dank bij voorbaat. Inki

  • 04 Maart 2006 - 16:24

    Inki:

    In verband met mijn vraag voor het banku recept : mijn email adres is : inki.hutse@telenet.be.
    Ik woon in Brugge (België)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 210299

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: