Het project met de emmer.... - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Het project met de emmer.... - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Het project met de emmer....

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 Februari 2005 | Nederland, Kaatsheuvel

Hoewel ik in mijn vorige berichtje schreef dat de voorbereidingen allemaal getroffen zijn, heb ik me daar flink op verkeken! Er moet nog zoveel geregeld worden voordat ik ga! Ik moet nog travelercheques halen, mijn verzekering regelen en ook de laatste cosmetische spulletjes (shampoo, aftersun en dergelijke) moeten allemaal nog bij elkaar gesprokkeld worden. Op mijn kamer staat een grote kist met spullen, zowel voor mezelf als voor de kinderen van het weeshuis. Het is werkelijkwaar verslavend om kinderspulletjes te kopen. Ik kan geen Zeeman of Hema meer voorbij lopen zonder er even naar binnen te glippen om de meest simpele speelgoedjes aan te schaffen.
Naast alle spulletjes die ik mee neem vanuit Nederland voor de kinderen in Ghana, wil ik iedereen heel erg bedanken voor de donaties die ik tot nu toe heb gehad. Met de ruim 250 euro die gedoneerd zijn kan ik al zóveel doen in Klikor.

Klikor? Ja, want daar gaat het geld allemaal naartoe. Vanmorgen heb ik bevestigd gekregen dat ik terecht kom in het plaatsje Klikor. Dit ligt ongeveer 20 km van de grens van Togo af en ligt in het zuidoosten van Ghana. Ik ga hier werken in en om een weeshuis. Naast het verzorgen en helpen (huiswerk bijvoorbeeld) van de kinderen zal ik een deel van de dag ook bezig zijn met administratief werk. Lekker afwisselend dus, maar er wordt wel verwacht dat ik zelf veel initiatief neem!

Ik kom samen met Gwen op het project. We hebben in de afgelopen maanden al regelmatig contact gehad en zijn ook al uitgebreid bij elkaar op bezoek geweest! Hartstikke gezellig was dat elke keer, dus ik ben blij dat we samen mogen werken in een toch redelijk moeilijk project.

Nu zul je denken: die titel, wat bedoelt ze daar nu toch weer mee. Welnu, Klikor is een erg arm dorpje met weinig faciliteiten. We zullen slapen in een apart huisje, waarin een aantal bedden staan en wat stoelen. De emmer in dit verhaal is dus ons toilet. Een andere emmer (hoop ik in ieder geval!!) zal de douche voorstellen.
Het klinkt een beetje ellendig en eerlijk is eerlijk, ook ik heb er schrik van. Wel ga ik er voor de volle 100% procent voor!

De eerste week hebben we een oriëntatieweek in Accra, de hoofdstad van Ghana. Hier krijgen we informatie over hygiëne, gezondheid, geld wisselen enzovoorts, maar ook gaan we naar het strand en bezoeken we de markt.

Ik heb er ontzettend veel zin in! Over twee weken is het al bijna zover en ik heb letterlijk al slapeloze nachten van de zenuwen! Nog een dikke week werken bij de Em-Té en dan ben ik helemaal klaar om te gaan!

Liefs,
Inge

  • 18 Februari 2005 - 10:18

    Marijke:

    Hey Inge,

    Een emmer is altijd nog beter dan een gat in de grond of niet?
    Nou duurt het echt niet lang meer voor je gaat, lijkt me best een raar idee, dat je over zoveel weken in Ghana zit.
    Heel veel succes daar!

    Groetjes Marijke

  • 18 Februari 2005 - 13:48

    Anne (zus Gwen):

    heel leuk inge. snap dat je een heleboel moet voorbereiden! gwen heeft t bijna nergens anders meer over! maar volgens mij is "ons mam" nog zenuwachtiger!

    heel veel succes!

    Anne

  • 18 Februari 2005 - 14:36

    Marino:

    Wat heerlijk om in het zuiden van Ghana geplaatst te worden. Het is het mooie groene gedeelte van het land, met mooie palmstranden, exotische bloemen en planten. En er zijn natuurlijk volop graspollen om er je gat mee af te vegen. In het zanderige noorden had dat natuurlijk veel meer problemen opgeleverd.
    Ik heb op internet al volop mooie foto's gezien van die lieve kindjes in Klikor. Op de foto zijn het al lieverdjes, kun je nagaan in levende lijve. Ik ben benieuwd naar jouw foto's.

    xxxxx pappa

  • 18 Februari 2005 - 15:52

    Mart:

    Hoi Inge,
    Ik weet niet of ik dat nu allemaal zo leuk zou vinden, maar als je weet hoe ik vroeger bij mijn oma naar het toilet moest was dat nog niet eens zoveel anders. Misschien zien we je nog op het verjaardagsfeest van John. Dan kunnen we je heel veel succes toewensen en ook wij hebben dan nog een envelopje voor je "met" waar je daar vast nog iets mee kunt doen.
    groeten
    Mart

  • 18 Februari 2005 - 23:18

    Ome Jan En Tante DINI:

    Haai INGE
    Het begint nu wel spannend te worden nog maar enkele weken.Je hebt al een hele verzameling bij elkaar zien we op de foto`s. wel gezellig om voor die kindertjes cadeautjes te kopen ik zou die kraaloogjes wel eens willen zien als jij daar met al die mooie spulletjes aan komt.
    Maar we zijn benieuwd dat je alles in die rugzak krijgt.
    maar dat zal je wel lukken .
    groetjes en nog veel succes met de voorbereidingen.
    Ome Jan en Tante DINI

  • 20 Februari 2005 - 10:06

    Anne-Marie:

    Inge,
    't Aftellen is begonnen en ik vraag me af of je nog wel kan slapen?? Leuk voor je dat je samen met Gwen naar 't project met de emmer gaat. Voordeel van zo'n emmer is wel, dat je zo klaar bent met de plee poetsen! Groetjes,
    Anne-Marie

  • 20 Februari 2005 - 13:08

    Linda:

    Inge ik heb een tip voor je, voor als je het nog niet hebt, de kinderen daar zijn werkelijk gek op ballonnen en stickertjes!!

  • 20 Februari 2005 - 18:44

    Oma Mommers:

    Hoi Inge,
    Ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven maar ik wens je heel veel succes toe en natuurlijk hoop ik dat ik je gezond en wel weer terug zal zien.
    XX Oma

  • 23 Februari 2005 - 17:47

    Marloes:

    Heyz Inge,

    Oeh, je hebt dr echt zin in he?!! Klinkt echt kei leuk allemaal, echt een hele ervaring volgens mij. Ga zkrs hier lezen hoe \'t je allemaal vergaat hoor!! Stoer!!

    Kuzz Marloes

  • 02 Maart 2005 - 18:33

    Godelief Raaijmakers:

    Ik ben best jaloers op je; het is zo'n prachtig, kleurig land en de mensen zijn meestal erg vriendelijk,vrolijk en tevreden met het weinige dat ze hebben. Het is alleen niet echt te vergelijken met hier. Alles is daar anders. Je moet je er gewoon aan overgeven en nemen zoals het op je af komt en dan kun je er vast van genieten, ondanks het weinige comfort dat je te wachten staat.
    Als je gaat rondreizen kan ik je aanraden om een van de laatste dagen naar Anumabu Beach Resort te gaan. Je kunt daar een huisje huren of een tent aan het strand met palmbomen. Eten in het restaurant. In zee kun je bodyboarden. Het is er niet erg duur en heel relaxt. Ook als je eens te stoffig van de wegen en plakkerig van de hitte bent geworden neem je een taxi( kost bijna niks) naar een hotel met zwembad (staat in je reisgids) en neemt daar een heerlijke duik. Douches zijn daar ook beschikbaar. Soms hoef je niets te betalen soms een kleinigheid.
    Inge veel succes en 'n fijne tijd in Ghana!

  • 02 Maart 2005 - 19:56

    Sjannie:

    Hoi Inge
    Nog 3 nachtjes slapen, dan is het eindelijk zover.Nogmaals veel succes, geniet er van. Nu nog even bibberen van de kou en volgende week wordt het zweten.
    Heel veel groetjes van ons.
    Sjannie

  • 02 Maart 2005 - 20:17

    Mart:

    Hoi Inge,
    Nog maar een paar dagen en dan is het eindelijk zo ver. Kun je de zenuwen nog de baas? Voordat je het weet zit je weer in het vliegtuig terug naar huis en is het allemaal weer voorbij. Ga er, voorzover dat in die situatie mogelijk is, ontzettend van genieten en maak er wat moois van. Hardstikke goed wat je gaat doen, maar zorg ook voor jezelf. Heel veel succes van ons.
    Mart

  • 03 Maart 2005 - 08:50

    Tante Dini:

    Hallo Inge.
    En eindelijk is het dan bijna zover,het begin van jou grote avontuur.
    het zal wel even wennen zijn hier zo lekker koud en daar zo heerlijk warm.
    wij wensen je een hele leuke tijd daar en geniet er ook maar lekker van.
    heel veel succes.!!!
    Groetjes van ons.
    Ome JAN en Tante DINI

  • 07 Maart 2005 - 20:15

    Mart:

    Hoi Inge,
    Ik hoorde van oma dat je wat tegenslag hebt gehad. Probeer dat een beetje positief in te zien. Het kan alleen nog maar beter gaan en je leert er ook weer van: improviseren en dat zul je misschien nog wel wat vaker doen. Sluit je aan bij de groep en weet dat ook jij belangrijk bent, ook voor de anderen. Kop op en ik ben benieuwd naar je eerste verhaal op je site.
    groeten vanuit het minder warme Goirle.
    Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 210118

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: