Van Tamale naar Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Van Tamale naar Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Van Tamale naar Kumasi

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

08 Mei 2005 | Ghana, Kumasi

Het is nog maar vier dagen geleden dat ik een berichtje op deze site heb achtergelaten, maar er is al zoveel gebeurd, dat ik jullie weer even een update geef!
Donderdagochtend zijn we in Tamale al vroeg een kaartje voor de bus naar Mole gaan halen. Volgens onze gids was dit nodig, want de bus zou een aantal uren voor vertrek waarschijnlijk al volgeboekt zijn. En inderdaad, toen de bus om 14.00 vertrok kon er werkelijk niemand meer bij! De tocht naar Mole was niet bijzonder mooi, maar wel bijzonder hobbelig! Aangezien we al heel wat gewend zijn hier, viel het allemaal wel mee (in tegenstelling met wat onze gids ons vertelde).
Rond zonsondergang reden we het nationaal park in, met de angst de volgende dag geen olifanten te zien (en daar waren we toch enigszins voor gekomen). Olifanten trekken namelijk in het regenseizoen het hele park door en blijven niet bij de waterplas in het deel waar toeristen mogen lopen. Hier waren we voor gewaarschuwd, dus je begrijpt dat wij een beetje bang waren geen olifanten te zien!
Groot was dan ook de verbazing toen we, na 100 meter van de ingang, een olifant de weg over zagen steken! Super om te zien! Toen we ook nog enkele apen langs de kant van de weg zagen sjokken, wisten we zeker dat de tocht van de volgende dag succesvol zou worden!

Na een niet zo hele lange nacht in ons heel erg luxe (naar Ghanese maatstaven) hotel, vertrokken we om 7 uur 's ochtends met gids de wildernis in! De gids had de gehele tocht zijn geweer paraat, dus bang hoefden we niet te zijn. Gelukkig maar, want als je 30 meter van een gigantische olifant af staat is het prettig om te weten, dat er een redder in nood in de buurt is!
De olifanten zagen geheel in het begin van onze tocht lekker badderen in de waterplas voor het hotel. Dat vonden we al heel bijzonder, maar toen we na 100 meter oog in oog stonden met etende olifanten kon ons geluk niet op! Wat een prachtig lelijke beesten haha! Het was echt heel bijzonder om zo dichtbij te kunnen komen!
De rest van de 2 uur durende wandeling hebben we nog een hele hoop antilopen, een aantal bushbokken en enkele apen gezien. Heel erg leuk!
Na de tocht besloten we met z'n vieren (we hadden nog een ander Nederlands meisje en een Canadese ontmoet) een fiets te huren en naar Larabanga te fietsen.
In Larabanga (een heel klein dorpje) staat de oudste moddermoskee van Ghana. Aangezien we toch in de buurt waren, vonden we dat we dat even moesten gaan zien. Na een fietstocht from hell (OF ik heb echt geen conditie meer over OF die fiets was erger dan de mijne thuis) over steentjes, rood zand en heuveltje op, heuveltje af, kwamen we aan in Larabanga. De moskee hebben we slechts van een afstand gezien, omdat een lokale bewoner van Larabanga ons geld af probeerde te troggelen en een beetje behoorlijk agressief werd. Erg gezellig. Heb je 5 kilometer in de zon gefietst, zie je nog niets....maar ach, weer een ervaring erbij!
Na een tweede fietstocht from hell terug naar het hotel, hebben we een duik genomen in het zwembad! Totdat het begon te regenen hebben we heerlijk rondgedobberd.
Vrijdagavond moesten we vroeg naar bed, want de volgende dag (of moet ik zeggen nacht) vertrok de enige bus terug om 4.30. Lekker vroeg dus!
Via Tamale zijn we toen naar Techiman gegaan. Techiman is denk ik tot nu toe de meest waardeloze stad die ik tot nu toe in Ghana heb gezien. Er is werkelijk niets te doen, maar wij hebben er overnacht om vanmorgen zo vroeg mogelijk naar Baobeng-Fiema Monkey Sanctuary te gaan. Daar leven apen tussen de mensen. De apen worden als heilig behandeld door de bewoners van de twee dorpen en krijgen zelfs een begrafenis als ze sterven! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo heel bijzonder vond. Je zag inderdaad een heel aantal apen van heel dichtbij en het is ook grappig om apen van de ene naar de andere boom te zien bungelen, maar het was niet dat ik zeg super! Zeker niet toen we geen taxi terug konden vinden! We hebben 6 kilometer moeten lopen naar het dichtsbijzijnde dorp waar wel taxi's doorheen kwamen en dat was doodsaai! Om 13 uur waren we terug in Techiman en daar hebben we echt in recordtijd onze spullen opgehaald uit het hotel, een boyfriend-aanzoek van een veel te oude man afgeslagen en een trotro naar Kumasi gevonden. Om vier uur waren we in Kumasi en hier zitten we dan nu lekker te internetten!
Ik ben erachter gekomen dat ik in dit internetcafe waarschijnlijk wel foto's op de computer kan zetten, dus morgen ga ik even proberen om jullie een indruk te geven van het Ghanese landschap!
Zo, dan ga ik er nu maar weer eens een eind breien. Morgen doe ik nog even een poging tot foto's en ik zal jullie waarschijnlijk weer toespreken vanuit het zonnige Cape Coast!!

xxxies
Inge

  • 08 Mei 2005 - 18:25

    Anne:

    hier leek t vandaag wel herfst! ben zo jaloers op jullie met dat mooie weer en de dieren. olifanten, wow. wel oppassen hoor!
    nou ik ben nu met je op msn dus daar kletsen we wel verder!

    liefs,

    Anne

  • 08 Mei 2005 - 19:38

    Riet En Rob Bogels:

    hoi inge,

    ook wij zaten te chatten en met gwen en met onze anne,dus met z`n drieen was een beetje veel.begrijp ook van gwen dat jullie al een beetje dromen over nederland!Wij moeten jullie hier wel een beetje op voorbereiden ook.Over hoe het weer is,koud en guur met hagelslag.niet van chocolade maar van ijs!ja ja.jullie zijn nu in kumasi met de grootste markt van de wereld? ben benieuwd naar jullie verhalen hierover en hopelijk al fotos als het lukt op internet?
    hier in nederland gebeurt van alles en zelfs Busch is opbezoek vanwege 60 jaar bevreiding van nederland.Nu weet ook hij waar wij wonen en of dat iets helpt .In ghana merken jullie er ook niets van natuurlijk en hier wordt er veel ophef over gemaakt.je kunt je er zo druk over maken als je wilt .Jullie mogen maximaal geloof ik 20 kilo bagage mee terug naar nederland dus een olifant mee is al uitgesloten!ha,ha!Dan hebben jullie wel een luxe probleem wat je allemaal aan soufenirs mee zult nemen.lijkt ons wel heel leuk om eens te shoppen op een afrikaanse markt.Wij zijn benieuwd!
    Dit verhaal was een ieder geval weer erug leuk om te lezen.
    veel groetjes

    rob en riet

  • 08 Mei 2005 - 21:33

    Des:

    hoi meis!
    leuk om al die dieren te zien daar in het wild. is toch weer iets heel anders dan in artis waarschijnlijk :) al die ervaringen maken je vast veel sterker!! tot over 2 weekjes!( ik bel je wel als je thuis bent!!) xxxx des

  • 08 Mei 2005 - 22:00

    Tante Dini:

    Ha die Inge.
    sjonge jonge jullie hebben weer heel wat meegemaakt olifanten apen en nog ander gespuis.`t lijkt me wel super om al die dieren zo in het wilt te zien.
    nou hier kunde de winterjas nog aan zo koud.
    ik hoop voor jullie dat het weer hier gauw omslaat voor je terug komt want anders word het wel bibberen denk ik
    maar we hebben nog twee weekjes te gaan wie weet word het hier ook nog eens beter.we blijven hopen.
    nou ik ben benieuwd naar de foto`s ik hoop dat het je lukt morgen om ze op de computer te zetten en anders zien we ze wel als je terug bent.
    de groetjes maar weer en houdoe war.
    liefs Tante Dini.XXX

  • 09 Mei 2005 - 07:09

    Marino:

    Wat gezellig om je gisteravond aan de telefoon te hebben. Even die wonderbaarlijke verhalen aanhoren over de Ghanees en zijn gewoontes, over de prachtige natuur.
    Maar ook gewoon even bijkletsen over koetjes en kalfjes............

    Houd me op de hoogte van je reis......
    Dikke XXXX paps

  • 09 Mei 2005 - 09:53

    Tante Dini:

    Foutje bedankt.
    Ik bedoel het lijkt me super om al die dieren in het WILD te zien.!!!
    Groetjes Dini

  • 09 Mei 2005 - 15:36

    Inge:

    Sorry jongens, Ghanezen zijn niet echt slim, maar als het om beveiliging van computers gaat kunnen wij Nederlanders er nog wat van leren.
    Het programma wat ik nodig heb om de foto's op de computer te krijgen moet geinstalleerd worden en dat gaat alleen als de computer opnieuw opgestart wordt. Nu heeft dit internetcafe dus ervoor gezorgd dat de computer niet opnieuw opgestart kan worden....ERG FIJN!
    Het spijt me heel erg dat het weeeeer niet gelukt is, maar ik probeer het in Cape Coast nog een keertje!

    xxxies
    Inge

  • 09 Mei 2005 - 21:52

    Rianne:

    Inge ik vind het heerlijk om al je verhalen te lezen en nog leuker om straks je verhalen te horen met de plaatjes erbij ik ben benieuwd.Ik zit al op hete kolen om je zo snel mogelijk te zien. En dan moeten we weer eens orde op zaken stellen in onze orde der pullestijnen.Dat moet nog allemaal ingepast worden. Groetjes en tot over dik een week.

  • 10 Mei 2005 - 11:43

    Marrije:

    fijn dat jullie zo veel fun hebben. geniet van de laatste dagen en geef ze straks een knuffel in klikor en ik wil zeker alle verhalen en foto's zien bij terugkomst.
    take care, marrije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 210107

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: