Na gedane arbeid..... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Na gedane arbeid..... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Na gedane arbeid.....

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Mei 2005 | Ghana, Tamale

Klaar! Heerlijk gevoel om Klikor 'afgesloten' te hebben! Bij SYTO dachten ze, geloof ik, dat we na 4 dagen gillend weg zouden rennen, maar wij hebben het volbracht en daar ben ik eigenlijk best wel heel erg trots op! Na gedane arbeid is het goed vakantie houden, zullen we maar zeggen en dat is dan ook de reden dat ik jullie nu toespreek vanuit Tamale, geheel in het noorden van Ghana! We hebben er een tijdje over gedaan voor we hier waren, maar het is de moeite waard!
Afgelopen zaterdag zouden we Koninginnedag vieren op het weeshuis. Aangezien de kinderen niet echt in het zaklopen en het 'happen'-deel van het koekhappen geinteresseerd waren, is dit dus helemaal in het water gevallen. Koninginnedag in Klikor bestond voornamelijk uit voedsel uitdelen (en zelfs dat deden we niet zelf, maar deed Catherine, een meisje van het weeshuis). De vlag hing en ook de balonnen bleven wonder boven wonder ruim een half uur hangen (daarna besloten de kinderen dat ze in gebruik genomen mochten worden). Wij waren eerlijk gezegd wel een beetje blij dat we weg konden uit Klikor. Het is gewoon mooi geweest. De kinderen raakten ons een beetje beu, wij begonnen de kinderen vervelend te vinden en dan is het tijd om te gaan! Met een feestje op de ambassade in het vooruitzicht vetrokken wij (met oranje strikken) naar Accra.
Maar helaas, ook dat feestje ging niet door. Na weet ik hoeveel rondjes door de wijk te hebben gereden waar het feest was, gaven we de moed op en zijn we een ijsje gaan eten! Ook heel leuk.....
Zondag lekker uitgeslapen en daarna zijn we naar Akosombo vertrokken. Akosombo is een havenplaats aan Lake Volta, vanwaar wekelijks een waar 'cruiseschip' (zelfs ferry's tussen de zeeuwse eilanden kennen meer comfort) naar Yeji in het noorden vertrekt. Dit was een hele ervaring, maar wel eentje onder het kopje 'Eens en nooit weer'. 's Nachts hebben we op een houten bank geslapen en ik had de voet van een Ghanees zo'n beetje IN m'n neus. Errug prettig....
Goed, de volgende dag werd ik dus ziek op de boot (fijn!). Na wat gerust te hebben ging het al een stukje beter, maar echt 100% voel ik me nog steeds niet echt. Om 8 uur 's avonds kwamen we na een 27 uur durende reis aan in Yeji. Hier hebben we een hotel genomen, dat bij nader inzien ook de naam bordeel mocht dragen. Met blauw licht in de slaapkamer en rood licht in de badkamer waanden wij ons op de Amsterdamse wallen....
Vanmorgen zijn we vanuit Yeji met een soort van groot uitgevallen kano de rivier overgestoken naar Makongo. Erg spannend en leuk om een keer mee te maken! In Makongo een bus naar Tamale genomen en daar zijn we dus nu!
Ons eerste doel in Tamale was het ziekenhuis (hoera!). Inge heeft het namelijk voor elkaar gekregen om alle muggenbulten op d'r voet en enkel open te krabben en heeft daardoor ongeveer 6 geinfecteerde wonden gecreeerd (sorry dat de trema op de e mist, deze kan ik niet vinden :P)! Het ziekenhuis was echt heel grappig! Ik moest op de weegschaal (ja, er wordt hier vanalles getest, waarvoor je ook naar het ziekenhuis komt) en die gaf natuurlijk niet zo'n laag gewicht aan, ging die verpleegster d'r duim op steken en zegt ze: Good, same as mine! Hahahaha echt zoooo grappig! Bij de dokter uiteindelijk medicijnen gekregen en over een weekje hoop ik dat het helemaal over is.
Morgen gaan we Tamale een beetje verkennen en vertrekken we 's middags naar Mole National Park om olifanten te gaan bekijken! Spannend!! Heb er wel heel erg veel zin in.

Ja en zo gaat het nog steeds z'n gangetje in Ghana. Het wordt wel tijd om weer naar huis te komen hoor. Ik mis jullie allemaal wel en ik begin me ook steeds meer te ergeren aan Ghanezen en hun soms behoorlijk ranzige gewoontes (vreselijk hun neus ophalen, overal spugen, veel te hard praten etc. etc.)Over 2 weekjes ben ik alweer thuis, maar ik ga eerst nog even van m'n laatste 1,5 week in Afrika genieten!


Liefs,
x
Inge

  • 05 Mei 2005 - 00:12

    Des:

    lieve inge!
    wat een verhalen! ben benieuwd naar alles... ik kom snel een keer langs als je thuis bent!
    nog maar 2 weekjes! gezellig :) fijne vakantie nog en geniet van de laatste daagjes (zon)! kuss des

  • 05 Mei 2005 - 09:10

    Anne (zus Gwen):

    jullie zijn erg moe, zo te lezen. ;) hopelijk hebben jullie nog een fijne 1,5 week! veel beterschap met je voet!

    liefs,

    Anne

  • 05 Mei 2005 - 13:40

    Sjannie:

    Hoi Inge [bijna welkom thuis]
    Lekker aan het genieten van een wel verdiende vakantie. Als ik je leuk vertelde verhalen lees, wil ik niet altijd met je ruilen. Als ik ergens niet tegen kan is het spugen en neus op halen. BRRR. Je bent heel wat ervaringen rijker. En wat zul je thuis genieten van de heerlijke badkamer,de rest van de familie komt niet meer aanbod, denk ik.
    Veel olifanten gezien?? Gaat het al wat beter met je voet? Moeilijk om niet te krabben als het jeukt.Waarom je op de weegschaal moet als je ontstoken muggebulten hebt, is niet duidelijk. Landbouw wordt zeker je nieuwe studierichting.Leuke keus.Goed dat ouders niet alles weten,slapen in een ,bordeel". Nog een gezellige tijd en tot gauw in Holland.
    Groetjes Sjannie en de rest uit Goirle

  • 05 Mei 2005 - 15:05

    Simone:

    wat gezellig dat je nu nAar al dat harde werken van je vakantie kunt gaan genieten. zeg kun je niet vragen aan die zuster of ze in nederland komt werken, dan krijgt ze een hele mooie baan bij de huisarts en hoeven wij ons niet meer druk te maken over de weegschaal als je bloeddruk te hoog is.
    het wordt inderdaad tijd dat je naar huis komt want de verhalen lezen op deze site is heel leuk maar het van jou persoonlijk horen lijkt me leuker!!
    liefs simone

  • 05 Mei 2005 - 17:47

    Tante Dini:

    Ha die Inge.
    wat een leuk verhaal.
    alweer een druk weekje achter de rug maar wel gezellig denk ik.
    jullie hebben al heel wat ervaringen opgedaan in Ghana en omstreken.
    `t is heel knap hoor wat jullie allemaal ondernemen.
    nog maar twee weekjes en dan zien we je weer terug in de kets, ik zal je prachtige verhalen wel missen op mijn computerke.
    ik vind het heel leuk om ieder weekend je verslag te lezen van wat je hebt meegemaakt.
    de groetjes weer en nog maar heerlijk genieten.
    Dikke Kus XXX
    en houdoe war.
    Tante Dini en Ome Jan.

  • 05 Mei 2005 - 17:53

    Marino:

    Ik had vroeger ook al zo'n hekel aan zaklopen, dus ik begrijp die kinderen best.

    Ik ben wel trots op jullie omdat jullie dit project met zoveel plezier, inzet en soms hevig afzien hebben volbracht.

    Geniet van je vakantie in het noorden, trek langzaam door de binnenlanden naar beneden en maak vooral veel mooie foto's.
    Pas je wel op voor de olifanten en andere enge roofdieren !!

    Dikke XXXX vanuit een fris, druilerig Kaatsheuvel.

  • 06 Mei 2005 - 11:40

    Marloes:

    Heyz Inge,

    Oeh, wil echt alles horen en natuurlijk de foto's zien als je terug bent. Lijkt me echt super. Maak er nog wat van die laatste anderhalve week!! Veel plezier!!

    Kuzz Marloes

  • 06 Mei 2005 - 12:30

    Rianne:

    Nou Inge je bent ondertussen wel een bereist type geworden en elk vervoermiddel heb je nu wel uitgeprobeert denk ik, dat zal wennen zijn als je weer thuis bent dan is er alleen een saaie bus of weer op de fiets. nee dan geniet daar nog maar wat van overvolle trotro's met huisdieren en zo nu en dan een voet en een elleboog op een onverwacht moment. Geniet want de laatste week gaat sneller dan snel voorbij maar wij wachten met spanning op de'
    'live' gesproken verhalen. Groetjes uit Kaatsheuvel en stop een beetje zon in je koffer voor het frisse nederland.

  • 06 Mei 2005 - 19:52

    Riet En Rob Bögels:

    Hallo Inge, wij zien er over een poosje ook naar uit jullie weer samen te zien in brussel.Alleen moeten jullie er wel over nadenken hoe wij jullie moeten herkennen met zoveel pondjes minder,vlechtjes in de haren en met misschien wel ghanese gewoontes en een ghaneese tint van zoveel zon. geniet nog wel ff van de ghanese olifanten, de slechte gewoontes van de ghanees enz. want als je hier zit ga je het nog missen ook.hopelijk gaat het weer beter met je voet
    (en)en helpen de pilletjes van de dokter.rust vooral nog lekker ff uit want hier in nederland is het altijd een hectische bedoening met al die yavo`s .

    heel veel liefs,
    Rob en Riet

  • 08 Mei 2005 - 15:07

    Eva (collega Van Je Vader):

    Hoi Inge,
    Ik lees met veel plezier je berichten. Je maakt zo heel wat mee daar in het verre Ghana. Maarre, wel een beetje beter op je geld passen hè!!(Moet je vader weer eerder weg van het werk om geld voor jou over te maken...;))Inge, geniet nog van je laatste weekjes. Ik ga dinsdag ook op reis, Cuba bewonderen. Groetjes Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 210339

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: