Rillen in Cape Coast Castle.... - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Rillen in Cape Coast Castle.... - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Rillen in Cape Coast Castle....

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 Mei 2005 | Ghana, Cape Coast

Aangezien we nu aan het reizen zijn, heb ik vaker de tijd en de mogelijkheid om iets op internet te zetten. Ik hoop niet dat ik vervelend word ;)

Vanmiddag zijn we na een zeer pijnlijke trotro-rit (ik kan nog steeds niet goed zitten :S) uit Kumasi aangekomen in Cape Coast. Daar waren we al een keer eerder geweest, maar nu hebben we besloten om echt te relaxen. Daarbij hoorde voor ons een duur hotel haha! Dus in plaats van 'shoestring' (supergoedkoop), zijn we deze keer 'budget' gegaan. Dat betekent 8 euro per persoon per nacht, in plaats van 4.
Zeeer duur haha!

Cape Coast is een van de plaatsen in Afrika, waar in de 15e eeuw de slavernij begonnen is. In en om Cape Coast staan verschillende forten van de Portugezen, Engelsen en Nederlanders. Op school hebben we veel geleerd over de slavernij een aantal eeuwen geleden, maar vandaag kwam het allemaal wel heel dichtbij...

Vanmiddag zijn we namelijk naar Cape Coast Castle geweest. Een fort van de Portugezen. Het was indrukwekkend en erg triest om te zien dat de zwarte mannen en vrouwen zo slecht behandeld zijn! Met honderden tegelijk werden ze voor maanden opgesloten in donkere, veel te kleine kerkers, wachtend op de boot die ze naar de nieuwe wereld (Amerika) zou brengen. Echt verschrikkelijk! Als je in zo'n fort staat, dringt het pas echt door hoe walgelijk de slavernij eigenlijk is geweest.
Het was niet een plaats waar je gezellig een hele middag doorbrengt, maar het was wel heel interessant.
Morgen wordt misschien nog wel raarder, omdat we dan naar Elmina gaan. In Elmina ligt fort St. George en dat is het grootste deel van de tijd van de Nederlanders geweest. Dus we kunnen ons daar morgen lekker schuldig gaan voelen.....

Voor de rest gaan we de komende dagen alleen maar relaxen en even bruin worden (want dat is nog niet echt gelukt!). Vrijdag gaan we samen met David naar zijn broer en een cacao-plantage, om vervolgens zaterdag terug te gaan naar Klikor om afscheid te nemen! Zondag gaan we weer terug naar Accra om nog een dagje te relaxen en dan vertrekken we maandagavond om 22.25 toch echt weer naar Nederland. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel erg veel zin in heb, want ik begin alles en iedereen toch wel te missen hoor!
Ach nog een weekje en dan zie ik iedereen weer!!

xxxxies

• 10 Mei 2005 - 19:57

Anne:

have fun! de laatste week!;)

• 10 Mei 2005 - 20:04

Chantal:

Geniet er maar lekker van de laatste week. straks is het weer kou lijden hier in Nederland
    Veel plezier nog daar
    x chantal

• 10 Mei 2005 - 20:28

Wendy:

He Inge,
    Jouw verhalen vervelen nooit, ik ga ze eerder missen!! Geniet nog lekker van je laatste week en niet te bruin worden, want het weer in Nederland is niet al te best en dan val je op de familiedag veel te veel op en vraagt men zich misschien wel af of je met de juiste familie op stap bent! De laatste voorbereidingen hebben wij getroffen, maar daar kan ik hier niet teveel over zeggen, want ik zie dat er meer Ligtvoetjes op deze site een berichtje achterlaten. Heel veel plezier nog!! Groetjes Wendy

• 10 Mei 2005 - 21:00

Simone:

zeg!!!! zelf op de site van ghana zitten ze ons nieuwsgierig te maken naar ligtvoetjesdag. het is toch wat dat mijn nichtje in ghana weet wat we gaan doen en ik niet (hoezo nieuwsgierig). ligtvoetjesdag 2005 zal wel in teken staan van jouw grote reis, want iedereen is ontzettend benieuwd naar al die spannende verhalen; olifanten maak je hier niet mee (niet in het wild dan wel in een dierentuin)
    nou inge heel veel plezier de laatste week
    geniet ervan nu het nog kan, straks ligt je emte-pakje weer klaar en wordt het weer bliepbliepbliep achter de kassa.
    veel liefs simone.ps heb je voor de terugweg je winterjas meegenomen, is namelijk nodig hier in het koude kikkerlandje

• 10 Mei 2005 - 21:52

Marino:

Je verhalen gaan absoluut niet vervelen. Ik vind het heerlijk om al die wetenswaardigheden te lezen.
    En dat je ons en iedereen een beetje gaat missen is begrijpelijk.
    Ik heb begrepen dat je de waterkraan, de fles melk en de boterhammen met 'kwattastrooisel' nog het meest mist.
    Volgende week staat dit allemaal weer voor je klaar.

Tot horens en een dikke kus.....

• 10 Mei 2005 - 22:26

Tante Dini:

nou het begint nu toch echt te korte we kunnen weer aan het aftellen.
    ik vind het nog steeds hartstikke leuk die verhalen van jou ik zal het echt gaan missen maar dan gaan we thuis weer gewoon verder .
    alleen valt er hier in de kets niet zo veel te beleven natuurlijk maar wie weet ligtvoetjesdag in het vooruitzicht gebeuren daar misschien wel spannende dingen waar we nog lang over na kunnen E mailen
    nou Inge nog lekker een paar dagen relaxen en nog veel plezier.
    Groetjes XXX
    Tante Dini

• 11 Mei 2005 - 06:07

Marino:

Na rillen is het lekker chillen..............

• 11 Mei 2005 - 14:05

Oma\mama:

hoi Inge
    zoals iedereen al zegt beginnen je verhalen echt niet te vervelen sterker nog je hebt geen idee hoe wij er iedere keer naar uit kijken om weer iets nieuws van jou te horen.
    Dus is het absoluut geen straf om weer 'n berichtje van jou te lezen.
    Bovendien lezen ze lekker weg.
    oma kijkt er naar uit dat je weer thuis bent en is blij dat het niet meer zo lang duurt.Geniet nog maar van de dagen die je daar hebt want als je weer in holland bent dan is het echt voorbij en heb je alleen nog maar herrinneringen over,dus doe die maar veel op.
    kusjes oma

• 11 Mei 2005 - 16:36

Ilona:

hey!

zou een carriere als schrijfster niks voor jou zijn? Ga je al je avonturen in een boek bundelen!Eentje heb je er al verkocht hoor ;). Geniet van je laatste dagen!
    x ilona

• 11 Mei 2005 - 19:39

Mieke:

He Inge!!

geniet van je laaste week, dat doe ik hier ook! En Marino, het kwattastrooisel, oftwel dun hoagelslag is wel hetgeen dat ik het minste mis als ik het over Nederlands eten heb. Doe mij maar een panneke gesmolten zult, lekkere friet met, nun frikandel speciaal en niet te vergeten, een familiezak paprikachips!! gegroet, Mieke

• 12 Mei 2005 - 12:25

Inge:

Thanks voor de aanvulling Mieke....
    Alles op Miekes lijstje is prima, behalve de gesmolten zult (GATVERDAMME!)...

Ik wacht met spanning af...

xxxies

• 12 Mei 2005 - 14:08

Ome Hans:

Inge, ook ik lees iedere keer jouw reisverslag en volg je belevingen in het verre land. Nog enkele fijne vakantiedagen toegewenst en ik zie je volgende week waarschijnlijk wel ergens in kaatsheuvel rondrijden in een normaal vervoermiddel.Groeten, ook van tante Sjan.

• 13 Mei 2005 - 17:54

Riet En Rob Bogels:

hoi inge ,

vanmiddag hebben we uitgebreid gemsnt met gwen en begrepen al dat de afspraak met david dus niet door ging!vervelend als je je erop instelt!
    maar goed jullie gaan nog ff naar klikor en wij zijn beniewd natuurlijk .doe het lekker rustig aan op z`n ghanees en over een paar dagen staan jullie alweer in het andere continent.Wij verheugen ons op julie weerzien,
    tot gauw, liefs rob en riet