Boerinneke Inge - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Boerinneke Inge - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Boerinneke Inge

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 April 2005 | Ghana, Accra

Zo, weer een dikke week voorbij! De tijd gaat zo ongelofelijk snel hier, dat wil je niet geloven! Maar zoals een goed oud Engels spreekwoord zegt: Time flies, when you're having FUN! En dat heb ik zeker!
Het afgelopen weekend was een weekend om nooit te vergeten en waarschijnlijk gaan jullie het nu volgende verhaal nooit geloven.

Inge heeft geboerd. Op een echte Afrikaanse farm (dat wil zeggen: een stuk slecht geploegd land). Afgelopen zaterdag en zondag moesten de kids van het weeshuis mais gaan zaaien, zodat ze dat straks niet meer hoeven te kopen (zo houden ze geld over om de oudere kinderen naar Secondary School en High School te sturen). Mais zaaien gaat hier zoals jullie dat misschien wel uit de boekjes over Afrika kennen. Een persoon hakt een gat in de grond en dan loopt er iemand achteraan met een bakje mais, die dan in het door persoon 1 gemaakte gat gegooid wordt. Beetje zand eroverheen en binnen drie dagen (volgens mijn lieve 'broer(tje)' Pedro) zijn de eerste takjes te zien. Ik heb er geen verstand van, dus ik geloof 'm!
Verder hebben we het afgelopen weekend de beginselen van de put gezien! Nu is het enkel nog een diep gat in de grond, maar het wordt al wat! Ook de tafels en desks zijn al in de maak. Ik heb er nog niets van gezien, maar hoop dat ik over een aantal weken resultaat kan zien.
Voor de rest was het afgelopen week vooral een week van pittig doorwerken (naja 'pittig'). We hebben de gehele bibliotheek geordend en ik hoop echt dat het de komende jaren ook geordend blijft, maar dat zal wel niet! De komende week gaan we de administratie van maart en april bijwerken en dan zijn onze officiele taken gedaan. Rest ons alleen nog het vieren van een typisch Nederlands feestje en dat wordt de Ghanese versie van Koninginnedag! Voordat we 's avonds zelf feest gaan vieren bij de Nederlandse Ambassade hier in Accra, vieren we eerst het feestje nog met alle kids in Klikor! We zijn al oranje hoedjes aan het vouwen en ook alle rode, witte, blauwe en oranje balonnen zullen gebruikt worden om het feestje op te sieren!
Vanaf zondag begint onze vakantie en dan gaan we eindelijk een stukje meer van Ghana zien dan alleen het stukje Accra-Aflao (bij het trotrostation naar Aflao hier in Accra herkennen ze Gwen en mij al en bij de douane in Sogakope herkenden ze ons vandaag ook!)
Het volgende berichtje zal dus van een vakantievierende Inge komen! Ik heb er ontzettend veel zin in, maar ik ga al mijn 'broertjes en zusjes' in Klikor wel ontzettend missen! Gelukkig gaan we aan het eind onze reis nog even bij ze langs en dan wordt het in Nederland hard werken om weer terug te kunnen gaan.....


Dikke kus,

Inge

  • 26 April 2005 - 15:05

    Tante Dini:

    Hey die Inge.
    HaHaHa dus toch nog een boerinneke in de familie nou ik had je wel eens even bezig willen zien op het land ja je weet het boeren zit ook nog een beetje in mijn bloed.
    dus dat word gezellig vakantie vieren de laatste weken dat word genieten dus.
    en zit je haar nog in de krul???
    nou we zien het wel als je terug bent.
    ik heb trouwens al een blits zwempak aangeschaft want ik hoor dat we gaan duiken met de fameliedag???
    ik hoop dat er nog water overblijft in het zwembad want met zo`n volslanke familie kan dat wel eens een probleem opleveren.
    maar dan word het maar pootje baaien.
    de groetjes maar weer en houdoe war.
    XXXXX Tante Dini

  • 26 April 2005 - 17:14

    Simone:

    dag boerinneke,
    ik ben benieuwd naar die maisplantjes maar als je ze met liefde gezet hebt dan zullen ze vast wel uitkomen. en is het er nog lekker warm, kun je al gaan gillen VAKANTIEMAN BEN IK AL BRUIN of is het eerder rood. het begint al te korten, familiedag komt ook in zicht, die zal dit jaar wel in teken staan van Ghana
    liefs simone

  • 26 April 2005 - 19:27

    Marino En Wilma:

    Ik heb je al aangemeld voor de volgende serie: "Boerin zoekt man".
    Ik geeft wel door dat je kwaliteiten met name liggen in de biologische landbouw, je een zorgzaam type bent en heel goed met kinderen kunt omgaan.

    Voor mij is deze interesse geen verrassing want vorig jaar al was je helemaal gecharmeerd van de Moerse Pinksterfeesten. Ik koop alvast een overall voor je. Zorg je zelf voor klompen of breng je je Ghanese sandalen mee?

    Veel plezier tijdens je vakantie, pas goed op jezelf en houd ons op de hoogte van je belevenissen.

    Dikke xxxxx
    Paps en Mams

  • 27 April 2005 - 14:13

    Anne (zus Gwen):

    leuk he boeren! ga maar lekker koninginnedag vieren met de kinderen, dat hebbem jullie verdiend!

    liefs,

    Anne

  • 28 April 2005 - 19:43

    Rob En Riet Bögels:

    hoi inge,
    nog ff en dan zitten jullie op de boot.dan heb je eindelijk meer tijd om te bedenken wat jullie allemaal al hebben gedaan en hoe het is gegaan in klikor.knap dat jullie de klus hebben geklaard in klikor en dat de kinderen jullie gaan missen.het is te hopen dat jullie gezaaide mais niet in de kiem wordt gesmoord door de hitte.van gwen begreep ik dat het wel twee keer in de week regent en daar is een beetje boer dan heel erg blij mee!!inge maak er een goed afscheid van in klikor en geniet daarna van een welverdiende vakantie met bruine bonen en spekjes of zo.in ieder geval van meer luxe.Anders is de overgang na jullie terugkomstin nederland zo groot.veel plezier en geniet nog van alles.veel groetjes
    rob en riet

  • 02 Mei 2005 - 14:52

    Bernadette:

    Hoi Inge
    Ik ben een collega van je vader en zojuist teruggekeerd van Westafrika, 4 maanden. Je verhalen zijn erg herkenbaar. Geniet er maar van, tijd gaat inderdaad harder als je zou willen.
    Veel groetjes.

  • 02 Mei 2005 - 17:46

    Lucinda:

    Hey Inge, weet je zeker, dat je niet per ongeluk op de set van 'De Farm' bent beland? Misschien wordt je dan nog wel beroemd. Hoe is het eigenlijk met dat bruine rasta haar van je? Dat lijkt me zo leuk om te zien.

    Groetjes Lucinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 210112

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: