Een nieuw en mooi avontuur - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Een nieuw en mooi avontuur - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Een nieuw en mooi avontuur

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

15 Februari 2009 | Nederland, Leiden

De meesten van jullie weten het inmiddels al, voor mij is het immers onmogelijk om lang mijn mond te houden over mijn reisplannen. Op 22 juni vertrek ik weer naar Ghana, ditmaal voor tenminste 10 weken. Ook voor mij is er nog steeds wat onduidelijkheid over de precieze invulling van dit verblijf. In ieder geval worden de eerste vier weken heel erg gezellig, omdat drie meiden van mijn studie mij zullen vergezellen (of ik hen; het is maar net vanuit welk oogpunt je dit verhaal leest :)). Dat wordt dus weer een bijzondere reis langs de bekende hotspots van Ghana. Genieten van de Ghanese vriendelijkheid, de zon en ontspanning aan het strand of het zwembad.

Op 20 juli zullen Willemijn, Marijke en Loesje terugvliegen naar Nederland en zal ik wederom alleen in Ghana achterblijven. Maar geen nood: Inge heeft altijd plannen! Omdat ik afgelopen jaar totaal niets van mijn stoere reisplannen heb laten uitkomen, omdat ik zo nodig moest vallen voor een minder stoere jongen, zijn er genoeg plekken in West-Afrika die ik nu nog kan bezoeken. Zo heb ik nog niets gezien van Benin of Burkina Faso en zijn er ook in Ghana nog gebieden volledig onbekend voor me. Er valt nog zoveel te ontdekken: ik zal me niet vervelen. Bovendien zal ik ontzettend blij zijn om David en alle schatten van het Friends Home weer te zien. Ik kijk er ook naar uit om met Hester een biertje te drinken in Bulova Spot, kort voordat zij na een jaar weer terug naar Nederland vliegt. Verschrikkelijk benieuwd ben ik naar haar belevenissen in Klikor door het jaar heen. Ik heb erg veel respect en bewondering voor wat Hester in het Friends Home heeft gedaan en nog steeds aan het doen is. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet bezig ben met het weeshuis: het heeft een plaatsje in mijn hart. Het idee dat ik over ruim 4 maanden alle kids weer in mijn armen kan sluiten, geeft me een ontzettend goed gevoel. Als ik in Ghana ben, mis ik mijn familie en vrienden in Nederland, maar hier in Nederland mis ik mijn familie en vrienden in Ghana - het Friends Home. Ik ben erg blij ze binnenkort weer te zien!

Maar ook dit jaar zouden al deze plannen weleens in het water kunnen vallen. Niet omdat ik weer van plan ben het leven in Ghana door een zuurstokroze bril te gaan zien, maar omdat ik van plan ben mijn studie in Ghana af te ronden. Momenteel ben ik bezig met de aanmelding voor een masterprogramma African Studies aan het Institute of African Studies van de Universiteit van Ghana in Accra. Hoewel ik wat laat op gang ben gekomen met de aanmelding, hoop ik dat het nog lukt me voor 31 maart in te schrijven. Vandaag heb ik drie docenten gevraagd om een referentie voor me te schrijven en ook heb ik braaf allerlei motivaties en persoonlijkheidsformulieren ingevuld. Er zitten eisen aan de opleiding, dus er bestaat altijd een kans dat ik word afgewezen. Bovendien is het financieel niet heel erg gunstig, omdat ik in Ghana niet mag werken. Zonder de steun van de Nederlandse overheid in de vorm van de IB-Groep is het avontuur dus ook volledig uitgesloten. Maar niet getreurd, ook in Nederland is deze opleiding te volgen: afstuderen zal ik sowieso binnen 2 jaar!

Door alle onzekerheden rondom mijn aanmelding voor de Universiteit van Ghana, weet ik dus nog niet precies wat ik komende zomer precies zal gaan doen. Misschien ga ik reizen, misschien ga ik op zoek naar een kamer, meubeltjes en vrienden in Accra voordat ik in augustus begin met de masteropleiding. Het lijkt mij in ieder geval een ontzettende uitdaging om af te studeren aan een Afrikaanse universiteit, en omdat Ghana de afgelopen jaren mijn hard heeft gestolen, lijkt het me bijzonder om over anderhalf jaar het land uit te vliegen met een mooi Ghanees diploma. De ervaring zal enorm zijn en mijn kennis van Afrika zal zich verder kunnen ontwikkelen. Hoewel de opleiding in Nederland misschien van een iets hoger niveau is, verwacht ik ook veel op te steken van de omgeving waarin ik hoop te gaan studeren.

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van de voorbereidingen voor de reis die over 4 maanden alweer begint. Wordt het een reis of wordt het een jaar wonen en studeren in Ghana?

Ach, het wordt hoe dan ook weer een mooi avontuur! :)

  • 15 Februari 2009 - 20:03

    Eva Helder:

    Bonjourrr! jeej nu kan ik reageren op jouw wbj.nu ipv jij op die van mij! :D wat een pret ;)

    fijn dat je hier alles opschrijft, want zo vaak spreken we elkaar op 't moment niet!
    ik hoop voor je dat je aangenomen wordt daar, zo idd echt een unieke ervaring zijn!
    maar anders idd reizen en niet in accra blijven hangen dit keer ;) hahaha

    veel succes met de aanmelding! Ik voel met je mee... bloed zweet en tranen gaan in zo'n ding zitten!

    xx

  • 15 Februari 2009 - 21:33

    Loesje:

    De eerste 4 weken worden een heerlijk avontuur samen!! genoeg om aan te denken als je een jaar lang weg blijft ver van ons vandaan:( maar wat een avontuur zeg:) hopelijk krijg je alles op tijd geregeld!!
    de tijd zal ons leren:) ben wel heel benieuwd naar al die lieve kinderen in Klikor!! We gaan ze lekker verwennen als we er zijn!!
    Tot snel weer! Kusje

  • 16 Februari 2009 - 11:19

    Iris En Kristel:

    Heey Inge!!

    Wat leuk dat jij ons in Yes gezien hebben:) Toeval idd.

    Wij hebben niet echt plannen om terug te gaan, eerst wilden wij dat wel. Maar wij weten nu niet meer zeker. Wij kijken wel even wat wij gaan doen.

    Spannend joh, dat jij weer naar Ghana gaat!! Hopelijk lukt het met die studie. Succes!!

    Ga jij weer vliegen met Maroc Royal?:)

    Greetz Iris en Kristel

  • 16 Februari 2009 - 13:46

    Ymke:

    Dat wordt vast en zeker weer een mooi avontuur. Ik blijf je weer op de voet volgen :) Succes met alle voorbereidingen!

  • 18 Februari 2009 - 20:48

    Hester:

    Hey!

    Mooie plannen, ik krijg ook al zin in die universiteit. misschien dat ik je nar jouw jaar maar weer kom aflossen..
    haha..

    superleuk om straks biertjes met je te drinken in bulova!

    tot snel,

    kus hester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 210302

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: