I am moving forward... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu I am moving forward... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

I am moving forward...

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 Augustus 2008 | Ghana, Accra

...because time is flying (too fast) and I'm coming home...

Afgelopen donderdag waren papa en mama 27 jaar getrouwd. Om dat te vieren en om te vieren dat mama 50 is geworden op 20 juli, zijn Manex en ik naar Aburi Mountains geweest. Dit gebergte ligt op nog geen uur afstand van Accra en vanaf de bergen kun je bij goed weer de hele stad zien liggen. Maar helaas, in Accra is het al twee weken lang bewolkt en kon ik enkel kleine stukjes van de stad bewonderen vanaf de berg.

Aburi staat bekend om de botanische tuin. En wat was het een prachttuin. Daar zou de hortus botanicus in Leiden van kunnen leren! Nu stonden er wel niet zoveel verschillende soorten bomen en planten, maar dat doet er niet toe. De overheid pompt onwijs veel geld in de tuin, omdat ze daar regelmatig hoogwaardigheidsbekleders ontvangt. Er is dan ook geen enkel prulletje of papiertje te vinden in het hele park.

De entree was weer heel klantvriendelijk. Twee chagrijnige vrouwen heetten ons 'welkom' en vroegen om 5 cedi 'one cedi for Ghanaian, 4 cedi for non-Ghanaian adult'. Aangezien ik de studentenprijzen had gespot, begon ik over mijn studentenstatus. Madame geloofde me echter niet en op het moment dat ik mijn collegekaart tevoorschijn wilde halen, schreeuwde het mens: 'You're an adult!' Nou goed, deze vrouw was duidelijk met het verkeerde been het bed uitgestapt en we hadden al geluk dat ze ervan uitging dat Manex een Ghanees was, dus probeerde ik maar niet teveel met haar in discussie te gaan.

Eenmaal binnen konden we genieten van een hele lange laan van enorme palmbomen. Keurig geplant. Lekker on-Ghanees. Al gauw bleek waarom Manex me naar dit park had meegenomen. 'We're going to make pictures for your parents'. En dus werd ik tijdelijk omgetoverd tot model, met fuzzy hair en zweterig voorhoofd. Bij iedere boom wilde hij een foto van me maken en zelfs als ik er met mijn ogen dicht op stond, was ie dolenthousiast over de foto. 'Oh, this one is the most beautiful of all' (times 10). Maar goed, we hebben wel ontzettend veel lol gehad met de zelfontspanner die telkens te ver weg stond, waardoor ik keer op keer rennend op de foto stond. Toen maar geprobeerd om de tuinman een foto van ons te laten maken, maar de man was zo bibberig en oud dat alle foto's vaag en onbruikbaar waren. Uiteindelijk heeft deze fotosessie (hij deed me denken aan de fotosessie van mijn communie bij ome Jan en tante Dini in de tuin) geresulteerd in tientallen foto's, die nu dagelijks door Manex worden bekeken...

Gisteren ben ik wederom meegeweest naar de kerk. Ditmaal gewoon in Accra. Na de 2,5 uur durende mis, gingen Manex en ik naar de pastoor, omdat we de dag ervoor een heftige discussie hadden gehad over homoseksualiteit. Ik zei dat ik het de normaalste zaak van de wereld vond, maar hij verwees telkens naar de bijbel om me erop te wijzen dat 'those people are disliked by God'. Nou, daar wilde ik dan weleens bewijs van zien, want iedereen roept dat altijd maar, maar ik heb nog nooit het daadwerkelijke verhaal in de bijbel gelezen.

De pastoor liet me de passage in de bijbel lezen, waar overigens helemaal niet uit blijkt dat het over homoseksualiteit gaat (of mijn Engels is heel slecht). Het gaat over de 'wicked people' of Sodom en huppeldepup. Na een vijf minuten durende monoloog, had de man me niet overtuigd en gingen Manex en ik weer naar huis. Onderweg zijn we gelukkig wel tot een compromis voor ons meningsverschil gekomen, want Manex vindt homoseksuele mensen prima als vrienden, zolang ze maar niet aan 'm zitten. Prima, leek mij!

's Avonds kochten we een pak wijn (oh wat smerig, maar oh wat heerlijk) om lekker thuis voor de televisie te borrelen. We nodigden Nana uit, een vriend van Manex, die een soort van geheim agent is en een vrouw in Nederland zoekt.

Aangezien Manex maar twee zenders op zijn televisie heeft, moesten we wel kijken naar de NPP rally (de andere optie was dommige videoclips). De New Patriotic Party (NPP) is de huidige machthebber in Ghana en omdat in december verkiezingen worden gehouden, pakken ze flink uit. Aangezien het staatstelevisie is, wordt alleen de promotour van de NPP getoond en krijgen de andere partijen (CPP en NDC) geen kans om zich via de televisie in het hele land te manifesteren. Het was bijzonder om met een Ghanees (Nana) naar deze rally te kijken. Hij is erg negatief over de huidige president (en dat terwijl hij voor de government werkt!) en ik heb een hele lange lijst van slechte dingen van de NPP te horen gekregen. Overigens waren de andere partijen ook niet veel beter. 'NPP shall not win in december' was de conclusie van Nana. Nu ben ik niet zo thuis in de politiek van Ghana, maar het lijkt mij dat het land wel wat verfrissing kan gebruiken!

Overigens is de campagne van de partij hilarisch! Ze hebben de slogan 'We are moving forward', gebaseerd op het motto van de eerste president van Ghana, Kwame Nkrumah. Om deze slogan kracht bij te zetten, hebben ze een dansje bedacht. I'm not kidding! Een dansje! Zie je het al voor je? Rita Verdonk die tijdens haar speech ineens haar benen en armen in de lucht gooit om kiezers te winnen?

Ghana is een gek land. Ik heb Ghana dit jaar van een heel andere kant leren kennen. Over 6 dagen ben ik alweer thuis in Nederland en als ik heel eerlijk ben, zou ik het liefst de datum van mijn ticket veranderen en nog een tijdje langer blijven. Helaas gaat dat niet lukken en vertrekt mijn vliegtuig toch echt zondagochtend om 3.30. Daar kom ik niet onderuit, maar missen ga ik het hier wel. Meer dan ooit!

  • 18 Augustus 2008 - 14:04

    Sanne & Judith:

    Inge! Geniet nog even heel erg hard van de tijd die je nog rest daar.

    Wij zijn ondertussen in Vilnius aan het uitpuffen van de EL CID.

    Laat duidelijk zijn dat dit gebeurd door de hele dag door de stad te wandelen, te verdwalen, en afgezet te worden door buschauffeurs, en wij maar denken in de EU te zitten..

    tot snel!

    Liefs Sanne & Judith

  • 18 Augustus 2008 - 14:17

    Marino:

    Zeg even tegen Manex dat wij hier zelfs homosexuele politici accepteren, dat we die een ‘staatsbegrafenis’ gunnen, wanneer hij onverrichter vermoord wordt.
    Praat hem even bij over zeer integere pastors, soms ook homosexueel, die mensen vanaf de kansel overtuigen van het Rooms Katholieke geloof.
    Vertel hem alles over de Roze maandag in Tilburg en over de Gay parade over de Amsterdamse grachten. Zeg er even bij dat zelfs ministers meezwaaien op de boten…….
    En dat er volgend jaar zelfs geüniformeerde politie en militairen mee paraderen, misschien wel met de gulp open………….., of met een lederen tanga………
    Vertelt hem ook dat je hier sinds 1 juli niet mag roken in het café, dat wij ook voortaan belasting betalen op ons verpakkingsmateriaal.

    Ongetwijfeld zal hij hiervan in shock zijn, maar zeg hem dan dat ik er trots op ben dat ik hier in Nederland woon.
    En dat kan allemaal gewoon samengaan met geloof, hoop en liefde!


  • 18 Augustus 2008 - 15:31

    Tante Dini:

    Hay Inge
    Prachtig verhaal weer.
    Ik ben benieuwd naar je foto`s en het begint inderdaad te korten maar wij zijn ook weer blij je te zien hoor.
    maar ik snap wel dat je nog liever zou willen blijven.
    maar geniet nog lekker en we zien je snel!!!
    Groetjes van ons
    Liefs Ome Jan en Tante Dini

  • 18 Augustus 2008 - 16:17

    Loesje:

    He Inge..wij hier in Nederland zullen allemaal blij zijn als je weer terug bent, maar ik snap heel goed dat je je hartje hebt verloren in Ghana (zowel aan het land als aan die leuke Manex:))
    Ben wel heel benieuwd naar het resultaat van de fotoshoot!! geniet nog van je laatste weekje meid..de tijd vliegt als je het leuk hebt!!
    Kusje

  • 18 Augustus 2008 - 18:22

    Francis:

    Heej Inge!!

    Ik ben zeker benieuwd naar de fotoshoot, het zal een hele melige dag geweest zijn haha!!
    meid geniet nog van elke seconde, zowel van het land als van Manex.
    Kus,
    Fran

  • 18 Augustus 2008 - 19:43

    Chris Bos:

    Dag Inge,

    Geniet nog van je, voorlopig, laatste week in Ghana. Ik heb je verhalen met veel interesse gelezen en keek steeds uit naar het volgende. Ik had vanavond Hester aan de telefoon en hoorde van haar dat jij en Caroline morgenavond (dinsdag dus) een afscheidsfeestje hebben in Klikor. Veel plezier!
    Ik wens je alvast een voorspoedige en behouden thuisreis a.s. weekend.
    Groetjes van Hester's papa.

  • 19 Augustus 2008 - 15:08

    Femke:

    Hi Inge!

    Still alive zo te lezen! Geniet nog even van je laatste daagjes en van Manex. Mijn vliegtuig vertrekt zondag ook alweer naar NL...snik*

    Tot snel, kus fem

  • 21 Augustus 2008 - 11:36

    Fam Ligtvoet-Rompa:

    Ha Inge,

    Al onze namen pasten er niet in dus de familienaam er maar neergezet.

    Wat een belevenissen allemaal weer. Erg mooi om te lezen. Geniet er nog van de laatste paar dagen dat je er bent...

    ... en hier ligt ook iets moois op jou te wachten. Inmiddels is ze zo'n 4 cm gegroeid en een kilo zwaarder dan bij de geboorte..!!

    Tot snel.

    Liefs Roland, Wendy, Isa en Eva

  • 22 Augustus 2008 - 17:22

    Ome Jan & Tante Dini:

    Hello Inge
    Nog even genieten en dan weer terug naar het koude natte Nederland!
    Goeie reis terug!!!!!!!
    Groetjes van ons!

  • 22 Augustus 2008 - 17:28

    HaHaHa:

    P.S
    Kun je niet wat zon meebrengen uit Afrika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 210277

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: