Kakum, jullie donaties en het 'schoolsysteem' - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Kakum, jullie donaties en het 'schoolsysteem' - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Kakum, jullie donaties en het 'schoolsysteem'

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 April 2005 | Ghana, Accra

En er is weer een week voorbij! Wat gaat de tijd toch ongelofelijk snel, we zitten al op de helft en het lijkt alsof we pas net begonnen zijn!
Vorige week vertelde ik dat ik de volgende dag over de loopbrug in Kakum National Park zou gaan lopen. Nou, ik heb het gedaan hoor!
Het was doodeng en ik doe het denk ik nooit meer, maar het was me een ervaring! Eerlijk gezegd dacht ik vooraf dat het een eitje zou worden. Gewoon 7 loopbruggen over, hupakee! Na de eerste stap op loopbrug 1 te hebben gezet, was ik overtuigd van het tegenovergestelde. Wat is dat vreselijk zeg. Het piept en het kraakt, beweegt alle kanten op en dat op 40 meter hoogte! Ik werd me erg bewust van m'n gewicht, en ondanks dat ik in Klikor al een aantal kilootjes kwijtgeraakt ben, was mijn wens om de helft minder te wegen in Kakum groter dan ooit! Niet dat dat uit zou maken, maar voor mijn gevoel wel....
Na de loopbrug hebben we nog een tocht door de rest van het park gemaakt, maar buiten heel veel bomen, een giftige slang en het hol van een schorpioen was er niet veel te zien haha!
De afgelopen week op het weeshuis was heel bijzonder. Na twee duffe dagen, maandag en dinsdag, besloten Gwen en ik woensdag ons haar in te laten vlechten. Het hele dorp afgezocht naar blond nephaar, maar dat was nergens te vinden. Het lichtste haar dat in Klikor te vinden was, bleek donkerbruin en je raadt het al....wij blondines hebben nu donkerbruin haar! Het ziet er echt niet uit, maar de gehele bevolking van Klikor is enthousiast en woensdag waren we dan ook een soort van goden! Op het weeshuis vinden ze ons haar helemaal geweldig en gister kregen we van Kwashie (17-jarige jongen) al te horen dat we nu 'much more attractive' waren. En bedankt....
Daarnaast hebben we bekend gemaakt wat we met jullie gedoneerde geld willen gaan doen in Klikor en toen werden we helden.
Het geld dat Gwen gekregen heeft, zal besteed worden aan een put, aanvulling van de EHBO-kist en een aantal ballen (want voetballen vinden ze geweldig en nu voetballen ze met zelfgemaakte balletjes van plastic zakjes).
Het geld dat jullie mij mee hebben gegeven naar Ghana zal besteed worden aan de volgende dingen:
*6 tafels voor de Preschool (een preschool is een soort van kleuterschool, waar kinderen tussen de 2 en 5 les krijgen).
*50 kleine plastic stoeltjes voor de Preschool (zodat de kinderen aan de tafels kunnen zitten :P).
*15 desks voor de Primary School (ongeveer basisschool in Nederland). Een desk is een stoeltje en tafeltje ineen, waaraan 2 of 3 kinderen kunnen zitten.
Het schooltje waarvoor deze spulletjes zijn, staat in een ander dorp dan Klikor. David is een school aan 't bouwen daar om de kinderen in die omgeving ook de kans op goede scholing te geven. Alle kinderen betalen een klein bedrag aan schoolgeld, waarvan de leraren van betaald worden en lesmateriaal van wordt gekocht. Het geld dat dan nog overblijft, zal besteed worden in het weeshuis aan eten en dergelijke. Zo is het dus mogelijk dat de school geld op levert voor het weeshuis.
Het schoolsysteem in Ghana, wat zal ik daar eens over zeggen. Ten eerste, in Ghana is het woord systeem een ruim begrip. Ik heb niet echt het gevoel dat er systeem zit in de school. Hoe laat de school begint, weet ik nog steeds niet, maar rond acht uur bevindt bijna iedereen zich op het schoolplein. El-Sheddai International School (de school naast het weeshuis) is een school gemaakt van bladeren en takken en de leslokalen zijn daardoor een beetje in de open lucht. De lessen beginnen dus rond een uur of acht en om half elf hebben de kleintjes pauze. Dan komen ze naar het weeshuis en eten ze een bonenprutje (stinkt enorm, ziet er heel vies uit). Na het eten strompelen ze allemaal weer een beetje terug naar school en om half een hebben ze dan weer pauze. Na die pauze moeten ze tot vier uur naar school en dan zijn ze vrij. Hoe de lessen gegeven worden weet ik nog niet, we willen komende week een les bij gaan wonen. Wel weet ik dat ze een leraar Engels hebben, die amper Engels kan haha! Wij vroegen namelijk een van de eerste dagen aan hem: 'What time does the school start?' En toen zei hij: 'Yes'. Voor degenen die niet zo goed in Engels zijn, dit was geen antwoord op onze vraag! Maargoed, het zullen allemaal wel bekwame leraren zijn, voor de Ghanese standaard dan.

Ik zit hier nu in een internetcafe in Accra, met m'n Ghanese rok aan. Het topje heb ik maar in Klikor gelaten, dat ziet er namelijk echt niet uit! Heel leuk item voor carnaval is het (iets voor de collectie van de Koopjeshal?), maar voor de familiedag raad ik het sterk af, Simone. Wij lopen namelijk in deze t-shirts al redelijk voor gek, de Ghanese kledij zou ons ronduit voor lul laten lopen! Zeker als we daarna onze badkleding tevoorschijn halen!

Ik vind het zo leuk dat jullie mij allemaal volgen en ik vind de reacties iedere week super. Het is leuk om te weten dat zoveel mensen geinteresseerd zijn. Bedankt voor alle mailtjes, reacties en smsjes! Ik ga nu zwemmen en laat volgende week hopelijk weer iets van me horen!

Liefs,
x
Inge

  • 09 April 2005 - 15:34

    Chantal:

    Hey inge,
    wat een hoop dingen zeg in een week. heel erg leuk om dat allemaal zo te lezen. als ik soms je verhalen lees zou ik willen dat ik ff een kijkje kon nemen daar hoe jullie daar rond lopen en hoe het er allemaal uit ziet. haha. maar ik wacht rustig de foto's af.
    Super veel succes en plezier nog.
    Liefs Chantal

  • 09 April 2005 - 16:16

    Anne (zus Gwen):

    ha die inge!

    weer zoals altijd een heel interessant verhaal! er is altijd wel iets wat gwen weer niet heeft geschreven en andersom!
    ontzettend fijn om te horen dat jullie je geld goed kunnen besteden!:D
    geniet maar van de aandacht met die vlechtjes!;)

    liefs xxx,

    Anne

  • 09 April 2005 - 16:59

    Simone:

    nou last van hoogtevrees zal je nu dan wel niet meer hebben na die hele gezellige loopbruggen (of juist wel). het zou mijn uitdaging niet zijn want ik ging halverwege kruipend weer terug!!

    wat jammer dat die outfit niets is voor ons ligtvoetertjes, het was zo leuk geweest maar ja om nou voor lul te gaan lopen!?!?! voor gek is dan nog net te doen. al moet ik wel zeggen dat alle ligtvoetjes in zwemkostuum volgens mij ook richting voor ... gaat, maarja het feestcommitie zal wel weten waar ze mee bezig zijn (hoop ik).
    zeg inge wel een foto maken he van die leuke vlechtjes, die wil ik namelijk wel zien en trouwens donkerbruin haar heb je vaker gehad en dat stond je erg leuk.
    ik lees wel dat de centen goed besteed worden.
    heel veel plezier en tot gauw. liefs simone

  • 09 April 2005 - 17:40

    Nienke:

    Hoi Inge
    Ik kan echt niet wachten om je nieuwe haar te zien! Nu krijg je vast nog meer aandacht. Leuk dat we nu precies weten waar al het geld heen gaat! Het lijken me erg goede doelen. Tot over een paar weekjes! Maar geniet eerst nog maar van de overgebleven tijd.
    Groetjes Nienke

  • 09 April 2005 - 18:15

    Roland:

    Hello Inge,

    Dus je begint nu al steeds meer te wennen aan de Ghanese stijl van leven. Dat gaat straks weer tegenvallen als je je luxe leventje weer moet oppakken in nederland. Verplicht auto rijden(in een Vectra), 3 keer per dag ruim eten, onder een donzen dekbed slapen en natuurlijk elke douchen met helder water. Gaat er maar aanstaan.

    Verder gaat alles zijn gangetje hier (op een paar rellen in Den Bosch na) en ook de familiedag krijgt langzaam vorm. Hopelijk val je straks niet teveel uit de toon bij de Ligtvoeten als je jezelf met maatje 36 in een badpak hijst (en wij ongemakkelijk onze buiken staan in te houden).

    Succes nog en geniet nog maar even van Ghana.

    Je neef Roland

  • 09 April 2005 - 18:34

    Tante DINI:

    Hey Inge
    ik lees wel dat je het nog steeds goed naar je zin hebt.lekker druk dan vliegen de weken ook snel voorbij...
    is het niks voor ome jan om daar te solliciteren op de school? hahaha misschien kunnen ze daar nog wat extra timmermannen
    gebruiken voor het bouwen van nieuwe scholen je weet maar nooit.
    ik ben wel benieuwd naar je nieuwe kleding je zet het toch zeker wel op de foto.
    nou de groetjes weer en maar lekker genieten van je weekend!!!
    Liefs Tante Dini
    XXX

  • 09 April 2005 - 20:06

    Inge:

    Wederom lig ik hier werkelijk helemaal dubbel. Roland, ik zei dat ik een aantal kilootjes verloren was, maar een maatje 36 daar zul je mij naar alle waarschijnlijkheid noooooooooit in zien verschijnen. Ik ben en blijf een echte Ligtvoet he ;)

    xxxies
    Inge

  • 10 April 2005 - 07:51

    Marino:

    Het corpulente bij de kinderen Ligtvoet is genetisch bepaald; wij hebben alleen de pech dat het 'aangetrouwd' hierin genetisch dominant blijkt te zijn...vandaar. (hahahaha)

    Inge, wat lijkt mij het toch heerlijk om ook hier geen systeem te hebben; niet op scholen, niet op je werk, niet met het openbaar vervoer etc. etc. Jij vertelde mij dat iedereen daar zo relaxt is: zij maken zich nog geen zorgen, niet voor morgen, maar zeker niet voor volgende week.
    Breng je die gedachte voor me mee? Eigenlijk zijn zij rijker dan wij.........

  • 10 April 2005 - 08:23

    Corine:

    wat moet je dat een rijk gevoel geven, daar zoveel goeds te kunnen doen, maar aan de andere kant, dat er nog zoveel te doen is. Het leven daar zonder structuur zou echt niets voor mij zijn, ik ben nogal een type dat gedijt op vastigheid. Heb je er al eens aan gedacht om een boek te schrijven over je belevenissen? Ik vind je verhalen telkens zo leuk en beeldend geschreven! Je krijgt werkelijk zin om daar eens even te gaan kijken.
    groetjes Corine

  • 10 April 2005 - 17:55

    Wendy:

    He Inge,
    Wat heb je weer een hoop meegemaakt. Superleuk om het te lezen. Heb je met je vlechtjes al een Ghanees opgedaan? Moeten we al rekening houden met een persoon extra voor de Ligtvoetjes-dag? Nog heel veel plezier en succes.
    Groetjes Wendy

  • 10 April 2005 - 20:02

    Simone En Maarten:

    hallo, nog even voor de duidelijkheid: wij ligtvoetjes zijn niet dik maar volslank en 'de kouwe kant'die doet gewoon vrolijk mee!
    maar inge jij hebt het toch eigenlijk wel goed bekeken want 22 mei staan wij met z'n alle met onze witte pieken (benen voor de mensen die niet uit kaatsheuvel komen) in badkledij, terwijl jij er lekker gekleurd bij loopt!!
    veel plezier nog
    liefs simone en maarten

  • 11 April 2005 - 12:20

    Tante José:

    Hoi Inge,

    Het blijft leuk om je reisverslag te lezen en te weten waar het sponsorgeld aan wordt besteed.
    Onze familiedag zal dit jaar tekort zijn. Je kunt misschien als organisatie wel regelen dat jij wisselt in de groepen zodat iedereen de tijd krijgt om naar jouw avonturen te luisteren want je hebt vast nog meer bijzonderheden en/of blunders te vertellen.
    Je moet wel weten wanneer je een blunder aan de ligtvoetjes verteld, dus niet tijdens het dragen van onze badkleding.
    Je weet vast wat dan het effect kan zijn.

    groetjes en nog véél succes
    José

  • 11 April 2005 - 17:56

    Sjannie:

    Ha Inge

    Leuk te lezen dat het zo goed met jullie gaat. Als je de reacties leest van de familie zijn ze allemaal erg jalours op jou , omdat je bent af gevallen. Maar als ik lees wat er te eten is,brr.Vindt het erg knap ,hoe jullie je daar redden.Hele ervaring. Het schiet al op.[Voor ons dan]Breng je het patroon mee van het zomerpakje.Kan Ymke het aan als ze naar China gaat. [als ze het leuk vindt].In Drenthe hebben wij ook op zo'n brug gelopen,niet zo hoog maar wel wiebelig.Dus eng. Leuke spulletjes heb je gekocht voor de school. Nou Inge nog veel succes en geniet van je vrije dagen want kinderen zijn vermoeiend!!! Gezellig om steeds je verslag te lezen. De groetjes van Fam de Rooij uit Goirle

  • 12 April 2005 - 08:59

    Ome Hans:

    Dag Inge. Iedere week lees ik het verslag van jouw ervaringen daar in Ghana.
    Hoogtevrees op 40 meter en niet in een vliegtuig op een hoogte van 11 k.m.Ik herken dat.Ik ben blij dat het geld besteedt wordt aan schoolspullen e.d.
    Ook ik ben benieuwd naar de foto's.
    Groeten van Hans en Sjan.

  • 12 April 2005 - 13:21

    Marielle:

    Hey Inge,
    Wat maak je daar veel mee zeg. Het klinkt allemaal hartstikke leuk!! Wat voor muziek luisteren ze daar eigenlijk. Of luisteren ze daar nie naar maar maken ze het zelf?
    Nog even en het zit er alweer zo wat op. Geniet er nog maar lekker van. Vooral van het mooie weer!!

    Groetjes xxx marielle
    (en natuurlijk ook van ons mam en maarten)

  • 12 April 2005 - 20:22

    Riet Bögels:

    hoi inge,
    jullie moeten er nu wel minder blank uitzien met jullie bruine haren.en als je je toch maar beperkt kunt douchen,zal onderhand jullie blanke kleur ook wel verdwenen zijn.
    Het is nog maar even en ........dan hebben jullie vakantie. jullie moeten nu toch alwel aan het dromen zijn over heel lekker eten.van gwen hoorde ik dat ze heel erg snakt naar een geroosterde boterham met kaas en sperzieboonjes met gehaktbal.ik kan het me erg voorstellen als je elke dag hetzelfde teeten krijgt en vooral geen groente.misschien gaan de laatste weken ook wel weer heel erg snel en komen jullie natuurlijk tijd te kort voor alles en nog wat.we blijven alles op de voet volgen.

    veel groetjes
    riet

  • 14 April 2005 - 18:09

    Ome Jan:

    Dag Inge eindelijk weer eens een berichtje van je peetoom .
    Als ik jou berichtjes lees merk ik dat je het ontzettend naar je zin hebt.
    Ik vind het ook ontzettend fijn dat het geld besteed wordt aan school benodigdheden.
    Ik lees ook dat je afgevallen bent maar ik hoop niet te veel, want dan valt het lichaam van mij te veel op op de groepsfoto van de ligtvoetjes .
    Het zal trouwens nog een heel probleem worden om aan anderen uit te leggen wanneer ze deze foto zien dat je toch echt een ligtvoet bent, alleen een met een donker bruine kleur.
    Groetjes en geniet Inge zolang het nog kan.
    Ome Jan prik prik

  • 14 April 2005 - 20:12

    Gerard:

    hier een berichtje uit Kaatsheuvel.Ik geniet iedere keer weer van je verhalen.Je kunt lekker gezellig en leesbaar schrijven.Maar je maakt ook zoveel leuke spannende en interesante dingen mee.En ook heel leerzaam voor ons.Leren we Ghana ook eens kennen.We zijn afgelopen zondag in het tropen museum in Amsterdam geweest en zagen daar een trotro staan.Nu weten wij een klein beetje wat jij daar moet doorstaan bij het reizen.Ga maar lekker door met schrijven en geniet ook van je verblijf daar want de tijd vliegt voorbij.Ik wens je alle goeds van de wereld toe en hou je taai
    groetjes van alle Pullestijnen.

  • 15 April 2005 - 15:16

    Monique:

    Hey Nichtje,
    Zoals al vele hebben verteld is het echt onwijs leuk om je verhalen te lezen op de site.
    En soms zou ik willen dat ik een kijkje kon komen nemen maar de slangen en schorpioenen houden me tegen. haha.
    Ik wens je namens ons allen nog heel veel plezier en een leuke tijd toe.
    Groetjes Fam Mommers

    p.s niet te bruin terug komen hé dan wordt ik jaloers met mijn melkflessen haha.

  • 15 April 2005 - 20:11

    Marja ´koopjeshal´:

    hoi inge,
    eindelijk hebben we je site gevonden. en dit met veel plezier gelezen. we hadden al het een en het ander gehoord van je vader en moeder op de communie van kelsey. we weten nu dat het goed met je gaat ookal had je in het begin een beetje problemen. ik wist dat jij het wel vol zou houden. dus zo´n verkeerd inschattingsvermogen heb ik nog niet. nou inge in de koopjeshal gaat alles gewoon verder. heel veel groetjes van mij en natuurlijk van de rest uit de koopjeshal. geniet nog maar lekker van het systeemloze land. want als je terug bent dan is dat weer voorbij groetjes marja vd mierden p.s we blijven je volgen.

  • 17 April 2005 - 08:12

    Des:

    hoi lieve inge!
    hoe gaat t met je??
    heb je wel foto's gemaakt van je haar? wil het wel zien :)
    ben je al bruin geworden?? of blijft het rood?
    gelukkig heb je het zo naar je zin! ik was wel een beetje bang namelijk toen je weg ging :) maar over een maandje ben je er al weer.. dan wil ik echt alles weten en al je fotos zien!
    geniet ervan!!
    kuss des

    p.s. had ik je nog kunnen overtuigen met mijn mailtje?? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 210093

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: