Yavu have crises too? - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Yavu have crises too? - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Yavu have crises too?

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

01 April 2005 | Ghana, Cape Coast

Vandaag zijn we, na een zes uur durende reis, aangekomen in Cape Coast. Hier zullen we het komende weekend doorbrengen met Laura en Anne (twee andere vrijwilligers van Travel Active).
De afgelopen week was weer een beetje normaal gelukkig! Gwen is weer helemaal beter en met alleen een verkoudheid kon ik er ook goed mee door :) In het weeshuis is het nog steeds wel leuk, maar na het weekendje Accra had ik wel het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw het vertrouwen van de kinderen moest winnen. Gelukkig waren ze maandag weer aanhankelijk en gezellig (op een paar verveeloren na). We hebben de afgelopen week vooral veel gespeeld met de kinderen. Een beetje voorgelezen enzo.
Dinsdag zijn we naar Ho gegaan om geld te wisselen. Ho ligt ongeveer 1,5 van Klikor vandaan, dus 'even' geld wisselen zat er niet in! We hebben er dus maar een beetje internet en eten aan vastgeplakt.
Woensdag vonden wij het nodig dat het kantoor van het weeshuis eens opgeruimd moest worden, dus daar zijn we vol goede moed aan begonnen. Het was er behoorlijk smerig en we zaten dan ook onder het stof toen we klaar waren! Toen we later die middag terugkwamen ontdekte Gwen een enorme spin. Gelukkig waren we die niet eerder tegengekomen, want dan hadden we de opruimingswerkzaamheden gestaakt! Overigens schrikken wij niet meer (naja, we gillen nog wel!) van kakkerlakken in ons huisje. We hebben er nu al 4 gevonden, allemaal half dood, gelukkig! Met de veger heb ik ze allevier de deur uitgewerkt (!!!!!).
Gisterochtend heb ik eerst Bright in bad gedaan. Bright is echt een schatje, net 2 en altijd vrolijk! Om half elf zijn we samen met de vrouw van David naar de markt gegaan om stof te kopen. Voor een kleine 7 euro heb ik stof om een driedelig pak van te maken! De naaister vraagt slechts 3 euro voor het in elkaar zetten ervan, dus voor nog geen 10 euro ben ik compleet :D
's Middags zijn we met David naar een plaatsje genaamd Tokor geweest, waar we eigenlijk Fufu zouden gaan eten. Gelukkig was dat al op en kregen we Red Red (wat wel lekker is!). Helaas ben ik een beetje ziek geworden daarna. Ik had de hele middag zonder bescherming in de zon gelopen (lekker dom ja) en ook het eten was niet echt goed gevallen. Op weg naar 'the new land' (klinkt als een religieus iets, is het niet) werd ik op de fiets hartstikke misselijk! De Ghanees die bij mij achterop zat wist niet wat 'm overkwam. Eerst kwam hij tot de ontdekking dat wij yavu's konden fietsen (like duh, wij komen uit HOLLAND!!) en dat was al bijzonder, val ik op het eind ook zowat van de buikpijn van m'n fiets af. Hahaha! Ja achteraf is het wel leuk, maar gister vond ik het minder! The new land (zoals David het altijd noemt) een stuk land in een naastgelegen dorp, waarop David een school gaat laten bouwen. De kinderen uit dat dorp (en omliggende dorpjes) kunnen daar heen en het geld wat hij met dat schooltje verdient, gaat gedeeltelijk naar het weeshuis. Goed voor de kinderen daar en voor de kinderen in Klikor dus!
Het geld wat ik van jullie heb gehad vanuit Nederland, zal gedeeltelijk besteed worden aan stoeltjes en tafeltjes voor het nieuwe schooltje! Verdere details hoop ik volgende week te kunnen geven.
Vanmorgen zijn we om negen uur naar Cape Coast vertrokken en morgen gaan we vanuit hier naar Kakum National Park. Daar hebben ze een loopbrug boven de bomen, waar ik onwijs graag overheen wil lopen. Ik hoop maar dat ik het durf!!!

Nog even iets over hoe Ghanezen over 'ons' denken. Wij zaten een paar dagen geleden met David te kletsen en hij vertelde ons dat het parlement in Ghana alles zoveel duurder maakte. Het hele volk was negatief over het parlement enz. Dus ik vertel hem dat er in Nederland ook een crisis is (ja ik blijf wel op de hoogte :D!) en toen zei David: Yavu have crises too?! Hij stond er dus helemaal van te kijken dat wij ook problemen hadden....*zucht*

Dikke kus uit Ghana!

Inge

  • 01 April 2005 - 21:45

    Anne (zus Gwen):

    hahahahaha:D! moest ff lachen, al die verhalen van jou! jammer dat je ziek was op de fiets, maar ja tis afrika he. nou, veel suc6 verder met t besteden van t geld aan het schooltje!

    Liefs,

    Anne

  • 01 April 2005 - 21:46

    Anne (zus Gwen):

    hahahahaha:D! moest ff lachen, al die verhalen van jou! jammer dat je ziek was op de fiets, maar ja tis afrika he. nou, veel suc6 verder met t besteden van t geld aan het schooltje!

    Liefs,

    Anne

  • 01 April 2005 - 21:54

    Tante Dini:

    Hey Inge
    daar zijn we weer.
    ik dacht laat me nog eens even kijken of er nog nieuws aan het front is en ja hoor.
    je had weer heel wat te vertellen.
    je hebt weer een druk weekje achter de rug maar wel gezellig denk ik.
    nog bedankt voor je smsje en het e mailtje voor ome jan zijn verjaardag dat vond hij heel leuk. echt een verassing.
    en tv kijken kun je dat daar ook of hebben ze daar nog nooit van gehoord???
    nou ik wens jullie morgen nog veel plezier op de loopbrug en we horen wel hoe dat is gegaan.
    Groetjes uit de kets.
    XXXXXXXXXXXXjes Tante Dini

  • 01 April 2005 - 21:57

    Wilma:

    hey meissie, Je moet ze daar toch eens vertellen van de rode fietspaden die door heel Nederland speciaal tot in het kleinste gehucht zijn aangelegd om het de fietsers makkelijker en veiliger te maken.En vertel er dan"en passant" ook maar even bij dat je hier op een zonnige dag in het weekend zowat file moet rijden in de bossen,maar dan wel op de fiets.Hebben al die andere vrijwilligers uit Nederland nooit eens gefietst dan? En Inge, ik ben wel héél erg benieuwd naar je drie delige pak, uit welke delen bestaat dat pak?en hoe zit het met de kapper? Heb je al vlechtjes? Want dat hoort wel bij zo'n Ghanese
    outfit.nou zo kan het wel weer ,let je 'n beetje op jezelf, misschien hebben ze nog 'n stukje stof voor 'n leuk hoofddoekje over :P :D doei en kusjes van ons mama,papa,Niels.

  • 02 April 2005 - 09:49

    Wilma:

    En natuurlijk ook de groetjes van onsoma

  • 02 April 2005 - 10:27

    Marino:

    Yes, Yavu have crisis too !!!
    Om er maar een paar op te noemen:
    * Kleisterlee van Philips krijgt zomaar 50 % meer jaarsalaris, gaat nu 1,8 miljoen per jaar verdienen (en niet in cedi's).
    * Wilders, je weet wel, het blondje van Den Haag stijgt in de opiniepelingen.
    * Gemeente Loon op Zand besteedt 400.000 euro om in het buitengebied hier en daar een bult en een versmalling aan te leggen.... (In Klikor vallen de gaten spontaan in de weg).
    * Het Paarse kabinet dreigt te vallen omdat de nieuwe minister niks meer te doen heeft.....!?

    Confronteer hier David maar eens mee, dan zal hij wel begrijpen dat wij ook in een crisis kunnen zitten.
    Zijn daar ook zoveel (varianten op) therapeuten voor mensen die moeite hebben met zo'n crisis.

  • 03 April 2005 - 14:22

    Corine Van Huijkelom:

    wederom een leuk bericht vanuit afrika. Ook wij hadden ooit eens veel bekijks met fietsen. Wij waren op vacantie in zuid-Spanje en via een nederlandse hostes hadden wij fietsen gehuurd inclusief fietsstoeltjes. De kindjes waren nog klein toen. Dat hadden ze daar ook nog maar zelden te zien gekregen. Je begrijpt dat ze hun ogen uitkeken voor zo'n vervoermiddel. De crisis is hier inmiddels voorbij, dus paars blijft nog wel even.

    groetjes corine

  • 04 April 2005 - 10:31

    Chantal:

    Heeeey Inge,
    HOe is het allemaal in Gahna. Als ik zo je verhalen hoor komt het helemaal goed daar. ik wilde je even laten weten dat mijn avontuur ook door gaat. alleen is plaats ban bestemming nog niet bekend.
    Heel veel plezier daar.
    Liefs chantal

  • 04 April 2005 - 18:41

    Mart:

    Hoi Inge,
    Het is weer even geleden dat wij iets van ons hebben laten horen. Ik ben het met mijn zusje eens dat je toch eens iets aan voorlichting moet doen over ons landje. Dat ze niets van een politieke crisis weten is tot daar aan toe, maar dat ze niet weten dat the dutch kunnen biken, dat is toch wel het toppunt. By the way: dat brengt me nog op het volgende. In een van je eerdere verhalen schreef jij dat de ghanees van alles op de fiets vervoert. Nou, daar doen wij ook niet voor onder hoor (zelfs het vervoeren van een kruiwagen op de bagagedrager lukt). Zoiets op mijn hoofd vervoeren heb ik nog niet geprobeerd. Vreemd dat door het stichten van een schooltje iemand geld kan verdienen voor het weeshuis. Hoe wordt onderwijs daar vorm gegeven? Kennen ze daar wel onderwijs zoals wij dat kennen?
    groeten uit Gool
    Mart en Miriam

  • 06 April 2005 - 18:56

    Simone:

    dag ingelinge,
    hoe is het daar in het verre warme ghana? en heb je je zeer modieuze ghaneze outfit al laten maken? maak er maar een mooie foto van want ik ben erg benieuwd, kan ik er ook niet een bestellen of miscchien is het wel een leuk pak voor de ligtvoetjes. hebben we weer een ander ligtvoetjes-outfit voor 22 mei. ik ben benieuwd, mijn zwempak ligt al klaar (ja ik heb een zwempak).
    wat leuk dat je die kleine kindjes mag badderen, hopelijk zorgen die smurfen wel een beetje voor wat waterpret, hoef je ''s ochtends niet met die teil aan de gang.
    nog heel veel plezier, geniet ervan!
    liefs simone

  • 07 April 2005 - 12:24

    Karin Smits:

    Hoi Inge,
    Je kent mij niet, maar ik ben een collega van je vader. Wat leuk wat je allemaal daar doet en meemaakt. Je pa is net zo enthousiast als jij bent, denk ik. Ik wens je nog veel geluk en plezier.
    Ik informeer wel regelmatig hoe het met je gaat. Heel veel groetjes,

    Karin Smits

  • 08 April 2005 - 22:13

    Riet En Rob Bogels:

    hoi Inge,
    Wij zijn superbenieuwd hoe je er nu uitziet met bruine vlechtjes in jullie haren!jullie gaan toch al echt intergreren.Wij zijn heel benieuwd hoe jullie plannen er verder uit gaan zien.Geniet weer van een heerlijk weekend Accra

  • 08 April 2005 - 22:14

    Riet En Rob Bogels:

    en nog veel liefs van Rob en Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 210084

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: