Ghanese gewoontes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Ghanese gewoontes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Ghanese gewoontes

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Maart 2005 | Ghana, Accra

Allereerst wil ik me even verontschuldigen voor het feit dat ik geen foto's op internet zet. Tot nu toe zijn Gwen en ik alleen nog maar in internetcafe's geweest waar de computerkasten ingebouwd zijn en dan kan ik het kabeltje van mijn fototoestel er niet instoppen. Erg vervelend dus! Als het me in de komende 7 weken ook niet lukt, zijn jullie van harte uitgenodigd om de foto's te komen bekijken als ik weer thuis ben! Even geduld nog....

Papa zei gisteren dat het jammer was dat ik niets over de Ghanese gewoontes op mijn site schrijf. Dat komt eigenlijk omdat er zoveel gebeurt, dat details als typische gewoontes er af en toe bij in schieten. Maar aangezien ik nog lang kan internetten en ik in de afgelopen dagen niet echt veel bijzonders heb meegemaakt (behalve dan een zwemparadijs met palmbomen :P), heb ik besloten om wat typische dingen te vertellen.

Het straatbeeld in Ghana is heel anders dan in Nederland. Ongeveer 80% van de auto's die over straat rijden, is taxi. Mensen hebben hier niet genoeg geld om een auto te betalen. Voor ons vreemd, aangezien benzine hier ongeveer 5900 cedi per liter is (nog geen 60 cent!). Taxi's zijn hier relatief goedkoop, maar voor de lokale bevolking nog amper te betalen. Naast de vele taxi's, zie je hier ook heel veel mensen lopen. Niets geks, zul je dan denken, maar als ik je vertel dat de mensen met tafels, fruitmanden, tandenborstels, zakjes water en 'hoofdtassen' rondwandelen, denk je daar misschien anders over!
Het geloof is erg belangrijk in Ghana. Op iedere trotro staan religieus getinte teksten als 'I love Jesus', 'God bless Ghana' enz. De kerk neemt ook een belangrijke plaats in, in het leven van de Ghanees. Jongeren van mijn leeftijd gaan vol overtuiging naar de kerk. Bizar, want dat zul je in Nederland maar zelden meemaken. Gister was het Goede Vrijdag en toen wij ons hotel uitliepen, vroeg een jongen of we naar de kerk gingen. Toen ik vertelde dat we naar het zwembad gingen, vertelde hij dat hij vrijdag, zaterdag en zondag naar de kerk zou gaan! Ongeveer net zoveel als ik per jaar, zeg maar....
Yavu! Dat is misschien een woord, dat jullie niets zegt. Mij des te meer. Yavu betekent 'witte' (blanke) en dit wordt op straat naar ons geroepen door alle kinderen (en zelfs sommige volwassenen) in Klikor. In
Nederland is geloof ik artikel 1 van de grondwet, dat je niet mag discrimeren, maar in Ghana kennen ze die niet! In het begin vond ik het niet zo erg dat ze dat constant naar me riepen, maar ik begin er zo langzamerhand een behoorlijke hekel aan te krijgen!
Ghanezen en tijd. Dat is echt een verhaal apart! Tijd interesseert de mensen hier niet. Als het licht wordt, staan ze op en wordt het donker, dan koken ze en gaan ze naar bed. School begint op een bepaalde tijd (vraag me niet hoe laat, want dat weet ik niet haha), maar iedere dag begint school op een andere tijd. Loop je 's ochtends over straat dan zijn er gerust mensen die 'Good Afternoon' roepen en we hebben zelfs een keer 's avonds 'Good Morning' als groet gekregen. Op je eten in een restaurant kun je gerust drie kwartier wachten en mocht het dan zo zijn dat er een ingredient niet meer is, kan dat oplopen tot 1,5 uur. Geduld is daarom overal in Ghana vereist!

Ik hoop jullie zo een beetje op de hoogte te hebben gebracht van typisch Ghanese dingen. Er zijn zeker nog 1001 andere gewoontes, maar die bewaar ik voor volgende berichtjes en voor 17 mei!

Liefs,
x
Inge

  • 26 Maart 2005 - 10:16

    Gwen:

    Heey Sister Inga!!
    Daar zitten we dan nog steeds in Accra! Gister was wel relaxt he aant zwembad met palmbomen, frietjes, pizza en cola!! Moeten we vaker doen, hihi. Maar ik heb wel echt zin om morgen weer naar Klikor te gaan en nu hopen dat de kinderen mij net zo aardig gaan vinden als jij, hihi. Maar zoals mn ouders al zeiden, ik zal heel hard werken om alles in te halen en kan jij een keer ziek worden (GRAPJE)! Owja en even voor je ouders: Inge was echt geweldig toen ik ziek was en kan zo de verpleging in!! Jullie hebben echt een geweldige dochter!!
    Nou adios
    liefs sister Gwen

  • 26 Maart 2005 - 14:37

    Anne (zus Gwen):

    ha die sister Inga! leuk om te horen al die gewoontes! (behalve dan Yavu natuurlijk). weet je natuurlijk wel hoe een zwarte zich in nederland voelt!;)
    maar in ieder geval nog heel veel plezier met de kinderkes! en ontzettend bedankt dat je zo goed voor gwen hebt gezorgd!:D

    veel liefs,

    Anne

  • 26 Maart 2005 - 15:28

    Corine Van Huijkelom:

    ik kom strakjes graag naar je foto's kijken want ik ben erg benieuwd naar daar, hoe het er is. de mensen hebben er echt de tijd dat maak ik op uit je bericht. Don't worry,,,,,be happy.

  • 26 Maart 2005 - 18:04

    Tante Dini:

    gezellig dat we weer een beetje op de hoogte zijn over de Ghanese gewoontes.
    ben je wel eens in zo`n kerk geweest of is dat allemaal in de open lucht?
    en bevalt het eten al een beetje?
    ik ben wel benieuwd naar al die recepten die jij mee terug brengt.
    volgens mij kun je daar straks een heel kookboek van maken.
    Nou Inge de groetjes weer en
    nog maar lekker genieten .
    ik blijf je volgen.
    Tante Dini.
    XXXjes

  • 26 Maart 2005 - 19:16

    Wendy:

    He Inge, Wat een verhalen heb je ons steeds weer te vertellen. Ik ben ook erg benieuwd naar je foto's en als je terug bent dan spreken we snel wat af. Goed om te lezen, dat je begint te wennen aan alles en dat je je plekkie steeds meer begint te vinden. Geniet er van en succes met alles. Groetjes Wendy (en natuurlijk ook de groeten van Roland)

  • 27 Maart 2005 - 21:03

    Marino:

    En jij nodigt iedereen maar uit:
    "Kom, wanneer ik weer terug ben, maar eens lekker bij ons eten, ik heb nog een heerlijk recept" of "De foto's en verdere verhalen over gewoontes in Ghana kom je maar kijken wanneer ik weer thuis ben; ik bewaar deze wel voor 17 mei".
    Jij realiseert je zeker niet hoeveel volk wij hier straks over de vloer krijgen......
    (hahahahahaha)

    Nodig je toevallig ook nog Ghanezen uit, houd ik er rekening mee !!!

    Dikke XXXXX

  • 28 Maart 2005 - 18:08

    Kristel:

    Ha Nichtje,

    Jaja, ook in Helvoirt volgen we je avonturen op de voet! Hartstikke leuk om te lezen hoe het je aan de andere kant van de wereld vergaat. Wie had dat toch gedacht hè, toen we nog in de Lelystraat speelden dat we nu via een computer konden communiceren terwijl jij een halve aardbol verderop zit...
    We hebben trouwens de brief voor de familiedag gehad en bij deze wil ik even doorgeven dat Rens en ik wederom van de partij zijn. Alleen dat zwemmen zien we nog niet zo zitten, ik ben bang dat als wij met z'n allen in het zwembad zitten, al het water verdwenen is...

    Genoeg gekletst, veel plezier nog de komende weken en we houden je berichtjes in de gaten!

    Lieve groeten, Kristel

  • 29 Maart 2005 - 13:57

    Inge (voor Kristel):

    Nou Kristel, ik heb echt smakelijk gelachen om je grapje over onze familie in het zwembad, maar ik wil je er even op wijzen dat zwemkleding niet uitsluitend op het zwembad slaat (ik denk aan kanoen, raften, snorkelen etc. etc.)!
    De Ghanezen snappen er hier nix van waarom ik zo moet lachen haha!

    xxies Inge

  • 29 Maart 2005 - 17:12

    Des:

    heeey meis!
    wat was ik blij van de week.. zet ik de computer aan en daar zag ik jou.. achter msn :) echt heel leuk!! ben zo blij dat je het nu wel meer naar je zin hebt! en zoals beloofd.. ik zal je nu iedere week een mail sturen over de ins en outs hier in waalwijk en omgeving.. hoor wel eens iets in de bus. vandaag nog van danique.. dat de juwelier in kaatsheuvel is overvallen zaterdag ochtend,er twee auto's op het emte terrein op elkaar zaten en dat er allemaal van die rare dingen gebeuren de laatste tijd... haha maar meer interessante onderwerpen in mijn volgende mailtje... op naar de 30ste april he ;) lieve kus, des

  • 29 Maart 2005 - 19:29

    Josita:

    Hoi inge. Eindelijk kijk ik op je site.(iedere keer vergeten opteschtijven hoe de site heten) Leuk te lezen Yavu wij waren in gambia toeba's dacht ik. Ik hoop dat je veel opsteekt van je verblijf daar ik zal vanaf vandaag regelmatig je belevenissen volgen. Groetjes en nog veel plezier Josita

  • 31 Maart 2005 - 14:06

    Riet Bogels:

    hallo inge,
    hoe gaattie???heb je wel verschil gemerkt qua drukte nu gwen weer beter is?heb je wel af en toe vrijaf gekregen van haar??Ik ben heel benieuwd hoe het deze week is geweest en wat voor verrassingen jullie weer hebben meegemaakt.hopelijk kun je weer op internet en jezelf op de hoogte brengen van alle westerse wereldnieuws.hoe is het met het ghanees?? ik verwacht wel dat jullie die vloeiend kunnen spreken bij thuiskomst.een beetje talenmens...........Begin je je ook al een beetje als een ghanese te gedragen of valt dat wel mee.we zijn benieuwd!!!

    groetjes,riet

  • 31 Maart 2005 - 20:38

    Gerard Pulles:

    Hoi Inge
    fijn te lezen dat je het goed naar je zin hebt.Ook dat je het druk hebt met de kinderen en dat je er goed mee op kunt schieten.Kun je een beetje voorstellen wat je ouders met jou hebben afgezien.Hopelijk ben je ook al een beetje aan het klimaat gewend.Leuk dat je typisch Ghanese gewoontes vertelt,dan leren wij daar ook weer van.Verder wens ik je nog een goede tijd toe en denk er aan dat de tijd om vliegt. Groetjes van de Pulleskes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2029
Totaal aantal bezoekers 210264

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: