Papegaaitje leef je nog? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Papegaaitje leef je nog? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Papegaaitje leef je nog?

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

24 Maart 2005 | Ghana, Accra

En daar zit ik dan, in het beste internetcafe als in Ghana en ik moet zeggen, het is bijna zo snel als thuis! Ik ben dus weer gearriveerd in Accra en er is de afgelopen week nogal wat gebeurd hoor!

Na een heftige trotro-reis van Ho naar Hohoe (onderweg klapte de band en toen stonden we in de middle of nowhere te wachten tot de band verwisseld was) zijn we beland in een very goedkoop hotelletje (goedkoop = nog geen 10 euro voor 2 nachten, 2 personen haha dat is Ghana!). Na daar een nacht geslapen te hebben, zijn we zaterdag naar de Wli waterval gegaan en dat was prachtig! Echt zo'n waterval met zo'n plas eronder. Voordat we die waterval bereikten moesten we trouwens eerst een half uur door het 'regenwoud' lopen, waar gewoon bananenbomen en ananasstruiken staan!
's Middags begon het onwijs te regenen (een echte tropische regenbui) en daar moesten wij doorheen rennen (ik met m'n korte broek...zie je het al voor je!). Gwen is toen heel erg ziek geworden en zondag en maandag hebben we dan ook in het ziekenhuis doorgebracht om te kijken wat er aan de hand was. Ze heeft medicijnen gekregen en haar buikpijn is toen zo'n beetje overgegaan, maar gister werd ze wakker met pijn in haar rug en koorts. Daarom zijn we vandaag naar Accra gekomen om te rusten. Even weg van Klikor en de slechte omstandigheden, zodat Gwen hier uit kan zieken en hopelijk na het weekend weer helemaal beter is! Maar daar ga ik wel vanuit eigenlijk!
Van maandag tot gister heb ik dus eigenlijk veel alleen gewerkt in het weeshuis en dat vreet energie! Die kinderen blijven maar aan je hangen en dat is heerlijk, maar 's avonds ben je echt kapot! Maandagmiddag heb ik 45 minuten mee gevoetbald met de jongens van het weeshuis, nou je wil niet weten hoe kapot ik was! Die kinderen hebben een energie! Sjongejonge, kom ik aan met m'n matige conditie haha! Maarja, het was wel gezellig en dat is het belangrijkste!
Het leukste wat deze week is gebeurd, is met een klein mannetje genaamd Maurunyo (ofzoiets :P). Hij zat op m'n schoot en hij vroeg aan mij: What is your name? Mee zegt David (mijn gastvader): Heey you're talking English! (dat doet ie dus niet zo vaak haha) Dat was zo ontzettend schattig! Verder doe ik iedere avond 'Papegaaitje leef je nog' met 'm en dat vindt ie geweldig!
De kinderen zijn echt schatten! Ik begin de namen nu te kennen en dat is wel heel erg prettig!
De kinderen zijn trouwens ook weleens heel vervelend hoor (er is er 1 die constant om een pleister komt vragen en als ie 'm dan gehad heeft, trekt ie 'm van z'n wond af!), maar op de een of andere manier heb ik voor mezelf een manier gevonden om er mee om te gaan!
Ik hoop zondag terug te zijn in Klikor, want ik wil zo graag Pasen vieren met die kinderen! We gaan dan cake bakken en daar blijken ze echt dol op te zijn!

Conclusie: Ik heb het dus echt heel goed naar m'n zin in Klikor, wil er de komende 5 weken echt niet weg! Geef echt al veel om de kinderen en zal het de komende dagen wel even missen dat er 's avonds niemand op m'n schoot komt zitten die zegt: Again! (dan bedoelt ie 'Papegaaitje leef je nog').

Heel veel liefs uit Ghana!

x
Inge

  • 24 Maart 2005 - 15:28

    Anne (zus Gwen):

    aaah wat schattig, dat jochie. en fijn dat je er nu je plekje hebt gevonden!:D

    Liefs,

    Anne

  • 24 Maart 2005 - 17:43

    Riet En Rob Bogels:

    hoi inge ,
    volgens mij heb je de afgelopen week overuren gemaakt, die je , als gwen weer helemaal beter is bij haar moet declareren.Inge dank je wel voor de goede zorgen voor gwen die wij niet konden bieden .Ik vind het heel leuk om te horen dat je je al behoorlijk ,,thuis" gaat voelen in klikor. het is een knappe overwinning en ben benieuwd hoe er in ghana het paasfeest wordt gevierd.Straks willen de kinderen alleen nog maar cake op het menu.Wij zijn benieuwd.veel pezier en..........genieten,

    groetjes rob en riet bögels

  • 24 Maart 2005 - 17:52

    Letty:

    Hey Inge,

    Wat een mooie foto's.
    En wat goed te horen dat je het zo goed naar je zin hebt.Het werk zal zeker erg vermoeiend zijn zeker ook omdat je het niet gewend bent. Het ga je goed .

    groetjes Letty

  • 24 Maart 2005 - 18:48

    Ome Jan:

    Ik ben erg blij dat je het al naar je zin hebt in Ghana ,en je conditie zal zal wel veel verbeteren met al dat gesjouw met die kinderen.
    Als ik het goed begrijp zal het straks wel moeilijk worden om afscheid te nemen van de Ghana kids.Moesten jullie trouwens wachten tot de band gewisseld was, heb jij dat niet eventjes gedaan zoals je geleerd hebt tijdens je rijlessen maar Inge toch foei.
    Nou tot horens en groetjes en vele kusjes van ome Jan (prik prik)

  • 24 Maart 2005 - 20:40

    Lieve:

    Hoi Inge, Ik wilde je ff bedanken voor de goede zorgen voor me kleine zussie! Echt fijn dat er iemand voor d'r was/is. Super! Ben wel echt jaloers hoor, klinkt allemaal heel gaaf! Geniet van het bakken (de cake dan) en een vrolijk Pasen! Liefs, Lieve

  • 24 Maart 2005 - 23:18

    Marino:

    Dat is nou eens informatie waar wij hier in Nederland iets aan hebben: Echt zo'n waterval met een plas eronder...
    Dat kan mijns inziens alleen in Afrika (hahaha).
    Hier in Europa heb ik al veel watervallen gezien, kleine, grote, smalle, brede, hoge maar nu begin ik toch echt te twijfelen: zat er nou wel of geen plas onder?

    dikke xxxxxx

  • 25 Maart 2005 - 08:22

    TanteDini:

    Hey Inge.
    Ik lees wel dat je het goed naar je zin hebt, en dat je weer een drukke week achter de rug hebt.
    is het niks voor jou om in het onderwijs te gaan als je terug bent in nederland.
    als ik het zo lees kun je goed met de kindertjes omgaan. echt iets voor jou lijkt mij???
    is het bij jullie daar ook Pasen dat wist ik niet.
    dan zul je daar ook wel een lekker ontbijtje krijgen met gekookte eitjes het weekend.
    geniet weer van je weekend en tot kijk maar weer.
    Groetjes Tante Dini.
    Dikke Kus XXX

  • 25 Maart 2005 - 12:24

    Marrije:

    ik vind het echt super dat je het leuk vind. fijn dat je blijft, de kids daar boffen met jullie!
    geniet van de tijd!
    best wishes

  • 26 Maart 2005 - 08:05

    Annemarie Rompa (mama Van Wendy):

    Hoi Inge, Van Wendy je adres doorgekregen. Wat ontzettend dapper en goed van jullie allemaal om je in zo'n avontuur te storten.Zo te lezen begin je te wennen aan de manier van leven en het klimaat, je conditie zal een stuk beter zijn als je terugkomt.Wij hebben een FPkindje in Mankesim James Okam.Veel plezier met al je kindjes, Groetjes uit Dongen

  • 26 Maart 2005 - 15:21

    Corine Van Huijkelom:

    wat goed van je, om in die moeilijke omstandigheden (waar je in het begin zo mee zat)toch zo je draai hebt gevonden. Nog effe en je wil niet meer naar huis.
    Wens gwen beterschap en vele groetjes voor jullie
    groetjes corine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 210104

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: