Geduld - Reisverslag uit Ho, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Geduld - Reisverslag uit Ho, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Geduld

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 Maart 2005 | Ghana, Ho

Hey lieve mensen!

Na 12 minuten wachten is uiteindelijk de site geopend waarop ik dit berichtje kan typen. Volgens onze gids moet dit internetcafe een snelle verbinding hebben, maar volgens mij heeft onze gids dat niet helemaal goed begrepen! Hotmail is nu ook aan 't openen en dat duurt nog langer, met andere woorden: Geduld is een zeer schone zaak in Ghana!

Ik ben nu een weekje in Klikor en ik moet zeggen dat ik nog niet zo goed kan vertellen wat ik er van vind. Ik ben niet door het dolle heen en zo enthousiast dat ik iedereen aanraad erheen te gaan, maar ik ben ook niet zo negatief dat ik het liefst nog vandaag weg ga.
Klikor is een heel klein dorpje in the middle of nowhere! We hebben een eigen 'compound', een huisje met twee kamertjes (niet erg groot, maar iedere student in Nederland zou er graag in wonen!). In het huisje is geen douche en we hebben ook geen toilet. Dit is allemaal buiten te vinden. Het toilet hebben we maar meteen overgeslagen. Het stinkt er behoorlijk en als we pech hebben en de wind staat onze kant op, ruikt ons huisje ook naar de wc. We hebben een emmer in ons huisje en die dient nu als wc. Prima! Ik kan me niet eens meer voorstellen hoe het is om op een flush toilet te zitten! :P De douche is best oke. Het is een ruimte in de openlucht, waarnaar we een emmer met water meenemen en die gooien we over ons heen. Lekker fris! Dat mag ook wel, want het is hier bloedje heet! Schoon word ik niet in Klikor, we douchen namelijk met troebel water uit een put. Maar ach, dat overleven we wel!
Het enige wat een beetje moeilijker overleven is, is de grote vrijheid die we krijgen. Werk ligt vast voor het oprapen, maar wij kunnen het maar niet vinden. We hebben al een keer mee kleren gewassen (en nee, dat doen wij hier niet in de wasmachine!), wat proefwerken Frans (o wat zal mevr. van Vliet trots op mij zijn) uitgetypt en we dienen iedere morgen het eten voor de kinderen op. We moeten het vooral maar zelf uitzoeken en dat maakt het heel erg moeilijk. Ik ben er namelijk niet zo goed in om heel hard naar werk op zoek te gaan. Om 12.30 zijn we in principe 'vrij' en dan gaan we meestal wat lezen, naar het dorp lopen of douchen. Om vier uur, half vijf 's middags vertrekken we weer naar het weeshuis om met de kinderen te spelen. Er zitten behoorlijk irritante kinderen bij en met eentje hebben we al heel veel ruzie gehad (was nogal gemeen tegen zijn broertjes). Sommige kinderen eisen al je aandacht op, terwijl je ook wel eens aandacht wilt geven aan iemand anders. Waarschijnlijk gaat dat zo met kinderen altijd haha, maar daar had ik nog nooit ervaring mee gehad! Gister waren de kinderen al een stuk liever! We hebben gekleurd en gespeeld met vouwblaadjes, geweldig!
Het eten in het weeshuis valt me tegen. Ik heb hier weinig honger (denk door de warmte) en als je dan tussen de middag een grote bak rijst krijgt, zit je daar niet echt op te wachten! Dus dat eet ik maar voor de helft. Onze kokkin (tevens gastmoeder) was daar niet zo van gediend en klaagde er over!
Er staat boven dit berichtje dat ik in Ho zit. Ho is een plaatsje vlakbij het Volta meer en vanuit hier gaan we dadelijk naar Hohoe, om vanuit daar morgen weer naar de Wli watervallen te gaan. Dat schijnen de hoogste van Ghana te zijn, maar vergeleken met die waterval van Miek, kan de mijne alleen maar tegenvallen!
De rit hiernaartoe was ook iets aparts trouwens! We reden in een trotro en om het half uur moesten we stoppen en dan werden er door de politie tassen gecontroleerd. Niet die van ons natuurlijk, naar ons wordt alleen maar gelachen.
Gister trouwens nog zoiets bizars meegemaakt. We liepen in Klikor over de weg en er rijdt een volle taxi langs ons, waarvan de chauffeur ons roept. Wij lopen gewoon door (als we overal op zouden reageren, zijn we uren onderweg) natuurlijk. Stopt die taxi en roept ons weer. Ik zo nieuwsgierig dat ik er even heen loop. Zegt die taxichauffeur: I want to be your partner! Hahahaha! Echt zo grappig!

Nou, ik denk dat het berichtje wel weer lang genoeg is! Ik ga kijken of hotmail het onderhand eens wil gaan doen!

Liefs,
xxxies
Inge
(Sister Inga in Klikor :P)

  • 18 Maart 2005 - 13:06

    Ome Hans:

    Terwijl ik aan de computer zit te werken komt het nieuwe verslag binnen. Deze lees ik altijd.Ik krijg hierdoor toch een indruk van het land daar.
    Geniet maar eens een paar dagen dit weekend.Dat ga ik nu ook doen.

  • 18 Maart 2005 - 13:52

    Marino:

    Leuk om weer eens een berichtje van je te lezen. Ik vind het bewonderenswaardig (52 punten bij Scrabble; 3x woordwaarde: 156 punten) hoe snel je gewend bent aan de emmers. En thuis ben je zo'n viespeuk.

    Pas je wel een beetje op met die Ghaneese taxichauffeurs........
    Zijn zij ook zo'n liefhebbers van eierkoeken?

    Geniet van dit vrije weekend, laat je je lekker verwennen in het hotel, met een frisse douche en een goeie maaltijd.
    Maandag barst je dan weer van de energie en bedenk: Ook ben ons zijn er irritante kinderen, soms kan ik ze met mijn neus aanwijzen hahaha.....

    Dikke kus xxxxxxx

  • 18 Maart 2005 - 14:16

    Ome Jan En Tante Dini:

    Ha die Inge.
    Gezellig weer wat nieuws van jou.
    Je had weer heel wat te vertellen en we krijgen de indruk dat het al wat beter gaat .
    Het is wel een verschil met Nederland lees ik hier zou je willen dat je niks te doen had, en daar zou je willen dat je iets meer te toen hebt.
    Zou het niks zijn om daar te gaan koken met de hollandse pot, boerenkool hebben ze daar wel niet maar er is misschien een groente die er op lijkt .
    Worst zal wel moeilijk worden maar een kippetje loopt er vast wel rond.

    Groetjes en geniet maar van je vrije weekend.
    Ome Jan en Tante Dini
    xxx (prik prik)

  • 18 Maart 2005 - 18:42

    Marrije:

    even helemaal beduusd, je zit dan ook echt in da middle of no where! je gaat het allemaal vanzelf beter leren kennen hoor. die wc is inderdaad te goor voor woorden..brrr. ik hoop dat je snel meer te doen krijgt. een ding is zeker, de kinderen vinden het leuk dat je er bent!
    take care

  • 18 Maart 2005 - 20:05

    Riet En Rob Bögels:

    hoi Inge,
    Het is voor ons nog steeds niet voor te stellen hoe het daar werkelijk is waar het er niet westers aan toe gaat .Het moet nu wel een luxe zijn om frieten te eten en om alle zwartigheid van je af te spoelen onder een heuse straal water ,die douche heet.Geniet van alles om je heen zodat je er ook maandag weer tegen aan kan .zorg goed voor jullie zelf.Zondag gaan rob en ik gezellig bij jouw ouders langs .leuk hè.
    veel groetjes rob en riet

  • 18 Maart 2005 - 20:36

    Lieve:

    Ha doe Inge,Ik zal me even netjes voorstellen. Ik ben de zus van Gwen. Ik wilde je even zeggen dat ik heel erg met jullie meeleef en meedenk. Probeer alles lekker van de zonnige kant te zien (niet zo heel moeilijk toch in Afrika???) En wat die kindertjes betreft: even een wijze raad van een zeer ervaren juffrouw (ahum): al zijn ze nog zo schattig en lief: JIJ bent de baas.... haha. Klinkt eng he?! Maar anders lopen ze zo met je weg. en volgens mij geldt dat niet alleen voor westerse kindertsje. Maar goed, Als je een vraag hebt of iets wil weten, kun je me nog een keer om zo'n wijze raad vragen! Nou, geniet van jullie weekend en doe de groeten aan m'n zussie.Douche ze! Liefs, Lieve

  • 19 Maart 2005 - 17:00

    Mart:

    Hoi Inge,
    Héhé, eindelijk weer eens iets nieuws van jouw. Weet je zeker dat het een heus internetcafé is? en je bericht niet door een Ghanese loper naar de hoofdstad is gebracht om vervolgens van daaruit alsnog het net op te sturen? haha. Het primitieve toiletgerief was je natuurlijk al wel bekend maar hoe maak je die schoon? Heb je ook toiletpapier of moet dat met.....? Heb je enig idee waarom de politie jullie tassen niet controleert en waarom ze alleen maar naar jullie lachen? Hoe staat het eigenlijk met de beestjes?
    Veel plezier dit vrije weekend en laat je lekker verwennen door.....ja, door wie eigenlijk; de taxichauffeur? haha
    groeten
    Mart

  • 19 Maart 2005 - 17:16

    Des:

    hoi lieve inge!
    allereerst de groetjes van mijn moeder..zo dat hebben we gehad... kan ze nu weer weg bij de computer :P haha je weet wat ik bedoel he :P
    ze vond je verhalen heel leuk..net zoals ik!
    zo ontzettend goed van je!! vandaag moest ik werken bij de ah, en moest taztiki (of hoe je dat ook schrijft :S) vullen.. en dacht toen aan jou! hoe gezellig het eigenlijk is.. en hoe ik nu eigenlijk pas besef hoe ik erg ik je mis.. ookal zag ik je niet zo vaak meer, maar het idee dat ik toch zo naar je toe kon gaan is wel fijn!
    ik hoop dat de kindjes naar je gaan luisteren! chantage wil ook wel eens helpen (hihi.. gemeen he maar bij dekleintjes hier werkt dat ook wel eens).
    heel veel plezier nog!! geniet van je weekend en je docuhe!
    kuss van mij.

    p.s. kreet van mijn mama :"als ze thuis is mag ze hier komen douchen hoor!!!"
    "zucht" --> moeders ;)

  • 20 Maart 2005 - 13:50

    Christel:

    hey inge!
    Dat zal zeker wel even wennen zijn daaro. Maar je hebt t iig warm en geen zonnebank nodig net als wij blijkscheten hiero in ons koude kikkerlandje! fijn om te horen da je je trouwens wel makkelijk aan kan passen, en dat terwijl wij nederlanders zo verwend zijn! Ik zou zeggen rust mar ff uit in dit weekend zodat je de koters daak ammel te baas kan zijn (kun je ze nie voor straf op een been in de zon zetten als ze vervelend zijn :p) haha, achja ik blijf een kindervriend he ;)
    groetjes chrisje

  • 20 Maart 2005 - 18:24

    Roland En Wendy:

    Hallo Inge, we hadden het nog voorspeld dat je een huwelijksaanzoek zou krijgen en wat lezen we aan het einde van je verslag (I want to be your partner), zo kan het natuurlijk ook. hihi! Hopelijk heb je een goed weekend gehad en kun je er weer tegen aan. We zijn weer erg nieuwsgierig wat je de komende week gaat beleven. Succes en geniet ervan!! Groetjes Roland en Wendy

  • 20 Maart 2005 - 18:44

    Sjannie:

    Hoi Inge
    Leuk dat er al zoveel te lezen valt. Lastige kinderen kunnen wij ook over mee praten. { grapje, ze vallen erg mee}Hopelijk hebben jullie erg genoten dit weekend en weer energie voor de komende week gekregen. Kan me indenken dat het af en toe niet meevalt. Een heel andere wereld, moet je zelf gezien hebben.Maar het komt allemaal goed, en veel ervaringen rijker als je weer terug in ons kikkerlandje bent.Zoek je wel iemand uit met een grote bruidsschat, daar rekenen je ouders op, dat zeggen ze altijd tegen ons. Nou , Inge veel groetjes van ons . Doei

    Sjannie en de rest van de familie

  • 21 Maart 2005 - 14:49

    Nienke:

    Erg leuk, om weer een berichtje te lezen. Ik vroeg me al af, hoe het daar was. Eigenlijk is dat alleen maar een compliment, dat ze vechten om jouw aandacht. Dat zouden ze niet doen, als ze je niet aardig vonden! Ik hoop dat je in het weekend een beetje bijgetankt hebt, zodat je er weer tegen kan.
    Heel veel groetjes Nienke

  • 23 Maart 2005 - 12:31

    Chantal:

    Hoi Inge,
    Erg leuk zeg om op deze manier je reis te kunnen volgen. Vind het erg interessant om je verhalen te lezen. En begin er steeds meer naar uit te kijken om zelf ook te gaan. haha
    Heel veel succes nog daar en geniet er maar lekker van.

    Liefs Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 210234

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: