Het mysterie en de kansen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Het mysterie en de kansen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Het mysterie en de kansen

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Juli 2010 | Nederland, Leiden

For young graduate students preparing for their first field trip, fieldwork represents mystery, opportunity, and excitement - Sluka & Robben, 2004.

Zonder van dit eerste verslag een academisch werk met citaten van verschillende wetenschappers te maken, wilde ik bovenstaande quote graag toch met jullie delen. Het is de eerste zin van een van de boeken die ik in het afgelopen jaar voor mijn studie heb moeten lezen. Tot een aantal maanden geleden was het doen van veldwerk nog iets in de verre toekomst, maar nu is het de keiharde realiteit. Een kleine vijf weken voor vertrek voelt de voorbereiding voor mijn onderzoek inderdaad als een mysterie en een kans, maar het zorgt ook voor heel veel opwinding die zich vooral vertaalt in stress en spanning, maar ook in avonden gelukkig dansend afwassen op muziek uit Nigeria, al dromend van nieuwe en mooie ervaringen.

Het woord mysterie in de quote hierboven beschrijft misschien wel het beste waar de geplande reis voor mij voor staat. Voor mijn masteropleiding moet ik 6 maanden onderzoek doen in Afrika en met de resultaten van dat onderzoek schrijf ik mijn uiteindelijke afstudeerscriptie. In het najaar van 2009 werd het tijd om met een onderwerp te komen voor mijn onderzoek. Vanalles was al de revue gepasseerd, maar toen ik op een nacht in Kaatsheuvel de Belgische televisie aanzette omdat ik maar niet kon slapen, viel alles op zijn plek. Die nacht zag ik de documentaire 'Saving Africa's Witch Children' over kindheksen in zuidoost Nigeria. De beelden grepen me aan en maakten me ziek, maar ze fascineerden me tegelijkertijd mateloos. De ene na de andere vraag kwam in me op naar aanleiding van wat ik had gezien. Plotseling loste het mysterie zich op. Alles waarvoor ik me interesseerde kon ik een plaats geven in dit onderwerp - communicatie, media, religie, beeldvorming en taal. Bovendien zou dit onderwerp me de kans geven om mijn grote nieuwsgierigheid naar Nigeria en haar inwoners eindelijk een plekje te geven. Voor mij was het mysterie opgelost, voor vele anderen begon toen het grote mysterie: Nigeria?! Is ze gek geworden?!

Niet alleen mijn directe en bezorgde omgeving dacht er zo over, ook op de universiteit kreeg ik regelmatig de vraag of ik mezelf wel besefte waar ik aan ging beginnen. Maanden heb ik het gevoel gehad dat ik het hele idee beter kon opgeven, totdat ik de juiste begeleiders vond en ik er alle vertrouwen in kreeg dat dit geen mysterieus plan was, maar een prachtige kans. Een kans op het ontdekken van een wereld waar ik zo nieuwsgierig naar ben - communicatie van, over en rondom hekserij in Nigeria.

De prachtige kans die nu voor me ligt, zorgt momenteel voor veel excitement (lees: stress en de illusie dat ik de tijd kan stilzetten). Er moet nog zoveel geregeld worden en bovendien moet ik nog een aantal opdrachten schrijven voor mijn studie. Met nog maar 5 weken te gaan moet ik prioriteiten stellen, maar de eerste zomer in Nederland (na drie zomers in Afrika te zijn geweest) leidt me af. Het weer is heerlijk en op het terras zitten is in juli nog veel lekkerder dan in mei. Maar 7 augustus vertrek ik toch echt en daarvoor moet alles goed geregeld zijn. Aan 't werk dus!

Wat er in de komende maanden te wachten staat is nog een groot mysterie. Net zoals een jaar geleden dit onderzoek nog een groot mysterie was. Dit dagboek zal jullie en mijzelf de komende maanden de kans bieden dit mysterie te ontrafelen. Stukje bij beetje. Haba na haba.

Ik heb er zin in!




  • 04 Juli 2010 - 21:16

    Tante Dini:

    Hallo Inge
    Het begint inderdaad weer dichtbij te komen jou grote uitdaging.
    En het lijkt me enorm spannend wat je weer allemaal gaat ondernemen.
    Maar het gaat je vast en zeker weer lukken jou kennende.
    Nou ik ga je natuurlijk weer volgen vanuit de Kets en ik ben enorm TROTS op jou !!!
    Liefs Tante Dini

  • 05 Juli 2010 - 07:05

    Lola (die Uit Ghana):

    Wow Inge, wat een supervet nieuw avontuur!! Veel plezier, alvast, ik hou je maar weer in de gaten! Groetjes Lola

  • 05 Juli 2010 - 10:50

    Ymke:

    Leuk stukje! We gaan je weer op de voet volgen, en hopelijk zien we je in December zelfs in Nigeria :-)

  • 05 Juli 2010 - 13:06

    Marie-jose:

    Ook ik denk waar begin je aan het lijkt mijn een moeilijk onderwerp maar ik geloof ook dat jij je op de juiste manier in zal verdiepen.Ik wacht met spanning af hoe de reis zal verlopen en zal het op de voet volgen. een hele fijne reis
    groeten marie-jose

  • 05 Juli 2010 - 14:27

    Femke:

    Lieve Inge! Ik ga je zeker volgen! Ben ontzettend benieuwd wat je nu weer allemaal gaat beleven. En leuk dat je weer berichtjes gaat plaatsten, dat is voor ons dan ook gelijk een teken van leven;) Haha...Ga je droom achterna meis! Ik ga je volgen, liefs Fem

  • 06 Juli 2010 - 07:57

    Marino:

    Natuurlijk vind ik het allemaal spannend en soms een beetje eng, maar ik ben er van overtuigd dat jij ook deze kans weer grijpt.
    Aan de voorbereidingen van je onderzoeksvoorstel kan het niet liggen. alles is gewikt en gewogen........

    Veel succes, maar ik zie je nog wel voor die vertrekdatum :)

  • 10 Juli 2010 - 10:34

    Joop Van Termenieke:

    Goh meid wat kun je een boeiend verhaal schrijven; nu al terwijl het nog moet beginnen. Veel plezier met de voorbereiding en alle goeds, veel geluk en succes met je nieuwe uitdaging.

  • 24 Juli 2010 - 07:09

    Roland:

    Inge,

    veel succes en maak er een mooie tijd van. En misschien zie ik je wel in September (maar waarschijnlijk kom ik niet verder Lagos...)

    Geniet ervan en laat je niet gek maken..

    Roland

  • 03 Augustus 2010 - 10:18

    Hester:

    Grappig, toen ik afgelopen winter die docu zag dacht ik: 'had ik die maar eerder gezien, dan had ik twee jaar geleden mijn onderzoek over dit onderwerp kunnen doen..'
    Superinteressant! Heel ingewikkeld en zwaar ook lijkt me, maar dat kun jij natuurlijk prima aan!
    Veel succes met je onderzoek, geniet ervan dat je nu eindelijk je 'eigen ding' gaat maken (ipv al die artikelen van anderen te moeten bestuderen!). Ik lees je scriptie graag als ie af is!

    groetjes Hester

  • 04 Augustus 2010 - 18:46

    Ome Hans &Tante Sjan:

    Inge, wij wensen je een goede reis. Tevens succes met het onderzoek en de studie.
    Geniet er ook van.
    We blijven je hier in Kaatsheuvel volgen.
    Groeten, Hans en Sjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 210091

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: