Wat eraan vooraf ging... - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Wat eraan vooraf ging... - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Wat eraan vooraf ging...

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 Juni 2009 | Nederland, Kaatsheuvel

Zou het nu dan wel lukken? Al weken wil ik een bericht plaatsen op dit weblog om jullie op de hoogte te houden van de voorbereidingen voor mijn reis naar Ghana, maar er kwam geen zinnig woord uit mijn toetsenbord. Nu volgt er daarom vast een overvloed aan informatie, omdat ik eindelijk klaar ben met alles afronden hier in Nederland en ontspannen genoeg ben om jullie te overladen met woorden.

De stress begon met mijn twee bacheloropleidingen, waaraan ik dit jaar nodig een eind moest maken. Heel wat uren hebben er gezeten in het afmaken van mijn scriptie bij Nederlands, maar eind april was het toch echt helemaal klaar. Na mezelf anderhalf jaar bezig te hebben gehouden met Nederlandse constructiegrammatica, moest ik in anderhalve maand mijn scriptie over het gebruik van internet door pinksterkerken in Ghana schrijven. Hoewel ik hiervan nog geen resultaat heb, hoop ik in september toch ook bij Talen en Culturen van Afrika mijn diploma op te halen. Niet dat ik dan klaar ben met studeren, want in september begin ik met de masteropleiding African Studies in Leiden.

Toen ik uiteindelijk mijn opleidingen enigszins had afgerond, moest er verhuisd worden. 'La Casa Nostra' was veranderd in 'La Casa di ego i di no hygieno di Marco' en na 3 jaar afzien, werd ik op alle mogelijke manier gedwongen om mijn mooie kamertje te verlaten. Afgelopen dinsdag en woensdag heb ik samen met mijn ouders en Niels alle spullen verhuisd van de ene naar de andere kant van Leiden. Volgens Niels woon ik nu in een ghetto, maar persoonlijk denk ik dat ik alle gangsters aankan. Ik heb immers 3 jaar met een maffioso in huis gewoond...

Nu al deze stressvolle situaties en gebeurtenissen allemaal voorbij zijn, kan ik eindelijk gaan genieten van het feit dat ik op vakantie ga naar Ghana en omgeving. Ik vertrek morgen, een dag eerder dan geboekt. Royal Air Maroc vliegt liever op zondag blijkbaar en dus moesten wij ons schema maar aanpassen. Het wordt tijd dat ik mijn geld ga steken in een KLM ticket :)

Maandagochtend komen Loesje, Willemijn en ik om 02.05 aan op Accra, waar we worden opgehaald door een chauffeur. De eerste twee dagen zullen we acclimatiseren en genieten in Accra, om op woensdag de tocht naar Klikor te maken. Ik kan niet wachten om de kids weer te zien. Zou Peace gegroeid zijn? En hoe gaat het met Kwadzo, Ernest en Delight? Kan ik nog Ewe praten met Victoria of is dat helemaal weggezakt? Hoe zou het zijn met David? En hoe is Hester eraan toe een dag voordat ze Ghana gaat verlaten?

Voor de kinderen in Klikor heb ik dit jaar een bijzonder cadeau. Ik heb weken gewerkt aan fotoboekjes. Sinds 2001 zijn er in het weeshuis vrijwilligers geweest en zij hebben allemaal foto's gemaakt van de kinderen. In de archieven van tientallen oud-vrijwilligers in heel Europa ligt daarom de jeugd van de kinderen verborgen. In Klikor kunnen de kids geen boekje openslaan en keihard lachen om hoe gek ze wel niet waren toen ze nog in de luiers zaten. Om de kinderen in het Friends Home iets voor zichzelf te geven heb ik besloten die foto's te verzamelen en te bundelen in kleine fotoboekjes (voor ieder kind een eigen boekje). Met de medewerking van de volgende oud-vrijwilligers heb ik dit miniprojectje tot stand kunnen brengen: Marleen, Danielle, Louki, Sanne, Peter, Myrthe, Daphne, Gwen, Wendy, Caroline, Almaz, Jessica, Desiree, Michelle, Sonja, Hanneke, Anne, Nele en Estelle. Superbedankt allemaal voor jullie medewerking. Many thanks to Sonja, who sent her pictures all the way from Austria! Het was ontzettend leuk om de enthousiaste reacties van jullie te lezen en ik heb me erg welkom gevoeld bij de mensen bij wie ik albums en foto's opgehaald heb (in Leiden en Amsterdam, thanks Desiree en Marleen!).

Voor de fotoboekjes heb ik een oproep gedaan via facebook en hyves. Iedereen heeft wel van die boekjes liggen en door de opkomst van de digitale camera worden ze zelden meer gebruikt. Ik heb van een aantal mensen albums mogen ontvangen. Heel erg bedankt Hennie Beens, Marijke Volwerk en Elisabeth Kool.

Omdat ik heel veel fotoalbums nodig had, ben ik bij fotozaak RPQ in Kaatsheuvel de laatste 25 albums gaan halen. Deze zaak was zo vriendelijk mij 50% korting te geven op de boekjes en heeft daarmee een hele mooie donatie gedaan aan het weeshuis in Klikor. Heel erg bedankt RPQ!!

Akpe nami!

Na deze uiteenzetting van mijn drukke leven van de afgelopen weken en de bedankjes aan de mensen die het echt verdienen, is het nu tijd om een eind te maken aan dit verhaal en met mijn luie kont van bed af te komen. Er valt nog veel voor te bereiden en het vliegtuig wacht niet op mij morgen. Ik hoop dat jullie weer gaan genieten van mijn verhalen deze zomer. Ik ga in ieder geval genieten van Afrika.

Miadogo!



  • 20 Juni 2009 - 09:04

    Vati Und Mutti:

    Wij wensen je heel veel plezier, met je studievriendinnen, in het warme Ghana.
    Doe vooral David en Vicoria van ons de hartelijke groeten.

    En, pas goed op jezelf.

    xxxx

  • 20 Juni 2009 - 09:38

    Lola:

    veel plezier!! ik moet nog 13 nachtjes slapen dus ben jaloers haha!
    groetjes Lola

  • 20 Juni 2009 - 10:30

    Eva:

    Ingeeee, veel plezier! ik ga je pagina weer helemaal volgen :)

    mooie kleur en layout trouwens hihi ;)

  • 20 Juni 2009 - 14:11

    Arie En Anja Mommers:

    Hoi Inge,
    Wij wensen jou en je vriendinnen een goede reis en erg veel plezier in ghana. Als je weer terug bent komen wij jou kamer bewonderen samen met je pa en ma.

    groetjes Arie en Anja

  • 20 Juni 2009 - 14:12

    Adzo:

    Hey Yevu!

    wij kijken er naar uit om jullie te zien woensdag! Zeker na dit mooie verhaal over die fotoboekjes, dat gaan de kids dus helemaal geweldig vinden he!
    Peace is zeker groot, gaat ook steeds meer engels praten, nog steeds even ondeugend. Ernest, Kwadzo, delight and all the others are doing well. Ze zullen het erg leuk vinden je weer te zien. Je wordt een beetje vaste klant hier he?
    Voor mij is het heel gek hoor, deze laatste dagen. Morgen is er een groot afscheidsfeest, daarna nog een paar afrond- en pakdagen en veel met de kids knuffelen :)

    Hede nyuie, ik hoop dat je een fijne vlucht hebt (mijne was ook rescheduled, ik moet nu ineens een hele dag in nacht in casablance doorbrengen...zucht)en een paar leuke eerste dagen in accra.

    Laat je woensdag even weten als je onderweg bent? Ik denk daty je mijn nr nog wel hebt he? of toch: 024 8148439..

    tot snel,


  • 20 Juni 2009 - 14:44

    Corien:

    ooh, ik ga zeker genieten!!! maak er maar een FANTASTISCHE tijd van en niet naar enge mannen luisteren ;) (mooie trouwens ook niet...) Haha, we praten na de vakantie bij! whaa, echt jammer dat al die gezellige zenj-maatjes zonder mij op avontuur gaan. Gelukkig zijn er voor mij de verhalen en ga ik ook geen rotte tijd tegemoet (nouja, eigenlijk ook nog maar afwachten...) Hmm, ik ben ook goed in verhalen typen maar laat het hierbij. Kwa heri ya kuonana tena :)
    xxxxx (ook voor de andere girls)

  • 20 Juni 2009 - 16:39

    Ome Jan Tante Dini:

    Hay Inge
    Eindelijk is het dan weer zover.
    Wij wensen je een hele fijne vakantie toe, maak er wat leuks van,
    en geniet onder de Afrikaanse zon van al het moois.
    veel plezier en we blijven je volgen met je vakantie verhaal.
    Liefs xxxxxxxxx van ons

  • 20 Juni 2009 - 18:22

    Ymke:

    Hi Inge, Fijne reis, en geniet van je avontuur daar. Super actie met die fotoalbums, en we blijven je volgen online! Take care

  • 20 Juni 2009 - 21:44

    Maud:

    Heeeey Inge!
    Eeeeiiiiindelijk is het zover!!! Maar al met al is die tijd voorbij gevlogen he.
    Ben heel jaloers dat jij nu al gaat en ik nog 3 weken moet wachten maar och, die gaan ook wel voorbij. ;-)
    Nou, heel erg veel plezier in Ghana, geniet van alles daar. Laad je batterij maar heel goed op daar voor je het weet ben je weer in NL, maar daar denken we maar ff niet aan. ;-)
    En wie weet treffen we ons daar ergens.
    Heel erg veel plezier en een goede reis, ik kijk uit naar je verhalen vanuit Ghana.
    Liefs,
    Maud

  • 21 Juni 2009 - 15:08

    Maris:

    ingetjee je zit lekker in het vliegtuig nu, heel veel plezier en je weet wat ik heb gezegd over bier en curryworst dus geniet ervan!!! :)
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 210111

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: