Het afscheid - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Het afscheid - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Het afscheid

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

12 Juli 2008 | Ghana, Accra

Woensdagochtend reisden papa, mama en ik terug naar Accra. Na wat onduidelijkheden over de vertrektijd, konden we uiteindelijk (uitzonderlijk voor Ghana) eerder vertrekken dan verwacht. De net gekochte flesjes Fanta werden achterover geslagen, op naar een laatste lange busreis.

De bus was luxe en de weg leek redelijk goed. Hoewel ik me afvroeg waarom een tocht van 250 kilometer dan alsnog vijf uur moest duren, besloot ik me al snel over te geven aan de slaap die me overviel. Mijn dutje werd echter bruut verstoord door mijn buurvrouw (de vrouw met de baard). Met mijn ogen dicht probeerde ik de lucht te verklaren die uit haar tas kwam. Het duurde even voor ik door had dat ze had gespoten met een geurtje. De geur was heel herkenbaar, doch niet lekker. Ik vroeg me af of het het nieuwste parfum van Sarah Jessica Parker of Jennifer Lopez was, maar kwam er al snel achter dat de geur die de vrouw zojuist all over her body had gespoten, de exacte geur is die je ruikt wanneer je een Douglas binnenloopt. De mix van mannen-, vrouwen-, stink- en fruitluchten komt je daar tegemoet en dankzij de air conditioning was de bus binnen no time omgetoverd tot een lokale Ici Paris XL.

De vrouw leek er zelf ook last van te hebben, want zo'n half uur later moest de bus voor haar stoppen omdat ze last van haar buik had. Ineens moest iedereen plassen, dus werd de berm (letterlijk) omgedoopt tot een groot publiek toilet.

Vijf uur zou de reis duren. Uiteindelijk duurde hij ruim 6,5 uur. De werkzaamheden aan de toegangsweg van Accra waren nog steeds niet klaar (ik zweer je dat ze er in 2005 ook al mee bezig waren!) en er ontstond een enorme file vlak voor onze eindbestemming. Erg frustrerend!

De eerste nacht verbleven we in weer in Paloma Hotel. Ze konden ons niet garanderen dat ik er de volgende nacht ook nog zou kunnen slapen, omdat ze volgeboekt waren. Heel erg jammer, want we waren dol geworden op Paloma! Mohammed, de portier, hielp me met het dragen van mijn tas. Hij vond dat ik maar een liedje moest gaan zingen, want ik had zo'n mooie stem. Toen ik vroeg of hij dan in zou vallen, haakte hij af. Jammer!

Woensdagavond hebben we al onze spullen bij elkaar gezocht. Er waren wat boeken die papa en mama mee terug naar Nederland moesten nemen en ik heb veel overgenomen uit het medicijntasje van de oudjes.

Donderdag heeft papa voor het laatst traveler cheques gewisseld, bij de enige van de 800 banken in Accra waar het mogelijk is deze te wisselen. Daarna besloten we het geld weer uit te gaan geven in de Max Mart: een luxe supermarkt in Accra, waar veel expats en rijke Ghanezen komen. Hier hadden ze ook heerlijke cappuccino, die papa en mama hadden gemist de afgelopen weken! Bovendien was er een sectie met allerlei geurtjes en heeft mama het ontzettend lekkere nieuwe geurtje van Versace gekocht (ik kan niet wachten tot ik weer terug in Nederland ben om hem af en toe te lenen!).

Donderdagavond was de avond van het afscheid. Papa en mama gingen weer terug naar Nederland en ik zou nog 6,5 mogen blijven. Ik heb ze mee uit eten genomen in een heerlijk restaurantje aan de zee, waar ze echte biefstuk serveerden! Ook hadden ze heerlijke desserts (of derserts, zoals papa ze noemt). Nog even genieten van het luxe leventje, want vanaf vrijdag zou ik gaan leven op een tight budget!

Het afscheid was niet gemakkelijk, maar inmiddels zijn de oudjes weer veilig op Nederlandse bodem en kunnen ze jullie daar vertellen (en laten zien) hoe mooi Ghana is. Ik weet dat het ze 100% is meegevallen hier in Afrika en ik hoop dat jullie zullen genieten van de indrukken die ze hebben opgedaan hier in Accra, Hohoe, Klikor, Cape Coast en Kumasi.

Gisterochtend ben ik vertrokken uit het luxe leventje dat Paloma heet en vertrokken naar het Grace Jones Hotel in een wijk die 'Wireless' heet. Niet omdat er dergelijk internet is, that's for sure! Het is een betrekkelijk arme buitenwijk van Accra, waar een vriend van me woont. Ik slaap daar nu in het hotel vlakbij hem, zodat we eenvoudig tijd kunnen doorbrengen samen. Erg fijn om gezelschap te hebben hier in Accra, de eerste dagen van mijn avontuur alleen in Afrika. Ik blijf voorlopig in Accra, om vanuit hier wellicht dagtrips te doen naar een botanische tuin en het nationaal museum, waar ik, hoe schandelijk ook, nog nooit ben geweest!

Jullie horen binnenkort meer van me en dan zal ik ook proberen wat meer foto's te plaatsen.

• 12 Juli 2008 - 12:00

Wilma:

He, das gek om nu weer vanaf deze kant 'n berichtje te plaatsen en dan ook heel goed te weten waar je zit en hoe het daar is
    Heb nog maar een fijne vakantie ook low budget moet het lukken ben voorzichtig en geniet
    We lezen je verhalen nu weer driftig met iedereen mee.
    Dag leverd xxjes uit de Kets

• 12 Juli 2008 - 12:14

Wil Van Der Meer:

Hoi Inge,
    Ik realiseer me nu ineens dat jij weer in Afrika bent. Dus heb ik je weblogberichten maar eens gelezen. Boeiend hoor. Nienke zit nu in Zuid-Afrika en ik ben benieuwd of zij net als jij met het Afrika-virus besmet wordt. Het besmettingsrisico lijkt me vrij groot, want ook zij vindt het daar fantastisch. Ik wens je nog een geweldige tijd daar, maar dat zal vast wel lukken!
    Wil van der meer

• 12 Juli 2008 - 13:38

Hester:

Aha..je zit dus inderdaad nog in Accra. Blijf maar een weekje hangen (gewoon 4 keer naar die tuinen en dan nog drie dagen zwemmen :)) dan kunnen we volgende week zaterdag lekker samen naar Klikor!
    tot snel!

• 12 Juli 2008 - 16:45

Tante Dini:

Hey Inge
    We hebben al je spannende avonturen weer gelezen wel raar zeker dat je pap en mam weer terug zijn in nederland en jij in je uppie verder gaat maar dat kunnen we gerust aan jou overlaten je bent er ondertussen helemaal gewend denk ik.
    nou geniet nog van je verdere vakantie en pas goed op jezelf en tot horen`s maar weer.
    Liefs xxx
    Tante Dini en Oma Jan