Reizen door de Volta Region - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Reizen door de Volta Region - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Reizen door de Volta Region

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

02 Juli 2008 | Ghana, Accra

Afgelopen zaterdag verlieten we de hoofdstad van Ghana om de prachtige Volta Regio te gaan bezoeken. Hannah bracht ons met haar auto naar Tudu Station, waarvandaan we met een STC bus naar Hohoe zouden vertrekken.

Anders dan verwacht, vertrok de bus slechts een kwartiertje te laat. Terwijl we al rustig aan het insukkelen waren voor de reis die vier uur zou gaan duren, zette de chauffeur een dvd aan. Met het aantal decibellen waar zelfs een straaljager niet aan kan tippen, stond al snel vast dat we niet zouden slapen in deze bus. Een van de films ging over een corrupte Ghanese politieagent. Een hilarische parodie op de realiteit hier!

In Hohoe zaten zo'n beetje alle hotels vol, waardoor we terecht kwamen bij een 'formally upmarket hotel', waar inmiddels de muur zo'n beetje naar beneden kwam. Echt lekker hebben we niet geslapen, maar vergeleken met de nachten die zouden volgen, was het fantastisch...

Zondagochtend werden we door Abraham, onze persoonlijke taxichauffeur, opgehaald. Met zijn taxi zonder vering, kilometerteller of fatsoenlijke bekleding, gingen we op weg naar Agumatsa Falls, oftewel de waterval van Wli.

Bij de receptie van de waterval werden we door maar liefst 2 mannen geholpen aan entreekaartjes. We moesten in het beklaagdenbankje gaan zitten en wachten tot alles goedgekeurd was en we voorgesteld konden worden aan onze zeer 'spraakzame' gids. Na een zwijgzame tocht van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij de waterval. Door de regentijd was de waterval veel sterker dan drie jaar geleden en echt heel erg indrukwekkend.

's Middags gingen we op weg naar Klikor. Omdat er weinig tot geen reguliere bussen rijden in de Volta Regio, moesten we met een trotro naar Aflao. Gelukkig werden de trotro's niet zo vol gestopt als drie jaar geleden, waardoor we een redelijke reis naar het zuiden hebben kunnen maken. Papa kan alleen niet zo goed stil zitten en had last van een zogenoemde 'trotro-kont' (een variatie op de, ook door papa geintroduceerde, 'buskont').

In Aflao aangekomen hebben we een (veel te dure) taxirit naar Klikor genomen, met een hele irritante taxichauffeur. Bovendien hadden we dit berichtje bijna niet kunnen typen omdat de chauffeur zo hard reed, dat we bijna tegen een trotro op botsten!

In Klikor aangekomen waren David en Victoria heel erg blij om mij en mijn ouders te zien. We werden hartelijk ontvangen door iedereen. Heel veel kinderen die in 2005 in het weeshuis zaten, zijn inmiddels ergens anders. Een tiental herkende ik nog wel, hoewel de juiste naam bij het juiste kind bedenken, soms wel lastig was. Victoria was erg enthousiast over het feit dat ik Ewe 'spreek' en ze heeft dan ook twee dagen lang geprobeerd een beetje Ewe met me (maar vooral tegen me) te spreken. Als ik straks terug ga, gaat ze het mij (en Hester, dan weet je het alvast) beter leren!

Victoria heeft heerlijk voor ons gekookt. Allerlei gerechten, zoals yam, aardappelen en jollof rice 'the Klikor way'. Ook moest ik zondagavond even akple komen proeven. Drie jaar geleden vond ik dat echt niet lekker en toen kregen we het avond na avond te eten. Nu ik het proefde vond ik het warempel goed te eten! Misschien komt met het leren van de taal, automatisch het leren van andere Ewe gewoontes...

David heeft papa en mama meegenomen naar de nieuwe school en de put, die Gwen en ik met behulp van familie en vrienden hebben laten bouwen. Het is allemaal heel mooi geworden. Ik kon helaas niet mee, omdat ik buskaartjes moest regelen, maar over twee weken kan ik ook met eigen ogen de ontwikkeling van het weeshuis en de school zien. De foto's waren veelbelovend!

Hoewel het heel bijzonder was om in Klikor te zijn, waren we alledrie (eerlijk is eerlijk, ik ook) best wel blij dat we even terug konden naar een iets beter Ghana. Ik ben na een hele drukke tijd bij de studies toe aan vakantie en in Klikor heb je alles behalve een vakantiegevoel! Over een paar weken ga ik er weer tegenaan, maar tot die tijd rust ik (samen met papa en mama) lekker uit van een druk jaar.

Om helemaal tot rust te komen, zijn we gisteravond ingecheckt in Paloma Hotel! Een behoorlijk luxe hotel, maar wel heerlijk om even twee nachtjes bij te komen van de indrukken in Klikor. Deze twee dagen staat er vrij weinig op het programma. We internetten wat, wisselen wat geld en gaan misschien wel zwemmen in het Shangri-La hotel! Some habits never change ;)

Om een indruk te krijgen van hoe het er nu uitziet, die familie Ligtvoet in het verre Ghana, zie de foto's!




  • 02 Juli 2008 - 12:44

    Hester:

    oh oh..ik lees dat ik mijn Ewe deze laatste weken nog even heel snel moet bijspijkeren!
    Leuk leuk om allemaal te lezen, geniet maar lekker van je welverdiende vakantie in die luze hotels (ja! zwemmen bij Shangri-la!!)

    groetjes

  • 02 Juli 2008 - 12:53

    Marion:

    Ghana klinkt echt gaaf, maar ook wel heftig. Goed dat je ook nog een beetje tijd hebt om uit te rusten: dat heb je wel verdiend! Veel plezier.
    Groetjes Marion

  • 02 Juli 2008 - 13:08

    Femke:

    Inge!

    Leuk te lezen allemaal! Geniet van Ghana, je hebt het verdiend! En je weet het he..beter 5 dan geen;) Ben benieuwd naar je verdere avonturen!

    Kus, fem

  • 02 Juli 2008 - 14:21

    Ymke:

    Super leuk om even wat foto's te zien, en de wat oudere ligtvoetjes staan er nog goed op..begon me bijna zorgen te maken na al die verhalen over bustoeren ;)

  • 02 Juli 2008 - 16:10

    Tante Dini:

    Hey Inge en de rest van de fam.
    nou het is wel een heel avontuur als ik dat zo lees ook voor jullie pap en mam wat zullen ze straks ook veel te vertellen hebben en leuk die foto`s.
    En vinden jullie pap en mam het eten ook lekker?
    wel leuk om allemaal te lezen wat jullie zo allemaal meemaken.
    zo ver weg en toch zo dicht bij gezellig
    nou ik zou zeggen de groetjes weer uit de kets hier gaat het allemaal goed ook met mij 3 miljoentjes en we blijven je volgen!!!
    nog veel plezier!
    groetjes Tante Dini

  • 02 Juli 2008 - 16:18

    Marissa:

    yooo ingeee!

    ik heb me eindelijk geabonneerd op je site!
    echt leuk om te lezen! lijkt me idd heeel speciaal om alles nog een keer met je ouders te zien.
    je foto's zien er echt cool uit. kan je nou een beetje met die kindjes praten??

    hier in ambacht alles goed, ik ben zeker aan het chillen want ik kom net terug van scheveningen-beach ;) zeg maar tegen alle negers daar dat ik mijn best ga doen voor dezelfde negrolook als zij :D
    hahaha veeel plezier nog! en snel weer een stukje schrijven he!

    liefs maris

  • 02 Juli 2008 - 19:55

    Isa En Eva Ligtvoet:

    Ha Inge, Marino en Wilma,

    Een berichtje van jullie achternichtjes. Jullie vermaken je vast en zeker prima in het verre Ghana. Hier in de Kets gaat ook alles goed.
    "Ik(= Isa) ben nu al bijna een week grote zus en dat bevalt me prima. Inge, als je nog tips hebt, dan hoor ik het wel. Mijn zusje, Eva, is een lief en mooi meisje. Ze slaapt en eet heel goed. Ik geef haar af en toe ook een flesje."

    "Als jullie terug in Nederland zijn, dan komen jullie maar eens naar mij (=Eva) kijken."

    Heel veel plezier nog in Ghana.

    Liefs van jullie achternichtjes Isa en Eva

  • 04 Juli 2008 - 19:03

    Gwen:

    Heeey Inge en je ouders!
    wat ontzettend gaaf dat jullie in Ghana zijn! heel leuk dat je ouders ook kunnen zien waar je geweest bent! Hoop dat ze ervan genieten en jij ook natuurlijk! Wat zijn de jongens groot geworden, ontzettend bizar zeg! en wat fijn dat je ewe spreekt zodat je eindelijk met Victoria kan praten! en de put ziet er ook goed uit!! Nou ik ga je verhalen zeker weer volgen!! geef al de kids een dikke knuffel van me en David natuurlijk en iedereen daar!!! Oe is mr Wisdom er ook nog ;-)?! haha have fun!!

    liefs Gwen

  • 04 Juli 2008 - 19:17

    Rob En Riet Bögels:

    Hallo fam . Ligtvoet,

    We hoorden van Gwen,dat jullie nu met z,n drieen in Ghana zijn .
    Wat leuk en natuurlijk voor papa em mama Ligtvoet een hele speciale vakantie.Het zal voor jouw,Inge,ook heel bijzonder zijn om klikor weer te zien.We zijn benieuwd naar de rest van jullie reis verhalen . We wensen jullie in ieder geval een hele goede vakantie samen in Ghana !!!

    Veel groetjes ,Rob en Riet

  • 05 Juli 2008 - 10:30

    Willemijn:

    Hee!!

    Sorry, maar ik ben natuurlijk weer veel te laat met op je site kijken... Waar rustige werkdagen al niet goed voor zijn :)
    Na het lezen van je verhalen heb ik spontaan 100 euro op mn spaarrekening gezet voor volgend jaar (vergetende dat ik over twee weken ook nog op vakantie moet).
    Heel veel plezier met de asociale toerist uithangen, zeker niet vergeten want ik heb er nu eigenlijk ook wel een beetje spijt van dat we vorig jaar niet beter genoten heb van de luxe resorts enzo...
    Ik heb me nu aangemeld dus voor je volgende bericht wordt ik wakker geschud zodat ik het niet vergeet!
    x
    willemijn
    ps als je een tandarts ziet meld je het even he? ;)

  • 05 Juli 2008 - 18:18

    Jan En Anneke:

    zo te lezenen en zien zullen jullie na de vakantie,wel vakantie moeten nemen,om wat uit te rusten en aan te sterken.sonja bakker heeft daar al haar best gedaan.heel veel plezier nog.groetjes jan en jan.

  • 06 Juli 2008 - 10:10

    Iris:

    Hela girl!

    Goed om te horen dat je ouders en jij alle ritten tot nu toe heelhuids zijn doorgekomen ;)
    Lekker dat je even de tijd hebt genomen om te chillen, want zo te horen vliegt er binnenkort een hoop Ewe om je oren!
    Ben benieuwd wat je nog meer voor je ouders in petto hebt...
    Ik vind het echt knap van je ouders dat ze deze reis met je ondernemen, het zal niet altijd een weelde van luxe zijn..

    Heel veel plezier!

    xx Iris

  • 08 Juli 2008 - 16:52

    Wilma:

    Ik wil eventjes op deze
    manier op de goed bedoelde wensen van iedereen te reageren.
    Het is hier prachtig maar soms wel heel erg wennen aan de andere normen en gewoontes hier, maar evengoed zijn er hier erg aardige mensen die altijd met je willen praten en de kleintjes willen je alleen maar aanraken. verder is het eten hier tot nu toe prima bevallen, het valt mee met het pittige karakter daarvan. De bus, tro-tro en taxi ritten zijn weer 'n heel ander verhaal, je houd soms je hart vast als je ziet hoe hard ze hier over de soms zeer slechte wegen zigzaggen om al de gaten in de weg te vermijden, maar we hebben het nog steeds overleeft.
    bedankt voor de lieve wensen voor ons "de oudjes"

    Marino en Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 210229

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: