De normaalste zaak van Afrika - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu De normaalste zaak van Afrika - Reisverslag uit Accra, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

De normaalste zaak van Afrika

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 Juni 2008 | Ghana, Accra

Na een reis van in totaal 19 uur zijn we gisteren morgen heel vroeg aangekomen in Accra. De vlucht naar Ghana was een hele bijzondere. Op weg naar Casablanca mocht ik mijn eerste 'Africa like' ervaring al meemaken, omdat naast mij iemand zijn zojuist verorberde vliegtuigmaaltijd besloot uit te spugen over de laatste restjes brood en zijn yoghurtje. Dat yoghurtje at hij overigens later gewoon op...

De tijd die we op Casablanca hebben doorgebracht ging snel voorbij. Zeker omdat Royal Air Maroc zelf nog meer in de war was over het tijdsverschil dan wij.
Na wat gegeten te hebben, begon rond acht uur de 'imam' van de plaatselijk en tijdelijk gevormde moskee hevig te bidden (lees: schreeuwen), waarop mama aan mij vroeg: Nou Inge, wie zou er kampioen zijn geworden?

Om elf uur vlogen we door naar Accra, via Cotonou, dat verder weg ligt dan Accra...

Heel vreemd dus, zeker toen in Cotonou een heel schoonmaakteam binnenkwam om het vliegtuig te stofzuigen en te poetsen. Drie kwartier later gingen we schoon de laatste 35 minuten van onze vliegreis naar Accra in.

Royal Air Maroc. Goedkoop, vreemd, maar dat maakt allemaal niet uit. We zijn in Afrika!

Na nog een paar uurtjes te hebben geslapen bij Eelco en Hannah, zijn we Accra ingetrokken. Ik heb papa en mama kennis laten maken met het enge Ghanese verkeer, de opdringerigheid van de Ghanezen die iets willen verkopen en de plaatselijke 'snackbar'. Ik geloof dat ze het allemaal erg indrukwekkend hebben gevonden. Eerlijk gezegd is het voor mij ook een hele nieuwe ervaring om met papa en mama hier te zijn. Allereerst is de aanwezigheid van papa voor een aantal mannelijke Ghanezen genoeg om te vragen of hij me hier achter wil laten... Daarnaast ga ik Ghana weer helemaal door andere ogen zien. Alles wat voor mij de normaalste zaak van Afrika is geworden in de afgelopen jaren, verbaast me nu weer, omdat ze aan papa en mama zo opvallen!

We zijn gisteren naar het Kwame Nkrumah Monument geweest, het Independence Square en het National Cultural Centre. Op die laatste plek heeft papa mee gedrumd met de lokale drummers! Dat was echt super om te zien. Zes Ghanezen en papa op de djembé, heerlijk spontaan en gezellig!

Nu zijn we maar kort op internet, omdat we vanmiddag met de bus naar Hohoe gaan. Weg van de drukte van Accra, op naar de betrekkelijke rust en de schoonheid van de Volta Region!

  • 28 Juni 2008 - 13:55

    Eva:

    ingeeee!!! hier een beicht vanuit de andere kant van afrika! hoop dat het bij jou net zo leuk en speciaal is als hier :D

    heel veel plezierrr!!! xxxx

  • 28 Juni 2008 - 15:40

    Anne-Marie:

    De Harmonie in Kaatsheuvel mag wel uitkijken dat ze Marino binnenkort niet kwijtraken nu ze in Ghana kennis gemaakt hebben met zijn talent!
    groetjes voor jullie alle drie xxx

  • 28 Juni 2008 - 15:47

    Loesje:

    Inge, ik zit hier op enorme afstand met je mee te genieten:)
    Ghana blijft je denk ik verbazen!!

  • 29 Juni 2008 - 13:52

    Ymke:

    Haha k zie t al helemaal voor me Marino op de drums tussen de Ghanezen. Ik wacht met smart alweer op de volgende verhalen!

  • 29 Juni 2008 - 17:10

    Arie:

    Hoi Inge,

    Geweldig dat je samen met je pappa en mam dit mee mag maken.
    Wat hadden ze geboden voor jou??? 2 geiten en wat kippen een huisje ??
    natuurlijk zal het wel een heel dorp voor jullie pap en mam zijn wat dat ben je minstens waard.

    Groetjes Arie

  • 29 Juni 2008 - 17:53

    Marie-jose:

    Hallo mensen

    Ik weet nu al dat dit de reis van jullie leven word.
    Geniet en ik geniet van jullie verslag
    groeten uit de waal

    Marie-Jose

  • 29 Juni 2008 - 19:25

    Sjannie:

    Ha wereldreizigers

    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Marino, volgens ons heb je erg genoten, dat je mee mocht drummen. Super ervaring. Inge al bijna verkocht, Marino wordt lid van de plaatselijke drumband en jij Wilma gaat met jou ook goed. Of wordt er voor jou ook al geboden? Geniet van de maispap en de rest. En wij blijven jullie volgen.

    Lieve groetjes uit Gool xxx



  • 30 Juni 2008 - 17:48

    Tante Dini En Ome Ja:

    Hallo Familie in Afrika
    Ik lees zojuist dat het heel goed gaat met jullie.
    ik vond het al zo vreemd dat ik nog niks gehoord had op de site meestal als er nieuws was kwam er een berichtje binnen maar ik had nog niks binnen gekregen Simone vertelde het.
    en bevalt het jullie pap en mam ook goed daar ?
    we zullen het allemaal wel horen
    geniet er nog maar lekker van.
    zoals je wel hebt gehoord is
    ondertussen de familie weer uitgebreid
    we hebben er weer een klein Ligtvoetje bij
    Een pracht van een kleindochter !!!
    Ja in de Kets gaat het ook allemaal door zoals je ziet.
    Wij wensen jullie nog een gezellige vakantie en veel plezier
    groetjes van ons!!!

    Jan en Dini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 210261

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: