Village people in Swahililand - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Village people in Swahililand - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Village people in Swahililand

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

11 Juli 2007 | Tanzania, Dodoma

Habari mensen!

Misschien volgt dit verhaal nogal snel op het vorige, maar afgelopen maandag had ik nogal weinig tijd en heb ik een hele hoop wetenswaardigheden achterwege moeten laten.

Zo heb ik samen met Willemijn een nieuw doel voor de komende 2,5 week. In de eerste week ontdekten we de politieagenten van Stonetown. Zwarte mannen in witte pakken en een 'leuke' witte pet. Een van deze politieagenten heeft daarbij ook nog eens een prachtige snor die aan beide kanten van zijn mond recht naar beneden groeit. Deze man doet ons zo vreselijk denken aan de Village People dat we niet kunnen wachten tot we een foto van hem kunnen maken. Onze tactiek is gisteren bruut verstoord toen Marijke zich ermee ging bemoeien (gelukkig!!). Zij heeft de man in kwestie aangesproken en gezegd dat hij op een famous star in Holland lijkt en dat ik een enorme fan van die bekendheid ben. Ook hebben ze hem van het YMCA-dansje verteld. Hij wil graag een keer op de foto en heeft zelfs zijn telefoonnummer gegeven. Ik kan niet wachten. Oja, ik doe dit natuurlijk ook een beetje voor de echte Village People fans (Maris en Mieke).

Een ander doel is het fotograferen van Mwalimu (leraar) Faruk, die van ons, zeer intelligente studenten, al snel de bijnaam Mwalimu Verrückt heeft gekregen. Het is een passende bijnaam, want die man is echt zo gek als een deur. Verder heeft hij, zoals verteld in een eerder bericht, een vreselijk slecht gebit en dit wil ik jullie allen natuurlijk in Nederland kunnen laten zien. Het valt nog niet mee om deze lach op de foto te krijgen, dus we proberen lekker nog even verder.

Ook wil ik nog een keer door het Allahgeroep om 05.00 uur 's nachts heenslapen. Dit is me tot op heden nog niet gelukt. Het lijkt wel of ze de luidspreker iedere dag iets harder zetten en de imams van de drie (!!) moskeeën, die in de straal van 100 meter om mijn huis staan, schreeuwen midden in de nacht om het hardst. Gister heb ik trouwens wel bij het bidden van mijn gastmoeder en zussen mogen zijn. Heel apart! Mijn gastmoeder vertelde me dat ze geen idee heeft wat ze aan het bidden is, maar dat ze de Arabische teksten maar gewoon oplepelt. Ook het begrip hoofddoek is volgens mijn gastmoeder zeer ruim te interpreteren. Wanneer de imam begint te roepen, moeten de vrouwen gelijk een hoofddoek op. Gisteren kon mijn gastmoeder haar hoofddoek echter niet vinden, maar wel een net gewassen DEURMAT. Deze deurmat heeft gedurende 10 minuten gediend als hoofddoek....ik heb dubbel gelegen van het lachen (gelukkig moesten ze er zelf ook hartelijk om lachen!).

Vanmorgen zijn we op Spice Tour geweest. Op een priveboerderij hebben we kennisgemaakt met zo'n beetje alle kruiden (nootmuskaat, kaneel, peper, limoengras etc. etc.). Heel erg interessant, zeker omdat de gids ook Nederlands kon (Issss lekkah?).

Vanmiddag ga ik naar het slavenfort hier in Stonetown. Ben benieuwd wat ik daarvan moet verwachten. We gaan met een aantal Nederlandse studenten, dus dat wordt vast gezellig.

Nog even de persoonlijke nootjes als reactie op jullie reacties:

Marissa: even over die politieke voorkeur. Kijk om je heen in Leiden en je weet dat je niet alleen bent haha. Goed dat je het naar je zin hebt bij Naturalis. Is het spannend werk?

Mieke: wat krijg je toch heerlijke verzoeken van mannen in de skihut :)Veel succes met Nico dit weekend. Weet zeker dat Marielle en Marissa je goed bij zullen staan hehe.

Eve: ze zijn hier fan van Justin!!! Aaaarghhh overal Justin, Justin, Justin. I'm lovin' it haha.

Sjannie: zorg maar goed voor mijn papa en mijn mama. Maar zoals jullie al zeggen, dat komt vast wel goed :)

Ome Jan: leuk dat je die vogel helemaal herkent! Ik vond hem gewoon heel erg mooi!

Nou menschen, ik ga er vandoor. Lekker even wandelen in de zon (die jullie geloof ik niet zoveel hebben in Nederland :S)

Dikke kus,

Inga

  • 11 Juli 2007 - 13:08

    Marino:

    Wat een heerlijk verhaal over het reilen en zeilen op Zanzibar.
    Houd me vooral op de hoogte van Herr Verrückt,de pliesie en de huiselijke taferelen...............

    Grüss Gott
    Vati

  • 11 Juli 2007 - 13:15

    Eva:

    yeahhh ik voel me speciaal hoor met die persoonlijke berichtjes ;)
    iedereen houdt van Justin? kan ook niet anders. Ik ging gister nog even 'ons' concert op youtube bekijken... zorgt toch voor een glimlach elke keer :D

    ik realiseer me dat ik als een freak elke keer als eerste reacties plaats... maar ik zit nu op m'n werk, en tja.. dan weet je t al ;) VERVELING!

    nou inge, het ga je goed! lees vast weer snel over je :)

  • 11 Juli 2007 - 13:15

    Eva:

    shit ik kreeg een telefoontje tussendoor en nu ben ik opeens de eerste niet meer! haha

  • 11 Juli 2007 - 15:53

    Marissa:

    he inge, BORN TO BE ALIVE!! prachtig die village-man, die foto's wil ik zieeeen!
    en die deurmat whahaha tja ach als je maar wat op je hoofd hebt he :P
    Naturalis & spannend...tja dat is denk ik niet echt de goede combinatie, ik zou er eerder leerzaam, eigen initiatief, eigen invulling en dat soort verantwoorde onderwijstermen bij denken ;) hoewel...hmm naja komt nog ;)

    oh en over de politieke voorkeur:
    qua stadsgenoten zitten we wel goed ja,
    maarr we moeten ons ook manifesteren binnen de matties natuurlijk. DUS: geen beyonce-grappen (to the left to the left... ;))

    hahaha nouu tot de volgende keer!
    aaighttt xxx

  • 11 Juli 2007 - 19:08

    Wimmus:

    Interessante verhalen cq ervaringen, echte cultuurshock moet je ondergaan. Ik heb alle respect dat jij je daar staande kunt houden. Maar het is zeker een bijzondere waardevolle ervaring. Nog een zeer aangenaam verblijf toegewenst in Tanzania.

    Groetjes van Wimmus, je weet wel van Sjannus

  • 12 Juli 2007 - 04:35

    Ymke:

    Wie had dat vroeger in de Center Parcs bungalows kunnen bedenken..twee blondjes die Chinees en swahili praten ;) woww meid, echt een super ervaring!Foto's zijn geweldig, en k blijf je weer op de voet volgen!enjoy it every moment
    zaijian Ymke

  • 12 Juli 2007 - 13:13

    Roland, Wendy En Isa:

    Hey Inge,

    Ik heb net uitgebreid al je verhalen gelezen. Ik was je adres kwijt, maar je tante Dini heeft me dit gestuurd en zo kan ik al je avonturen weer lezen. Je hebt al weer heel wat meegemaakt. Geweldig om te lezen! Is wat anders dan Frankrijk en Duitsland waar wij 2,5 week verbleven zijn. Onze vakantie was ook erg geslaagd.

    We wensen je vanuit de Kets nog veel plezier in daar!

    Groetjes Roland, Wendy en Isa

  • 16 Juli 2007 - 11:39

    Josine:


    YY MM CC AA !!!

    Oh wat een hilarisch verhaal hee, hopelijk heb je een foto van de biddende vrow met deurmat hahaha!

    Maar isss lekkah indeed! Heel veel plezier nog meis!

    xxxxxjosine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 210114

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: