Klikor - Reisverslag uit Ho, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Klikor - Reisverslag uit Ho, Ghana van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Klikor

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

30 Juli 2008 | Ghana, Ho

Vorige week woensdag was het tijd om naar Klikor te gaan! Na behoorlijk wat bijzondere dagen in Accra te hebben meegemaakt, vertrok ik op 23 juli samen met Hester en Caroline naar mijn tweede thuis.

Om half vier 's middags kwamen we aan in Agbozume en al gauw bleek dat Hester de lokale bekendheid is! Sister Hester in plaats van Yevu-geroep: best prettig lijkt mij!

De kinderen van het weeshuis waren blij om ons te zien en we werden al snel geholpen naar ons huisje. Hester heeft een eigen (en heel erg gezellig ingericht) huisje en Caroline en ik delen een huisje. In het huisje wachtte ons de moeilijke taak om klamboes en slecht werkende ventilator zo te positioneren dat we beiden muggen- en zweetvrij de nacht door konden gaan brengen. Het touwtje van de bikini van Caroline heeft dit mogelijk gemaakt!

Rond zeven uur gingen we eten bij het weeshuis, waar Victoria en de meiden heerlijke jollof rice voor ons hadden klaargemaakt met Fanta met surpriserietjes! Een warm welkom op een niet zo heel warme plaats (het had veel geregend). Overigens betekent dat niet dat we de ventilator niet nodig hadden. Niet warm betekent hier 'niet heet'.

Donderdag kregen we van David een rondleiding langs al zijn stukken land. Hierop verbouwt hij onder andere mais, cassava, pinda's, yam, peper en tomaten. Het eten dat van het land komt wordt gebruikt voor het weeshuis, zodat ze niet meer afhankelijk zijn van het kopen van voedsel op de markt (de voedselprijzen zijn hoog!). Ook zijn we die dag naar het schooltje in Amedzikofe geweest. Voor dit schooltje hebben jullie destijds het dak gesponsord (ik dacht de stoeltjes en tafeltjes, maar dat had ik verkeerd begrepen haha!). Binnenkort zal ik jullie
de foto's hiervan laten zien! Tijdens deze bizarre taxitocht door maisvelden en kleine dorpjes deelde David ineens mee dat hij op 8 juni een hartaanval heeft gehad tijdens het werken op zijn land en hij er dus weer bijna niet meer was geweest! Het was een mededeling tussen neus en lippen door, waarna we vervolgens vrolijk kokosnoten gingen eten (die hij zelf uit de boom haalde - dan klim je dus in de palmboom - so much voor rustig aan doen).

In Tokor zijn we die middag fufu gaan eten, maar de geit in de soep zag er een beetje kreupel uit (botten alle kanten op), dus heb ik besloten het grootste deel van het vlees te laten liggen. De kantinedame voelde zich verplicht hier iets over te zeggen: "You didn't chop well!" Fijn...

Vrijdag, zaterdag en zondag hebben we doorgebracht in het weeshuis. We hebben balspelletjes gedaan en heel vaak papegaaitje leef je nog geklapt (wist je dat je dat ook met meer dan een persoon kunt doen?). Vrijdagavond besloten we het nachtleven van Agbozume maar even te gaan onderzoeken in Bulova Spot, waar een van de oud-weeskinderen tijdelijk werkt. Het was een avond waarop we meerdere malen tot tranen toe hebben gelachten, maar voor de mensen die Hesters blog ook lezen: daar had je bij moeten zijn....

Maandag vertrok ik samen met Caroline al vroeg naar Accra. Ik moest geld wisselen voor het weeshuis en Caroline moest, helaas, naar het mortuarium omdat een leraar van haar is overleden hier in Ghana. We hebben zo'n 2 uur doorgebracht bij het mortuarium, waar echt ontzettend veel mensen rondliepen. Het was niet echt een prettige omgeving, maar wel heel bijzonder hoe dat er hier in Ghana aan toe gaat. Toestemming voor het bezichtigen van een overledene? Vijfhonderd visitekaartjes worden doorgespit tot de juiste man voor toestemming gevonden wordt. Wachten? Dan kijk je home videos van het strand, waarbij ingezoomd wordt op borsten en billen van vrouwen...

Dinsdagmiddag vertrok ik laat weer terug naar Klikor. Maar liefst twee uur moest ik wachten tot ons busje vol genoeg zat om te vertrekken richting Aflao. Het was al donker toen ik Accra verliet, wat niet zo prettig is, omdat de wegen nu niet echt heel erg veilig zijn en zeker niet in het donker. Uiteindelijk kwam ik om half tien aan in Agbozume, waar ik een gratis lift kreeg van een taxichauffeur! Vriendelijke mensen in Agbozume!

Vandaag ben ik in Ho, wederom om geld te wisselen. Met 533 euro van jullie donaties heb ik vanmorgen het salaris van alle leraren van de school betaald. Hier was, door een tekort aan inkomsten van de school (de hoogste klas hoefde niet meer naar school de afgelopen maanden en betaalde dus ook niet meer) geen geld voor. Gelukkig is dit grote probleem dankzij jullie vandaag opgelost! Dankjulliewel!!

Vrijdag vertrek ik voor een weekendje naar Togo. Ik laat jullie vanuit daar weer wat weten. Ben erg benieuwd naar wat het land aan de andere kant van de grens te bieden heeft!!

• 30 Juli 2008 - 19:14

Chris Bos:

pas een (tweede) verslag van Hester en nu weer het zoveelste van jou ..., het voelt alsof ik er bij ben; wat natuurlijk ook wel een beetje jullie bedoeling zal zijn; bedankt maar weer en geniet nog maar flink van je verblijf in het gebied rondom de Goudkust! Dagdag en groet eenieder van mij,
    Hester's papa.

• 31 Juli 2008 - 06:04

Marino:

Het zal toch niet waar zijn dat Caroline daar topless rondloopt, omdat de ventilator effe niet goed staat..........

xxx

• 31 Juli 2008 - 14:25

Sjannie:

Hoi Inge
    Gezellig om je verhalen te lezen. De rust weer wedergekeerd nadat je oudjes zijn vertrokken? Ze hebben genoten, mooie foto,s veel te vertellen. Wij maken nog eens wat mee met onze kinderen, hebben we het op onze oude dag nog over! Heb je foto,s van het feest van sara al gezien? Was erg gezellig, wij hebben ook genoten. Papegaaitje leven je nog, is nog uit de centerparcs tijd, dus met meerdere mensen!! Wil je misschien niet meer aandenken!! Ben net thuis van het werk, ga nu koken, helaas geen geit. Het is hier nu erg benauwd, zit te puffen. Mag van Ymke niet over het weer zeuren, daar ook benauwd. Hollanders klagen altijd toch over het weer., he!
    Inge geniet er nog even van, jou saramoeder heeft de dag goed door staan. Hoef je geen zorgen om te maken.

Groetjes uit Gool!

• 31 Juli 2008 - 22:01

Tante Dini:

Hay Inge
    Weer een spannend verhaal je maakt zo van alles mee daar.
    nou veel plezier in Togo en we horen nog hoe het allemaal verloopt!
    groetjes uit de Kets

• 01 Augustus 2008 - 11:36

Iris And Kristel:

Hee,

even snel vraagie,

weet jij misschien of we in Nederland onze geld kunnen wisselen?

Veel plezier verder, groetjes kristel en iris

• 01 Augustus 2008 - 11:39

Iris:

we bedoelen van cedies naar euro:)

• 03 Augustus 2008 - 13:56

Ymke:

Wow wat een verhalen zeg..geweldig dat we op deze manier in Klikor een beetje konden helpen. Succes nog!

• 03 Augustus 2008 - 16:12

Femke:

Inge! Leuk om vanuit zuid-afrika je weblog bij te houden! You're still going strong! Heel veel plezier in Togo, en ben benieuwd naar je verhalen, Liefs fem