Nooit alleen in Afrika - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Nooit alleen in Afrika - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Nooit alleen in Afrika

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

14 Maart 2008 | Nederland, Kaatsheuvel

Het is weer zover! Over iets meer dan 100 dagen vertrek ik weer naar Afrika. Voor mezelf ben ik m'n tripjes maar 'overzomeren' gaan noemen: vertrekken uit Nederland zodra de zon zou moeten gaan schijnen, maar de zomerse regenbuien een eind maken aan alle mooie zomerplannen. Vér weg dus! En wat is er nu mooier dan twee maanden doorbrengen in het land waar mijn liefde (of noem het gerust een obsessie) voor Afrika is begonnen: Ghana!

Nu hoor ik jullie denken. Wat zou dit jaar de reden zijn? Is het haar studie? Is het haar wens om 'haar' kindjes weer te zien? Is het vanwege het weer? De natuur? Kees de Ghanees? Ach, wie zal het zeggen. Dit jaar ga ik gewoon en ik zie wel wat het wordt. Ik mag weer voet op Afrikaanse bodem zetten en ik kan niet wachten!

Voor de meesten van jullie al bekende informatie, maar pap en mam gaan dit jaar mee! Niet twee maanden (ze hebben allebei een baan - oh, wat hou ik van het studentenleven), maar twee weken zullen we rondreizen door Ghana en alle hotspots bekijken. Olifanten in Mole, slavenforten aan de kust en de waterval van Wli. Ook moeten ze geloven aan de beestjes, de traagheid van het leven, het soms onverdragelijke eten, de drukte op de markt en het eeuwige geschreeuw van 'obruni' en 'yevu'. Maar bovenal wordt het een geweldige ervaring voor die twee oudjes van mij ;)

Met pap en mam ga ik natuurlijk ook naar het weeshuis in Klikor. Ze zijn erg benieuwd naar het project en ik denk dat ze ook wel willen weten waar ik al die weken heb gewoond. Het zal wel heel raar zijn om weer terug te komen in Klikor na er ruim 3 jaar niet geweest te zijn en dus vind ik het stiekem niet zo erg dat ik niet alleen hoef ;)

Na twee weken zullen papa en mama het vliegtuig terug naar Brussel nemen en blijf ik nog 6 weken alleen achter. Alleen in Afrika. Het klinkt momenteel nog een beetje eng, maar ik ben ervan overtuigd dat ik een mooie tijd tegemoet ga. Bovendien heb ik door de weken die ik al op het continent heb doorgebracht ontdekt dat je nooit alleen bent in Afrika. Ik heb alleen nog geen flauw idee wat de invulling van die zes weken gaat zijn. In ieder geval hoop ik een beetje buiten de grenzen te gaan treden (Togo, Burkina, Benin?!) en mijn kennis van het Ewe (de taal die in zuid-oost Ghana en zuid Togo wordt gesproken) te vergroten. Misschien ga ik zelfs wel onderzoek doen voor mijn bachelorscriptie, maar dat zijn voorlopig allemaal nogal vage plannen.

Aan Hester (hesterbos.waarbenjij.nu) heb ik beloofd een tijdje mee te helpen in het Friends Orphanage. Hester leerde ik voor het eerst drie jaar geleden kennen, toen David me over eerdere vrijwilligers vertelde. Jaren voor mij had Hester het project aangedaan en haar steentje bijgedragen aan het weeshuis. Afgelopen september kwamen Hester en ik 'per toeval' bij elkaar in de collegebanken. Voor mijn studie begon ik met mijn tweede Afrikaanse taal, Ewe, en Hester kwam deze taal ook bestuderen vanwege het plan dat zij had voor het komende jaar.

Zij gaat in juli voor een jaar naar Klikor toe om het project weer een beetje aan de eisen van een weeshuis in Ghana te laten voldoen. Momenteel voldoet het weeshuis namelijk niet aan de eisen van het Ministerie van Sociale zaken en er moet dus echt iets drastisch veranderen. Hester gaat met haar kennis uit Nederland proberen het project weer op de rails te krijgen, zodat het straks een goede basis heeft om op verder te leven. Echt fantastisch werk en daarom steun ik haar (en David) van harte met mijn tijd, kennis en skills (afwassen, administratie, aandacht geven aan de kids).

Nu kennen jullie inmiddels wel mijn vraag om steun voor het Friends Orphanage, maar bij dezen zou ik graag alsnog even de aandacht daarvoor willen. Het project is ontzettend belangrijk voor heel veel weeskinderen en om het in leven te houden, zijn en blijven alle kleine beetjes welkom. Dus wanneer je weer eens op z'n Hollands boodschappen hebt gedaan voor een heel weeshuis en je beseft je opeens dat je best een eurootje kunt missen: ik, Hester, David en alle kinderen uit het weeshuis zouden er ontzettend blij mee zijn. Kijk vooral ook op Hesters site (hesterbos.waarbenjij.nu) om al haar plannen en de ontwikkelingen het komende jaar in de gaten te houden!

Rest mij nog te zeggen dat ik jullie ook dit jaar weer tot vervelens toe ga lastigvallen vanuit Afrika. En geloof me: jullie zijn de komende jaren nog niet van me af ;)

Liefs uit Kaatsheuvel,

Inge

ingeligtvoet85@hotmail.com
Rek.nr. 124854648 ( I.J.G.C. Ligtvoet te Leiden, o.v.v. Donatie Ghana 2008 )

  • 14 Maart 2008 - 20:10

    Chantal:

    hoi Inge,
    geweldig dat je weer terug gaat naar Ghana!!! als ik jou verhaal lees droom ik alweer over 'mijn'kinders in India. hoop daar net als jij ook zeker nog eens terug te komen.
    ik ga al je verhalen volgen, zelfs de komende jaren!! haha

    groetjes Chantal

  • 14 Maart 2008 - 23:30

    Tante Dini:

    Hey Inge
    Ik geloof vast en zeker dat het weer een leuke tijd gaat worden in Afrika en zeker nu jullie pap en mam ook mee gaan.
    ik ben wel benieuwd hoe ze het vinden daar.
    Ze hebben wel veel van jou gehoord en gezien op foto`s maar nu gaan ze het zelf ook meemaken spannend hoor.
    En voor jou natuurlijk ook gezellig om ze dat allemaal te laten zien en jij kunt voor hun de taal spreken wel makkelijk een tolk bij de hand in zo`n vreemd land.
    nou we horen er vast nog veel van ik blijf je volgen heb ik weer wat te doen achter mijn computerke hahaha.
    Liefs Tante Dini xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 210332

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: