Historia fupi ya Inga kwa Dar Es Salam na Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu Historia fupi ya Inga kwa Dar Es Salam na Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Ligtvoet - WaarBenJij.nu

Historia fupi ya Inga kwa Dar Es Salam na Zanzibar

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 Juli 2007 | Tanzania, Dodoma

(Korte geschiedenis van Inge in Dar Es Salaam en Zanzibar. Of zoals good old van Oudheusden zou zeggen: De geschiedenis van Inge in Dar Es Salaam en Zanzibar in een notendop)

Hallo luitjes!

Vorige week vrijdag zijn we vol goede moed van Arusha naar Dar Es Salaam gereden met de bus (een busreis van 9,5 lange uren). In de middag werden we welkom geheten door Sonia en Nadjenka, die op hun hotelkamer in de 'hoofdstad' van Tanzania waren. De rest was wat eten bij een Afrikaanse vriend. Na wat gerust te hebben, wat te hebben gegeten en wat te hebben gedronken (een halve liter bier is mij echt teveel....:S) zijn we voldaan gaan slapen.
Zaterdag hebben we nog wat rondgewandeld in Dar Es Salaam, een grote stad. Ook hebben we die dag de kaartjes voor de boot naar Zanzibar gekocht.
Zondag vertrokken we naar Zanzibar. De golven maakten het de meesten erg zwaar, maar na een uurtje raakten we gewend aan de deining en verdween de misselijkheid. Drie uur later kwam Zanzibar in zicht en konden we eindelijk voet aan land zetten op het eiland waar we de komende 4 weken gaan wonen.
Zondag hebben we met z'n negenen gegeten in Mercury's, een restaurant vernoemd naar...inderdaad, die van Queen. Die schijnt hier geboren te zijn :) Gelukkig draaiden ze naast de overduidelijke hits van deze band ook nog Afrikaanse muziek (ze speelden zelfs live!). Leuke avond gehad, maar 's avonds maar weer vroeg gaan slapen, omdat we gisterochtend om 8.00 op de universiteit moesten zijn.

De universiteit is wel leuk. De man die ons overal bij begeleidt werkt op m'n zenuwen (hij mist heel veel tanden en ik heb sterk het gevoel dat hij standaard een losse tand in z'n mond heeft zitten, waarop hij kauwt....:S). Alle leraren zijn overigens wel heel erg vriendelijk. Na een introductie van de directeur en nog een heleboel andere hoge piefen, moesten we kulipa (betalen ja!). Na een korte pauze (ruim een half uur...) moesten we een voor een mee naar een studio, waar we een mondelinge test kregen om ons niveau te bepalen. Tot op heden is niet duidelijk wie nu in welk niveau geplaatst is...lekker Afrikaans dus.

Om 12.00 werden we opgehaald door onze gastgezinnen, maar mijn gastgezin was er niet. Uiteindelijk ben ik samen met een andere vrouw naar mijn huis gelopen en wat bleek: mijn gastmoeder was aan 't werk en kon me niet ophalen.
Het gezin waarin ik zit is heel leuk. Ze zijn wat rijker, ik heb een kamer die groter is dan die in Leiden en een eigen badkamer (onpraktisch, want douchekop hangt zo'n beetje boven de wc). Het bed is ongeveer 4 keer zo groot als mijn bed in Klikor en ruim anderhalve keer mijn twijfelaar in Kaatsheuvel. Mijn klamboe past er niet omheen, wat tot gevolg heeft dat ik helaas niet het gehele bed tot mijn beschikking heb.
Mijn gastgezin bestaat uit een moeder (mama Sabrina) en een vader (die in Dar Es Salaam woont, daar nog een vrouw heeft en ook op Zanzibar nog een buitenechtelijke vrouw en tig kinderen), 3 zussen (25, 14 en 9 jaar oud), de man van de oudste zus en twee kinderen van de oudste zus (een jongetje van bijna drie en een meisje van 6 maanden!). Ze zijn allemaal erg vriendelijk, maar spreken helaas ook wel redelijk Engels. Ze doen erg hun best om me Swahili te leren, maar soms is het wel makkelijk om in het Engels iets duidelijk te maken. Ach, misschien wordt het minder met de dagen. Ik doe in ieder geval mijn best om Swahili te spreken!

Vandaag zijn we met de universiteit naar een museum geweest waar de geschiedenis van Zanzibar getoond werd. Dit naar aanleiding van een twee uur durend college over Historia ya Zanzibar in Swahili vanmorgen.

Het is allemaal nog een beetje wennen hier, maar tot nu toe bevalt het allemaal goed. Nu ga ik zo maar eens het strand opzoeken, want dat heb ik nog niet gezien (wel de stralend, helderblauwe zee!)

Wazungu (whites), ik spreek jullie snel!

Kus,

Dada Inga (yep....Inga again)

  • 03 Juli 2007 - 18:09

    Mutti:

    Hey Inga!!!

    Klinkt allemaal heel erg goed daar.
    Wel fijn dat je zo ongeveer het gezin hebt gekregen wat je wilde: alle leeftijden zowat in huis dus heel veel info over cultuur, taal etc.Lijkt me hartstikke leuk.

    Ik wens je veel succes de komende tijd

    xxjes mutti

  • 03 Juli 2007 - 20:20

    Jozefien:

    Hallo Inge,

    Lekker dat jij ook goed terecht gekomen bent. Zit je in de buurt van Anita? Nu maar hopen dat jullie allemaal swahili leren. Vanuit dit kouwe kikkerlandje de groetjes,

    Jozefien

  • 03 Juli 2007 - 21:31

    Marino:

    Wat leuk om je net aan de telefoon gehoord te hebben. Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt in het gastgezin en de universiteit.
    Leuk om te horen dat je zoveel kunt leren van een traditioneel moslim-gezin.
    En dat je volop swahili aan het praten bent.
    Alleen jammer dat je elke ochtend om 05.00 uur gewekt wordt voor het ochtend gebed door het getetter door die megafoon.
    En dan maken ze zich in Tilburg druk omdat de pastoor 'smorgens om 07.15 uur de klok luidt.

    xxxx
    Vati

  • 03 Juli 2007 - 21:46

    Tante Dini:

    Hoy Inge
    Wat een drukke agenda heb als ik dat zo allemaal lees maar wel gezellig denk ik!
    En in het gastgezin is het ook leuk nou dan zal je de taal zo onder de knie hebben .
    nog veel succes en tot horen`s maar weer!!
    groetjes Tante Dini

  • 04 Juli 2007 - 07:52

    Iris:

    Hey there!

    Echt leuk om zo up-to-date te blijven van je whereabouts :)
    Ik hoop dat je je snel thuis voelt in je gastgezin, dan komt de rest vanzelf wel goed :)
    Geniet er van!

    xx

  • 04 Juli 2007 - 18:36

    Marissa:

    heee swa!
    fijnn dat je het goed naar je zin hebt!
    is freddy mercury op zanzibar geboren?! wat vett, wist ik niet ;)
    gefeliciteerd met je P trouwens, zag het op hyves. echt goeedd! dussee lekker swahili kletsen hoor tegen je gastgezin, kan je hartstikke goed :D
    ik ben idd aan t werk bij naturalis, de hele dag lekker tussen de dino's en oermensen, helemaal op mijn plaats dus :P
    oh en hou vast aan je politieke voorkeur he.. anders ben ik straks de enige hier in leiden ;) hihi HAVE FUNNN!
    kus maris

  • 05 Juli 2007 - 11:21

    Ome Jan:

    Hoi Inge ,
    Alles goed zie en hoor ik .
    Maar dat kan ook niet anders met een goed gasttgezin en een prachtige omgeving .
    Die prachtig gekleurde vogel is een pracht-glansspreeuw en deze worden ook in Nederland gekweekt( zie je ook regelmatig op vogeltentoonstellingen)
    Inge studeer ze nog en geniet van Africa.

    xxxx(en deze zonder te prikken Ha Ha)
    groetjes Ome Jan

  • 05 Juli 2007 - 22:03

    Ome Jan En Tante Din:

    Hey Inge
    Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van je propedeuze geweldig hoor!
    we hoorde het vandaag.
    je bent gewoon een Topper!!!
    Liefs Ome Jan en Tante Dini
    xxxjes

  • 06 Juli 2007 - 11:39

    Josine:

    Sista Ingah!!

    Toch weer je eigenlijke roots achterna ;) Wat ben je toch een avonturierster! Is het heel anders dan in Ghana? Ik denk het wel he ;) ik ga je volgen!! Veel plezier met de olifanten en de irritante verkopers.. (zucht)

    xxxjosine

  • 08 Juli 2007 - 18:50

    Mieke P.:

    jambo, mzungu!

    Whahaha, prachtig hè! Hoe ist het daar? Ik vind de foto's echt geweldig, maar zo van dichtbij ook: die luw :D Ik volg de avonturen op de voet. Rustgevend, je P'tje binnen baasch :D Even denken of ik nog nieuws heb? Nou ja, buiten een gast die me gisterenavond in de skihut vroeg of ik liever een zacht- of hardgekookt eitje bij m'n ontbijt wilde, voordat ik kon kennismaken met mijn schoonouders, nee niks aant handje :P Maar hoe gaat het met je gastgezin? Is het nog steeds leuk? en op de universiteiheitttt, zoals ome Leon zou zeggen? Ik heb gisteren ook nog met Ron de Vaan gepraat in Tilbuurg: nooit meer idd ;) Nou....ik weet echt geen nieuwtjes...Nico komt volgend weekend naar Leiden, maar gelukkig helpen maris en Mariëlle me :S nouja, ik wens je veeeel plezier (maar das waarschijnlijk irrelevant te zeggen) en tot snel want:
    natamani ungekuwepo hapa!!!

    Kusje

    Mieke P.

  • 08 Juli 2007 - 19:07

    Sjannie:

    Hoi Inge , we zijn net terug van een dagje uit in Kaatsheuvel. Eindelijk weereens een zonnige dagje. Dus samen met je oudjes een dagje gefiets. En wat voor een route!! Je kunt wel raden wie hem uit gezocht had. Resultaat dat we na afloop 4 fietsen schoon moesten spuiten.[ vol met modder/ en koeivlaai!!.Leuk om je verhalen weer eens te lezen en de foto,s te zien.Wat hebben jullie toch met talen, swahili, Ymke chinees.Heel veel succes nog de komende weken. Wij als ouders vermaken ons wel, hoef je geen zorgen om te maken.

    Lieve groetjes Sjannie en Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 210229

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 04 December 2014

Veldwerk in Nigeria en Kameroen, etc.

07 Augustus 2010 - 08 Februari 2011

Onderzoek in Nigeria

21 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Ghana 2009

26 Juni 2008 - 23 Augustus 2008

Ghana 2008

25 Juni 2007 - 05 Augustus 2007

Swahili leren op Zanzibar

05 Maart 2005 - 16 Mei 2005

Vrijwilligerswerk Klikor

Landen bezocht: